Vill du göra succé på LinkedIn?

Summering av vår senaste Kunskapsfrukost.
Av Cecilia Söderberg 4 år sen

Känner du att LinkedIn är lite av en djungel? Vilken ände ska du börja i? Och vad är egentligen syftet? Lugn och fin, Right Thing uniteds vd Henrik Björklund har koll på allt som har med LinkedIn att göra och hans kunskap ger dig de strategiska verktyg som krävs för att du ska göra succé på plattformen – både som individ och företag.

69 % av Sveriges arbetande befolkning finns på LinkedIn. Det är 3,4 miljoner människor(!) Att som företag inte finnas där är alltså att missa en självklar potential ur ett marknadsföringsperspektiv. Samma gäller för anställda och arbetssökande. Right Thing uniteds vd Henrik Björklund påpekar att det borde vara en självklarhet för alla företagets anställda att marknadsföring är en del av deras jobb.
– Det stärker inte bara företagets värderingar, utan skapar också en kultur av att dela med sig av kunskap och erfarenheter, både internt och externt.
Innehåll som är delat av anställda får 8x mer engagemang än innehåll som delas av företag. Detsamma gäller anställdas inlägg vs företagets vd:s inlägg, där de anställda har en mycket högre trovärdighet för utomstående.

Interagera mera!

LinkedIns fundamentala vision är att sammankoppla alla världens arbetsgivare med all världens arbetskraft. Sedan är det upp till individen att använda plattformen på ett så effektivt sätt som möjligt. Och det kan kännas lite komplext. En bra ände att börja i är ditt eller företagets profilavsnitt. Vilket professionellt rykte har du? Här är det av yttersta vikt att ha relevant information om dig/företaget och er kunskap. Hur upprätthåller du sedan detta ryktet då? En regelbunden närvaro slår alltid högt – visa dig aktiv (försök avsätta minst 15 min/ dag), ögna ditt flöde och identifiera medlemmar som kan vara intressanta för dig. Dela väsentlig och intressant information samt interagera med dina kontakter. Detta skapar ett stort förtroende och gott rykte för dig och din verksamhet.

Kvalitet över kvantitet

Detta kan tyckas självklart, men faktum är att många klickar på “acceptera”-knappen hej vilt, helt utan hänsyn till kontaktens område av expertis. Du kanske har hört genom någon att det är bra att ha så många LinkedIn-kontakter som möjligt. Sant. Men detta är inte Facebook, ingen bryr sig om att du har 3421 “vänner”. Här handlar det om att knyta kontakt med rätt människor, sådana som är betydelsefulla för ditt arbetsverksamma liv.
– Skicka aldrig en förfrågan utan att ha inkluderat ett skräddarsytt meddelande! Jag brukar ta för vana att bemöta standardiserade förfrågningar med ett svar i stil med “Vad roligt att du vill lägga till mig i ditt nätverk. Hur kommer detta sig, kan jag hjälpa dig med något särskilt?”
Var heller inte rädd för att undersöka de kontakter som du ser på 2:a nivån, där du och någon har en gemensam kontakt – kan denna personen möjligtvis vara relevant även för dig och din verksamhet? Kanske rent av en potentiell kund?

LinkedIn som annonsplats

LinkedIns annonseringsmöjligheter har utvecklats mycket under de senaste åren. Idag finns många spännande alternativa möjligheter att nå ut till kunder och prospects. Rätt använt kan plattformen ge dig en kontinuerlig ström av nya leads. Med det utökade möjligheterna ökar samtidigt komplexiteten och därmed risken att träffa fel. Och då LinkedIn är en förhållandevis dyr kanal finns det anledning att sätta in den i ett sammanhang ihop med andra kompletterande kanaler som Google search och Facebook.

LinkedIn är och ska betraktas som en enorm tillgång för försäljnings- och marknadsföringsvärlden. Om du inte redan finns där så är det hög tid att komma igång och börja nätverka! 610 miljoner verksamma människor väntar ju på dig.

____

Vill du prata mer om konsten att lyckas med LinkedIn så är du välkommen att höra av dig till Henrik Björklund.

Funderar du på hur du kan skapa affärer och få fler kunder genom att förstå potentialen i digital marknadsföring och social försäljning så kan du ladda ner första kapitlet av Henriks bok “Internet of Sales” genom att fylla i formuläret.

Välkommen att följa oss på Facebook och LinkedIn för att inte missa kommande händelser.

Kategorier:
  LinkedIn, Right Thing, Sociala medier