Nyfikna specialister

Right Thing united är en reklambyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sökmotoroptimering och UX-design. I vår familj har vi dessutom en egen digital mediebyrå, Right Thing media, pr-byrån Right Thing pr och affärsområdet Right Thing insight vilka hjälper företag till insikter och affärsbeslut på bas av data och undersökningsresultat.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen och vi delar gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår familj

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av reklambyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media, pr-byrån Right Thing pr och Right Thing insight som erbjuder insikter och analys om vad som är viktigt vad som kan prioriteras ner, som en del i en arbetsprocess eller som ett helt fristående projekt.

Hänt på byrån

När media och kreativitet går hand i hand.

4 mars, 2020
Med över 100 varuhus i Sverige, Norge och Polen och 40 års erfarenhet av att hjälpa hemmafixare och proffs är Jula ett välkänt varumärke. Minst sagt. Nu har Jula nyligen valt att även gå in i finansbranschen, där det nya bolaget har fått namnet Wästgöta Finans med siktet inställt på långsiktig likeability. Wästgöta Finans kom till Right Thing united under våren 2019 för att diskutera ett samarbete. Det började i mindre skala, växte under sommaren och tog sedan ordentlig fart under hösten. En viktig faktor för att få totaluppdraget var att vi som kommunikationsbyrå även kunde erbjuda en komplett egen mediebyrå – Right Thing media. Kreativ verkshöjd och välplanerade medieköp – För oss på Wästgöta Finans är det en stor fördel att kunna samla uppdraget på ett ställe. Vi kom till Right Thing för kompetensen, senioriteten och engagemanget, och det har blivit en stor och värdefull bonus för oss att de nu även hanterar våra medieinvesteringar. Det sistnämnda har förtätat vårt samarbete, vilket är viktigt för både oss och byrån. Vi har tydligt satta mål som vi kontinuerligt vill mäta mot, och det har vi uppnått med den här modellen där data och kreativitet går hand i hand. Från och med hösten 2019 har vi varit starkt exponerade med genomtänkt lånekommunikation över en lång rad medier, och synergierna med en helhetslösning är helt uppenbara. Jag är väldigt nöjd med nivån på allt ifrån den kreativa verkshöjden till de välplanerade medieköpen, vilket få andra byråer klarar av, säger Therese Hjälmner, marknadschef på Wästgöta Finans. Från och med november 2019 har Wästgöta Finans synts och hörts över hela Sverige, på alla typer av digitala skärmar, i sociala medier och på radio och tv. Det handlar om en rad filmer, spottar på de kommersiella radiokanalerna, sponsring i TV4, annonsering på Facebook, native och mycket mer. – Målet har varit både att göra Wästgöta Finans långsiktigt likeable och att dessutom redan nu öka antalet låneansökningar från den huvudsakliga målgruppen, säger Henrik Björklund, vd på Right Thing united. Vi har överträffat alla förväntningar, och det skulle aldrig ha hänt utan en kund som vågar tro på sin byrå. Vi är otroligt imponerade av det förtroende och det mod Therese Hjälmner har visat upp.  

Att nå ut i bruset med content marketing

31 januari, 2020
Det här eventet är över. I ett fragmenterat digitalt medielandskap har det aldrig varit så enkelt att nå ut men så svårt att få konsumenters uppmärksamhet. I denna föreläsning får ni höra både insikter, digitala trender men även förändringar som måste ske för att kunna kommunicera och marknadsföra oss effektivt idag och i en föränderlig framtid.  I denna föreläsningen går vi igenom Digitala trender för framtidens kommunikation> Content Marketings betydelse för effektiv kommunikation Vikten av data och kontext i ett fragmenterat medielandskap Digital Empati i ett pushigt och konverteringsorienterat marknadsföringslandskap Henric Smolak är CRO på Strossle och är en frekvent anlitad föreläsare när det gäller digitalisering, kommunikation och content marketing. Han driver Sveriges största digitala podd vid namn “Under 15” där han komprimerar kunskap på under femton minuter med nya gäster varje måndag. Som alltid är morgonens event gratis, vi står för både kunskapen och frullen. Men då vi har ett begränsat antal platser så uppskattar vi om du anmäler dig så snart du har möjlighet – dock senast fredagen den 14:e februari… Om du är intresserad av hur vår senaste Kunskapsfrukost såg ut – kika här! Har du några tankar eller funderingar? Tveka i så fall inte att kontakta oss!

Hållbar produktmedia – både arbetsmiljö och storytelling

31 januari, 2020
Reflexer, godis, tygkassar och alla dessa pennor. Produktmedia i form av giveaways finns överallt, och medge att en hel del passerar både obemärkt och oanvänt förbi. Men så behöver det inte vara, för produktmedia kan göras bra – om det görs hållbart. Det var ämnet för årets första Kunskapsfrukost, där Louise Lindroth och Tomas Olsson från Olsson & co berättade om sitt arbete med just hållbara produktmedia. De började med att uppmana dem som överväger att låta tillverka produktmedia att tänka igenom vad det är de egentligen vill ha. What’s the story? För naturligtvis blir en produkt bättre om den är genomtänkt. Utöver själva produkten med dess design och funktionalitet påpekade Louise och Tomas att man inte får glömma bort själva överlämnandet: När, var och hur bör det ske för att mottagarens första intryck ska bli så bra som möjligt? Och allra helst ska man ladda presenten med en berättelse. För visst kan ett föremål bära på en story? Det kan berätta om sitt ursprung, kanske något om smarta eller återanvända material eller något om människorna som tillverkat det, gärna på ett sätt som går att anknyta till ditt företag och ert hållbarhetsarbete. För efterfrågan på socialt och ekologiskt hållbara produkter ökar hela tiden. Två sorters hållbarhet … Social hållbarhet handlar om arbetsförhållanden för dem som tillverkar produkten, och eftersom själva produktionen ofta sker i låglöneländer har man som beställare ett stort ansvar och ofta ganska mycket jobb med att kontrollera att allt går rätt till. Olsson & co har tillsammans med några andra aktörer i branschen bildat Rådet för hållbar produktmedia för att öka kunskaperna om hållbarhetens vikt och utmaningar. Ekologiskt hållbar produktion orsakar inte för stora utsläpp och produkterna görs i återbrukbara eller rentav återbrukade material. Men all tillverkning belastar miljön, och om den som tar emot produkten inte ser någon mening med den utan bara slänger den har den både producerats och fraktats (långt!) förgäves. Så kanske bör du köpa och dela ut färre men bättre produkter? … och en tredje Och därför finns det ytterligare ett avseende produktmedia kan och bör vara hållbara i, och det är det där med designen och funktionaliteten: att själva produkten helt enkelt är bra. Och det fina är att om produkten är hållbar i bemärkelsen att mottagaren uppskattar och använder den blir även budskapet hållbart: Det kommer att exponeras gång på gång under lång tid. En keps eller t-shirt som faktiskt används kan ses av tusentals personer. Tack? Tack! Produktmedia kan alltså vara väldigt effektiv kommunikation. Och, som Tomas och Louise själva påpekade: “Produktmedia är ett fantastiskt media – det enda media där mottagaren säger tack!”

Plastprylar från låglöneländer eller hållbart producerad produktmedia?

8 januari, 2020
Det här eventet är över. Giveaways, profilreklam, profilprodukter, produktmedia. Kärt barn har många namn. Men vilka krav ska du ställa när du köper in företagets produktmedia? Vilka frågor ska du som beställare få svar på för att vara säker på att produkterna att schysst tillverkade och följer lagar och regler? Vem är ansvarig på ditt bolag för ett av de starkaste media som finns? Vi rivstartar 2020 med en frukost kring ett ämne som många på marknadsavdelningarna runt om i Sverige och Norden har sämre koll på. Ger verkligen profilprodukter någon effekt och hur är de egentligen tillverkade? Har vi lämnat ansvar för dessa produkter till fel personer på vårt företag? Hur säkerställer du att profilprodukterna produceras under bra förhållanden och att de inte överskrider halter av farliga ämnen? Att de är hållbart producerade helt enkelt. Vi har bjudit in vår samarbetspartner Olsson & Co som vi tycker gör ett gott jobb i branschen. Under vår Kunskapsfrukost kommer de att visa på hur de arbetar med hållbar produktmedia. De har t ex tillsammans med fem andra aktörer inom branschen skapat Rådet för Hållbar Produktmedia. Där arbetar de med transparens genom en webbplats dit såväl slutkunder och återförsäljare som producenter är välkomna – för att hitta kunskap och inspiration för att kunna göra hållbara beslut kring produktmedia. Vi hoppas att du kommer och bidrar till en givande frukost med frågor och kommentarer kring hur du ser på produktmedia som ett framtidens media! Som alltid är morgonens event gratis. Vi står för både kunskapen och frullen. Men då vi har ett begränsat antal platser så uppskattar vi om du anmäler dig så snart du har möjlighet – dock senast torsdagen den 23 januari.

Voffo gör vi på detta viset?

20 december, 2019
Den insiktsfulla kundresan De flesta som jobbar med försäljning eller marknadskommunikation i någon form har säkerligen hört talas om kundresan, den utveckling en kund tänks genomgå i relation till olika produkter eller varumärken, från att inte ens ha ens hört talas om dem till att helt och hållet ta dem till sitt hjärta. För oss som jobbar med reklam gäller det att veta vad, hur och i vilken kanal vi ska kommunicera till olika personer som befinner sig vid olika punkter längs resan. Data men också samtal Till vår hjälp när vi försöker förstå kunden har vi förstås den berömda datan. Alla dessa klick som registreras i appar och webbläsare blir snabbt mängder av information som det är upp till oss att tolka. Till viss del går det att ringa in kunderna utifrån de digitala spår de lämnar efter sig, men datan allena når inte ända fram: För att verkligen förstå dina kunder behöver du oftast också prata med dem på ett eller annat sätt, genom intervjuer eller andra mer djuplodande undersökningar. Här på Right Thing united hävdar vi att den som vet mest vinner, och det innebär att vi jobbar hårt med att underbygga vårt agerande med verkliga kunskaper. Och hårdast av alla jobbar Katarina Åkesson, ansvarig för vårt affärsområde Right Thing insight, som genomför olika typer av undersökningar och mätningar så att den som anlitar oss till exempel ska kunna få en tydligare bild av sina kunder och deras beteende – deras resa. “Vi är inte världens centrum” Det finns olika modeller av hur kundresan ser ut, där mer eller mindre återkommande steg kallas mer eller mindre samma saker. Och det finns förstås likheter mellan olika resor, men också skillnader: “Stegen kan se helt olika ut för olika företag,” berättar Katarina Åkesson, “ibland är de enkla, andra gånger väldigt komplexa.” “Det handlar om att sätta sig in i kundernas process för att kunna göra det smidigt för dem” fortsätter hon, “Se deras behov och försöka möta dem. Det måste vara relevant för kunden att komma vidare. Varje kanal eller interaktion ska föra kunden framåt. Hur upplever de olika kontaktpunkter? Var behöver de hjälp?” “Vi är inte världens centrum” konstaterar hon, och påminner därmed om något som vi väl alla vet egentligen, men som man faktiskt kan behöva påminna sig om ibland (och som Simon Syrén skrivit om i en annan insikt): Se saken ur kundens perspektiv. Lätt att säga – lätt att glömma. Vad? Hur? Varför? Katarina Åkesson pratar om kundresan som “en story”, och den beskrivningen utgår från samma perspektiv: Kunden själv ser sig knappast som någon på ett visst steg i en process eller i behov av en viss trigger. Den relevanta informationen – och triggerpunkterna – ska liksom bara finnas där, och vi måste veta hur och när de ska levereras. Och då är vi tillbaka vid det där med datan och dess begränsningar. För klick på en webbplats kan säga oss en hel del om vad besökarna gör och hur, men det är något

Den här artikeln tar mer än tjugo sekunder

6 december, 2019
Det finns många sätt att kommunicera, och vissa är bättre än andra. Right Thing uniteds Simon Syrén skriver med utgångspunkt i kunskap och erfarenhet fem artiklar om fem regler för att kommunicera framgångsrikt. Detta är den avslutande artikeln. De tidigare heter Probably the best klotter in the world, Överskött på införmatiön och Bara gör det och The Stig to success. Regel 5. Mycket är bättre än lite Jag har arbetat på reklambyråer i över 30 år. Jag har varit grafisk producent, AD och CD. Min karriär, i den mån den finns, har bestått i att hitta på budskap och att formge dem på ett trevligt och tilltalande vis. Jag är en idémänniska. Med det sagt så måste jag hålla med om det som mediebyråerna alltid sagt: Det spelar ingen roll hur bra kommunikation du gör om du inte har spridning på ditt budskap. Det är inte mer avancerat än så. Jag blir alltid lika fascinerad när det dyker upp en aktör på en marknad som satsar aggressivt på marknadsföring och blir framgångsrika. Samtidigt kliar sig deras konkurrenter i huvudet och frågar sig “Hur gör de det?” DET ÄR JU UPPENBART! De gör mycket reklam. Bevis Jag vet inte exakt hur många miljarders, triljoners, biljoners, kvadriljoners dollar det investeras i media nuförtiden men det jag kan säga är att om det inte gav någon positiv effekt (ROI) så hade det investerats mindre pengar i media. Även här är det värt att nämna Les Binet och Peter Field och rapporterna The long and the short of it och Media in focus där de kort och gott konstaterar att “Research shows that brands with a high share of voice relative to their size tended to grow while those with low SOV tended to shrink.” Exempel Det är ju inget intressant att lyfta fram företag som gör mycket OCH bra kommunikation, som är kommersiellt framgångsrika (t.ex. Apple). Då är det bättre att lyfta fram exempel på företag som gjort erkänt dålig, eller i alla fall illa omtyckt, kommunikation och ändå varit framgångsrika. När jag funderade på den här artikelserien tänkte jag att jag skulle ta fram ett exempel på ett företag som gjort mycket reklam men inte så mycket annat rätt och ändå fick ett bra resultat. Jag hade en tanke om vilket. När jag nu skrivit ned reglerna och ser lite mer nyanserat på den kampanjen så inser jag att de faktiskt gjorde mycket rätt. På 90-talet gjorde golvföretaget Forshaga enormt mycket, och av stora delar av reklambranschen (bl.a. undertecknad) ansedd som dålig, tv-reklam. Filmerna följde ett enkelt mönster. En häftigt filmad actionsportsekvens. Skidåkning, fallskärmshoppning eller något liknande. Personerna i filmen hade oftast kläder i företagets färger och logotypen framträdde tydligt. Filmerna avslutades med en voice over som sa ungefär “Det här åket/hoppet tog tjugo sekunder. Lika ofta blir ett nytt Forshaga-golv klart att gå på någonstans i Sverige”. Många i reklambranschen var i uppror över hur dåligt de ansåg att det var. Och marknadschefen på Forshaga skrattade glatt och sa något i