Nyfikna specialister

Right Thing united är en reklambyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sökmotoroptimering och UX-design. I vår familj har vi dessutom en egen digital mediebyrå, Right Thing media och affärsområdet Right Thing insight vilka hjälper företag till insikter och affärsbeslut på bas av data och undersökningsresultat.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen och vi delar gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår familj

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av reklambyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing insight som erbjuder insikter och analys om vad som är viktigt vad som kan prioriteras ner, som en del i en arbetsprocess eller som ett helt fristående projekt.

Hänt på byrån

Nyförvärvade kunskaper och erfarenheter

2 oktober, 2019
Vi är mycket glada och stolta över rekryteringen av Katarina Åkesson till Right Thing united. Katarina kommer att arbeta som vice vd på RTu samt ansvara för och driva affärsområdet Right Thing insight. Right Thing united expanderar och har rekryterat Katarina Åkesson som en del i den utvecklingen. Katarina har en gedigen bakgrund och blir ett värdefullt tillskott på bolaget. Hennes personlighet och erfarenhet kommer att stärka oss i vår fortsatta utveckling. Katarina är en försäljningsorienterad och affärsdriven ledare som under lång tid har assisterat företag och verksamheter i att förstå sina kunder och sin marknad bättre. Hon har en bred erfarenhet av marknadsundersökningar, varumärkesstrategi och kundupplevelse där hon hjälper företag och organisationer att utveckla sina erbjudanden och stärka sitt varumärke. Dessutom har hon en lång erfarenhet av att coacha, utveckla och stötta medarbetare. “Vi på RTu kunde knappast hitta en bättre lämpad person än Katarina för att driva vårt nya affärsområde Right Thing insight. Mot bakgrund av vår devis “Den som vet mest vinner” kommer vi att erbjuda insikter och analys av såväl inhämtad som kundens egen data. Jag ser fram emot den här utvecklingen” – Henrik Björklund, VD på Right Thing united. Katarina kommer närmast från Origo Group där hon var kontorschef för Göteborgskontoret. Dessförinnan arbetade hon i olika roller på ett av Sveriges ledande analys – och undersökningsföretag, Scandinfo Marketing Research där hon under två sista åren var VD. “Jag är oerhört stolt och glad över att få vara en del av Right Thing united. Nu ser jag verkligen fram emot att få lägga all min kraft och tid på att utveckla och driva Right Thing insight. En satsning som jag menar ligger helt rätt i tiden och som kan ge stor kundnytta till våra kunder.” Vi ser ljust på framtiden med Katarina som en del av vårt team, och tror att vi tillsammans kommer skapa många nya affärsmöjligheter. Välkommen att kontakta Katarina för att få mer information om Right Thing insight eller våra övriga tjänster.

Leads! Så genererar du flest inom B2B.

20 september, 2019
Den 25 september är det återigen dags för Webbdagarna i Göteborg. I år är det lite extra personligt för oss på RTu eftersom vår vd Henrik Björklund kommer att vara med och dela med sig om hur du på bästa sätt genererar leads inom Business-2-business. Leads är en vital del i din marknadsföring och att hitta nya sätt att generera fler bör vara ett kontinuerligt arbete inom företaget. Men vilka är egentligen bästa sätten för att skapa fler leads? Det vet Henrik Björklund! RTu har haft ett mångårigt samarbete med Easy-Laser, ett världsledande företag inom laserbaserade mät- och uppriktningssystem. Tillsammans har vi utvecklat Easy-Lasers ekosystem för marknadsföring till en välsmord maskin för leadsgenerering. Och på köpet byggt deras varumärke och gett dem möjlighet att ta en ny position på marknaden. I sitt föredrag kommer Henrik konkret visa upp delar av den process vi gått igenom tillsammans och prata om lärdomar vi dragit under de här åren. Han kommer också ge dig insyn i hur RTu jobbar utifrån kundresan samt vilka kanaler vi använder till vad. Missa inte denna möjlighet den 25/9 – säkra din plats här!

Så leder du ett kickass-möte

18 juni, 2019
Ja, dessvärre har vi väl alla erfarenhet av att ha suttit i ett möte där vi varken vet varför vi är där eller vad som är det egentliga syftet med sammankomsten. Varje år läggs otaliga timmar och stora summor pengar på ineffektiva möten, för att vi helt enkelt inte vet hur ett bra möte ska vara uppbyggt. Någon som däremot har full koll på detta är föreläsaren och kommunikationstränaren Erik Mattsson från Ordrum, som höll i vårens sista Kunskapsfrukost här på Right Thing united. Hade du nån aning om att ett möte på en timma där fem personer deltar kostar ungefär 1800 kr? Om mötet är undermåligt är det bortkastade pengar. Så vad ska vi då ta oss till för att höja möteskompetensen? Sanningen är att det krävs relativt små medel för att få rätsida på saker och ting, så länge vilja till förändring finns hos mötesledaren. Ett bra möte börjar i planeringen Grunden för att kunna lyckas med mötena är att strukturera upp dem ordentligt. Varför ska vi ha mötet? Måste vi ens ha ett möte för detta? Vad är det som ska avhandlas? Och hand i hand med detta finner vi även nyttan av att definiera syftet med mötet. Det bästa är att redan i mötesinbjudan inkludera en kortfattad brief av vad som ska avhandlas och vad som förväntas av de olika deltagarna. Då har de också tid att inför hinna förbereda sig och fundera över det som kommer tas upp = effektivitet! Mycket relevant är det också att ni avslutar mötet med att summera vad som tagits upp och vem som ska göra vad tills när. Om ni provar på dessa tips kommer ni ganska snabbt att märka skillnad på er effektivitet. Mötena kommer bli kortare, tydligare, och framförallt billigare. Möteslokalens roll Som ett andra steg är det bra att se över sina möteslokaler och möbleringen. Lokalen och dess intryck har betydligt större inverkan på oss än vad vi kanske tror. Jobbar du inom den kreativa branschen kan det vara bra att piffa upp rummen med inspirerande färger och saker som lockar fram idérikesdomen. Ska du hålla ett beslutsmöte fungerar ett litet rum utan fönster – här är det fokus på besluten som gäller. Även ljus och ventilation spelar stor roll för att lyckas med ett möte. Är det för starkt eller för dåligt ljus? Är rummet utrustat med god ventilation så att vi inte dåsar av? Detta kan tyckas vara rätt elementära grejer, men faktum är att många fallerar redan på dessa punkter. Möbleringen är viktig eftersom den i stort sett avgör huruvida mötesdeltagarna kan tillgodogöra sig informationen eller inte. Sitter ni exempelvis i ett rum där en powerpoint ska presenteras måste det vara möblerat därefter, så alla deltagare ser vad som presenteras. I andra fall kan det vara lämpligt att sitta i en cirkel, så alla ser varandra och varje deltagare känner sig involverad. Vill du har mer inspiration för ett lyckat möte kan du ladda ner Ordrums egna app “Mötesplan” helt utan extra kostnad.

Grattis Emoji!

29 maj, 2019
Tjugo år har gått sedan japanen Shigetaka Kurita introducerade emojis för omvärlden. Det var när han 1999 arbetade med att utveckla en mobil webbplattform med möjlighet att skicka korta meddelanden. Kurita föreslog då att det skulle finnas plats för små symboler, med känsloyttringar – inte sällan inspirerat av japansk seriekonst. Världens snabbast växande språk Sedan 2011 är emojis standardiserat i våra mobiltelefoner och har sen dess blivit ett allt vanligare sätt för oss att kommunicera på. Så pass vanligt att somliga till och med hävdar att emoji är världens snabbast växande språk. Det nya universella språket, som idag innehåller över 3000 symboler, har även inneburit nya möjligheter att kommunicera på. Emojis bjuder in till att visa känslor på ett nytt, mer lekfullt sätt, samt underlättar förståelsen av meddelandets innebörd, oavsett modersmål. Trots att emojin allt som oftast ser snarlik ut på olika plattformar och mobila enheter finns det ändå utrymme för missförstånd och feltolkningar. Exempelvis kan man ta smileyn som ser ut att ånga av ilska, vars ursprungliga betydelse är en min för triumf, eller mer allvarliga fall där jurister och domstolar sedan 2015 får tolka innebörden av emojis i brottsfall som ofta rör olaga hot. Slutligen är det många som ställer sig frågan hur många fler emojis som kan tillkomma innan det inte längre blir praktiskt att använda dem, och om begränsningar finns, hur väljer man då vilka som ska finnas med och inte? Något som är säkert är dock att användandet av de små symbolerna onekligen är populärt. Bara på Facebook Messenger skickas cirka 5 miljarder emojis varje dag. — Författare till denna nyhet är Fredrick Bauer, som just nu genomför sin sista och avslutande LIA-period hos oss på Right Thing united. I juni tar han examen från Sälj & Marknadshögskolan och han hittas bland annat på LinkedIn! Nyfiken på hur du kan arbeta med innehåll och vilka emojis som egentligen är bäst? Då kan du höra av dig till mig, Matilda, via formuläret här på sidan. Utöver att vara handledare till Fredrick är jag även byråns Content & Social Media Manager.

Vill du bli en hejare på möten?

21 maj, 2019
Det här eventet är över. Dåliga möten blir dyra möten. Det finns emellertid ett antal enkla saker vi kan göra för att höja vår gemensamma möteskompetens. Erik Mattsson är kommunikationstränare, och han kommer att dela med sig av knepen som gör dina möten mer framgångsrika. Detta är kanske den mest betydelsefulla morgonen den här våren – för din och ditt företags effektivitet. Det handlar både om struktur och kultur, både om de som leder mötet och om det som är deltagarnas ansvar. Använt på rätt sätt kan mötet vara ett av våra bästa arbetsverktyg, men alltför ofta slarvar vi både med former och förberedelser och då kan mötet bli den dyraste verksamheten i vår organisation. Men så måste det inte vara. Du kommer att lämna vår Kunskapsfrukost med nya insikter och förståelse för hur just du kan effektivisera möten både som deltagare och mötesledare. Erik Mattsson – utbildare, moderator och författare till Möteskokboken – bjuder på konkreta tips och råd kring hur du som leder möten kan skapa möten där allas kompetens tas till vara, oavsett om det handlar om beslutsmöten, stormöten eller idémöten. Erik har under de senaste 20 åren hjälpt företag, organisationer och myndigheter att höja sin möteskompetens. Han har också lett åtskilliga möten och konferenser, från politiska möten med ministrar i panelen till forskarkonferenser. Som du hör kommer det bli en högst lärorik och intressant morgon helt enkelt! Som alltid är morgonens event gratis, vi står för både kunskapen, frallan och kaffet. Men eftersom vi har ett begränsat antal platser så uppskattar vi om du anmäler dig så snart som möjligt – dock senast måndag 10 juni. Om du är intresserad av hur vår senaste Kunskapsfrukost såg ut – kika här! Eller har du kanske några tankar eller funderingar? Tveka inte, kontakta oss!

Kunskapsfrukost: Marknadsföring i lagens namn

2 april, 2019
Det här eventet är över. I takt med att internet breder ut sig blir det många svängar för oss marknadsförare att hänga med i för att hålla oss uppdaterade angående vilka lagar och regler som gäller. Och det är en hel del att sätta sig in i. Vad är egentligen tillåtet och inte? Advokat Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå bringar klarhet i årets nyheter under vår nästa Kunskapsfrukost. GDPR hit och ePrivacy dit. Känner du dig lite osäker på vad som är okej och inte när det kommer till marknadsföring på sociala medier och online överlag? Då ska du absolut save the date 26 april för vår nästkommande Kunskapsfrukost! Vi bjuder nämligen på en välbehövlig och högst aktuell föreläsning på just detta ämne. Advokaten Erik Ullberg på Wistrand Advokatbyrå har stenkoll på allt du behöver veta för att slippa trampa i klaveret. Ett par av morgonens beröringspunkter blir: GDPR och dess följder för dig som marknadsförare. “The Digital Single Market”, som syftar till att förbättra de juridiska spelreglerna inom den digitala världen. ePrivacy-förordningen och cookies. Generella regler för online-plattformar samt konsumentskydd. Expert-Erik har mångårig erfarenhet av marknadsrättsliga frågor, framförallt inom sociala medier, IT, teknik samt reklam- och kommunikationsbranschen. Med andra ord, när du lämnar oss, mätt i magen och proppad med ny kunskap kommer du ha järnkoll på vad som gäller. Och som alltid är morgonens event gratis, vi står för både kunskapen, frallan och kaffet. Men eftersom vi har ett begränsat antal platser så uppskattar vi om du anmäler dig så snart som möjligt – dock senast torsdag 18 april. Om du är intresserad av hur vår senaste Kunskapsfrukost såg ut – kika här! Eller har du kanske några tankar eller funderingar? Tveka inte, kontakta oss!