Trendspaning 2019 – dags att steppa upp ditt game.

Den som vet mest vinner.
Av Matilda Salekärr 4 år sen

Marknadsföring har alltid varit en djungel av begrepp, tekniker, strategier och kommunikationsplaner. Varje år listas det viktigaste, mest effektiva och mest hippa inom branschen att hålla koll på i otaliga trendspaningar. Låt mig guida dig rätt bland social selling och community management. Vi reder ut vad video monetization innebär och hur man lär sig kommunicera som ett proffs.

Kommunicera mera

Personlig utveckling är, som många av oss förstått, en livslång resa och fortfarande A och O för karriäristor. Inte minst lika viktigt är företagets utveckling – Jodi på Mailchimp har sammanfattat 19 steg för att utveckla företaget genom nyhetsbrev och kundkontakt. Kortfattat är det klassiska steg som kan appliceras brett på stora delar av ditt arbete; automatisera, bygg en publik och lär känna den och sluta aldrig att optimera det som optimeras kan. Genom ett välarbetat varumärke med en tydlig profilering blir det även tydligare för de anställda vilken riktning man färdas i. Kanske än viktigare nu när det rapporteras att reklambranschen granskas under lupp? Behöver du hjälp med ditt varumärkesarbete, hör av dig.

Social selling fortsätter att vara både ett starkt och effektivt sätt att göra affärer genom sitt kontaktnät. Se till att nyttja de sociala profiler du har och det kontaktnät du skapat därigenom. Det är inte svårt, istället för att ge ett visitkort säger du bara: “Men du, det var supertrevligt att träffas, jag lägger till dig på LinkedIn!”. LinkedIn är, i Sverige, helt klart det enda valet, så att du slipper ha en drös med marknadschefer och PR-proffs som kollar igenom dina semesterbilder på Instagram. Även detta har vi på Right Thing united i år avverkat en Kunskapsfrukost om. Vill du göra succé på LinkedIn, bokmärk den artikeln att läsa efter den du läser nu!

För varumärkesarbete fortsätter sociala medier att vara en populär och effektiv strategi. Employee Advocacy och Community Management blir allt viktigare i en tid då läsare och följare törstar efter transparens, trovärdighet och marknadsföring i stort blir ifrågasatt. Som ett företag med digital närvaro (vilket samtliga företag bör ha?) är communityn en av de viktigaste pelarna. Att schabbla med dem genom influencer-samarbeten som inte matchar profileringen är att leka med elden. Socialbakers har förtydligat Community Management i en 5-stegsmodell för hur du bör planera tydliga taktiker och strategier för arbetsflödet. Employee Advocacy kan du snacka med oss om!
Trendspaning 2019 – Dags att steppa upp ditt game.

Video Ads – Best Practice

Facebook har i många år nu varit ett av de dominerande alternativen när det kommer till att sprida varumärkeskännedom genom annonsering. Som många av oss också vet är deras annonseringsverktyg under ständig förändring. Jag var bland annat på ett lunchseminarium i höstas med representanter från Facebook som själva erkände att det inte är lätt att hänga med i tempot av uppdateringar och tillägg. En av de senare större uppdateringarna innebär några intressanta förändringar vad gäller videoannonsering! Begreppet att lägga på minnet är så kallat video monetization, eller direktöversatt till svenska intäktsgenererande video.

“Ad breaks help you get rewarded for doing what you love.”

Efter en längre tids beta-testande rullar möjligheten nu ut till den bredare massan. Varför detta steg? För att under 2019 förutspås video äga runt 80% av all internettrafik, då gäller det att erbjuda bra verktyg för de som använder sig av video i sin marknadsföring eller som kommunikationsverktyg i stort. Utöver Ad Breaks testar Facebook även funktionen Fan Subscriptions, att du helt enkelt betalar för att få tillgång till den kanal vars videor du gillar.

Är du helt vilse i pannkakan när det kommer till hur du ska tänka när det gäller videoannonsering och videor generellt? Då har Maxwell Gollin på Falcon.io skrivit en bra guide på 15 best practices, läs den!

Digital marknadsföring – två ord vi diggar!

Dave Chaffey på Smart Insights sammanfattar sin syn på ett mer strategiskt grepp kring marknadsföring. Genom sin undersökning (gjord ihop med James Story) Managing digital marketing har han samlat in och sammanfattat svaren på:

“Please give the digital marketing technique which you hope will give the biggest commercial uplift in 2019.”

Resultatet har vi här:
Trendspaning 2019 – Dags att steppa upp ditt game.Egentligen hade den här artikeln bara kunnat bestå av den här bilden. Men hur kul är det? Några av punkterna har jag redan berört, men låt mig spinna vidare på nummer tre; marketing automation. Det handlar kort om att bli bättre på att göra rätt, använda de digitala spår som finns för att effektivt rikta rätt innehåll till rätt mottagare. Tätt intill här finner vi “Martech 5000”, blandningen mellan marketing och technology och en översikt av det tekniska landskapet, så att säga. Denna översikt växer konstant, under 2017 med fyra nya system om dagen! Men för att börja arbeta med datadriven marknadsföring behöver du utvärdera var du befinner dig; strategiskt, taktiskt och inte minst tekniskt.

Som något av en klassiker skiftar marknadsstrategierna dock ständigt mellan digitalt och analogt. Eller varför inte webbshop och fysisk butik, något jag spanade på även i fjol. Lokalt här i Göteborg har vi modeföretaget NA-KD som medan flera andra butiker stänger istället öppnar en butik på 1200 kvm under våren. Samtidigt köper jätteföretag som Amazon och Microsoft mark i Sverige. Det ryktas om att det ska byggas datacenter, men varken Microsoft eller Amazon har än så länge velat gå in i detalj kring köpen.

Kommunikation, kontor och samlevnad

Vi är många som spänt följer utvecklingen efter #sistabriefen. I Göteborg tog det bland annat form i Byråsamarbetet, som genom workshops och olika evenemang jobbat vidare med frågor som jämställdhet i reklam- och kommunikationsbranschen. Under slutet av förra året sammanfattades deras gemensamma arbete så här långt i Byråkoden. Att det fortfarande är en debatt kring hur man kan skapa en bättre arbetsmiljö, minska översitteri och motarbeta gubbiga attityder är både tröttsamt och frustrerande. Så ett tips från en kvinnlig 90-talist till dig som känner dig träffad: Sitt ner i båten och håll tyst!

Ett grundläggande steg för en bättre arbetsmiljö är (*trumvirvel*) hur vi kommunicerar med varandra inom teamet och på kontoret! Alison Doyle på The Balance Careers har gjort det busenkelt med denna sammanfattning över topp 10 viktigaste kommunikationsskillsen.

Trendspaning 2019 – Dags att steppa upp ditt game.Ett annat steg till en bättre intern miljö kan vara att anställa en CRO – Chief Relationship Officer, en roll vars vikt även diskuterats på årets SXSW. Annars var tre viktiga rubriker på årets festival co-labs, humanism och empati. Jag ser i alla fall en trend som kanske skulle kunna sammanfattas med mer medmänsklighet, både internt och i vad och hur man kommunicerar sitt varumärke.

What’s hot och what to do?

SEO är fortfarande en rykande het potatis, men något som både jag och många andra har avverkat rader med text om redan. Har du fortfarande funderingar om SEO är det bättre att vi bokar ett möte och reder ut vad ditt företag behöver hjälp med.

GDPR – fjolårets mest uttjatade förkortning, men tyvärr blir vi inte av med den. Nya direktiv och internetlagar har gjort allt lite krångligare men förhoppningsvis på lång sikt mycket bättre. Journalisten Emanuel Karlsten är en klippa som skrivit en artikel om allt du behöver veta! På ämnet kommer vi även att ha en Kunskapsfrukost efter påsk ihop med Wistrand Advokatbyrå. Se till att anmäla dig till den om du behöver mer juridiskt kött på benen.

AR, som varit en snackis i flera år nu, fortsätter att vinna intresse och nu börjar vi även se lite mer konkreta sätt på hur och var tekniken faktiskt kan tillämpas. Vi hade en lyckad Kunskapsfrukost på ämnet ihop med Softgear i januari, finns såklart att läsa mer om på rightthing.se om du missade eventet.

Andra buzziga ämnen som förföljer oss även under 2019 är röststyrning, marketing automation och självkörande bilar. För att inte tala om elsparkcyklar!

Är du bara här för att få raka tips och instruktioner om vad du ska göra för att bli bättre?

  1. Försöker du lösa allt ovan själv fast du inte borde? Prata med ditt marknadsföringsteam eller hitta en bra byrå med koll. Jag kan tipsa om en 😘
  2. Fortsätt att arbeta med content och våga video.
  3. Tydliga policys kring hur och varför ni sparar personuppgifter och så vidare, har ni inte redan ordnat detta är det hög tid att göra det. Och glöm aldrig: äg din data!
  4. Ladda ner och läs första kapitlet ur “Internet of Sales” genom formuläret.
  5. Se till att ni är up to date med relevanta tekniska verktyg och lösningar.
  6. Se över era sociala kanaler och hur ni hanterar dessa. Vet ni inte alls vad ni gör, maila mig på matilda.salekarr@rightthing.se.
  7. Kvalitetssäkra LinkedIn-profiler som är knutna till ert varumärke.
  8. Inför någon nivå av Employee Advocacy bland era anställda eller nyckelpersoner i marknadsteamet.
  9. Fortsätt att kommunicera internt och värdera personlig utveckling.
  10. Friendly reminder: Du är inte ditt jobb. Ta en kopp kaffe och slappna av!
Kategorier:
  Insikter, Sociala medier