Nyfikna specialister

Right Thing united är en reklambyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sökmotoroptimering och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av reklambyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

Dröm stort – satsa litet!

4 december, 2018
Är festen slut och den sista bussen har gått? Klicka dig till den närmsta, lediga taxin via en app istället för att stå i telefonkö för att få tag på en. Skulle du bli sjuk? Idag behöver du inte besöka vårdcentralen längre eftersom ett läkarbesök är möjligt bara ett videosamtal bort. I konsumenternas öron låter denna digitala utveckling oftast effektiv och positiv då varje individ får större makt över marknaden. Finns det en baksida av myntet? Att digitaliseringen hotar framtiden är något vi ofta får höra. Men vems framtid handlar det om? Företagen är tröga Johan Magnusson som är docent i tillämpad IT hävdar att behovet för förändring ligger på företagens planhalva. “Jag tror att förändringen redan har skett”, säger Johan. “Varför vi inte ser det i stort ännu är för att företag är tröga och motverkar förändringar. Kunder och medborgare har redan sina förväntningar på förändring, så den grunden är lagd. Nu är det upp till marknaden att lyssna på dem.” En anledning kan också vara att rädslan för att misslyckas med en digital transformation är större än förhoppningarna om att lyckas, säger Lena Apler, entreprenör och grundare av Collector Bank. Det här är ju ingen nyhet utan något media matar oss med dagligen. Inte minst var det ett aktuellt ämne på 2018 års Prins Bertil-seminarium (“Den digitala transformationen”), som hölls på Handelshögskolan i Göteborg. På plats fanns forskare och stora namn inom näringslivet närvarande. En av dem är Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden. Hon förklarar att “jobben konkurreras ut av nya tjänster som skapats tack vare digitaliseringen”. Det här är inte nödvändigtvis negativt men kommer innebära en förändring. Ett exempel på vad som kan förändra arbetsmarknaden är de så kallade gigjobb som växer fram i en rasande fart. Som namnet antyder innebär gigjobb tillfälliga tjänster. Men det är inte bara det nya arbetssättet som präglar framtidens marknad. “Tjänster börjar kopplas ihop och förenklas för konsumentens vinning” förklarar Apler. Sellgren har samma tankar om framtiden då hon förklarar hur ett logistikföretag inte längre skulle köpa en kran i hamnen utan istället betala per lyft. Övermänsklighet kommer lösa jobben Men de faktorer som hotar att förändra eller rentav ersätta arbetsmarknaden begränsas inte bara till detta. Om vi ska prata om digitalisering kan vi inte lämna den heta diskussionen kring artificiell intelligens oberörd eftersom det är ett ämne som endast verkar accelerera i intresse. Genom övermänskliga färdigheter kan det komma att ersätta de repetitiva och enformiga jobb som finns i nuläget. AI skulle även göra jobb säkrare: ”En robot är sällan måndagstrött, den skulle inte göra samma fel som vi människor gör” fortsätter Apler. Tekniken Johan Magnusson pratar om finns bevisligen redan här, frågan är vilka som kommer anpassa sig till den digitala revolutionen och vilka som faller bort. Varför många företag tvekar inför denna förändring kan vara den etik, moral och integritet som fortfarande måste tas i beaktande. En rädsla för att förlora det mänskliga kan vara anledningen. Digital bergsbestigning Företagen får däremot inte glömma bort de möjligheter utvecklingen

Den raka omvägen till copywriter

28 november, 2018
Raka vägen till drömjobbet efter gymnasiet? Inte jag. Lite ströjobb här, ett säsongsjobb där, och en avhoppad utbildning bara för säkerhets skull. Det är inte lätt att veta vad du ska jobba med, särskilt när du inte känner “rätt” personer inom rätt yrke, eller ens dig själv. Hur listar du ut vilket yrke som passar just dig? Vem som helst kan inte bli bäst på vad som helst. Säg att vi skulle välja våra yrken slumpmässigt. Chansen är liten att vi skulle trivas eller ens ha potential att bli bra i vår roll. Vi behöver vara någotsånär kompatibla med yrket vi väljer. Förmåga, intressen och värderingar. Livssituation, hälsa och i många fall geografisk position. Kanske måste stjärnorna stå precis rätt i himmelen också? Jag är ingen livscoach och saknar säkert kvalifikationerna som behövs för att ge andra människor livsändrande råd. Det får du själv avgöra. Jag är den som måste leva med det. Känn dig själv Du måste lära känna dig själv för att kunna ta ett vettigt beslut. Vissa vet direkt vilka de är och vad de vill göra medans andra behöver klura på det ett tag. Uppenbarligen tillhör jag den senare gruppen. När du väl ska satsa på en riktning i början av karriären, eller i ett senare skede, så vill du helst veta om att du gör rätt val. Kommer du att trivas? Kan du bli duktig på det? Kan du tänka dig att ägna en större del av ditt liv med det? Med tillräckligt mycket livserfarenhet är det nog ganska enkelt att svara på. Problemet är att du vill veta så tidigt som möjligt för att få just livet att kicka igång. De flesta av oss handskas med det här problemet och jag erkänner att det aldrig går att vara helt hundra på att du tar rätt beslut. Men jag vågar ändå påstå att du kan komma nära. Själv är jag väldigt nyfiken på hur andra tacklar det. Mitt beslut blev copywriter. Varför? Ta reda på vad du vill göra Min enda koppling till skrivande och kreativitet är en släkting från 1700-talet, Ludvig Holberg. Inte så illa, i och för sig. En norsk-dansk författare, mest känd för pjäsen Jeppe på berget. Ingen hade ett lätt liv på den tiden, men Ludvig miste båda sina föräldrar under sin barndom, förlorade hem och ägodelar i olika bränder, och dessutom kämpade han med fattigdom och dålig hälsa. Trots det lyckades han skapa ett namn för sig själv och publicera en rad berömda verk inom olika områden. Slutligen blev han utnämnd till Baron af Holberg. Snacka om en bra förebild! Holberg den yngre, alltså jag, tröttnade på att testa olika jobb för att snart märka att det inte var min grej, så jag bestämde mig för att lista ut det en gång för alla. Efter lite soul searching hintade universum om att jag tycker om att skriva i olika sammanhang och att bolla idéer och möjligheter. Google matchade ihop mig med Yrgo, Reklam & Marknadsföring. Mitt förslag till soul searching:

Kundresan – är den sömlös eller håller den dig sömnlös?

14 november, 2018
Dagens kunder förväntar sig en sömlös upplevelse i sin köpprocess. Men hur ger vi dem det när de flesta företag fortfarande är organiserade i en sälj- och en marknadsavdelning? Vem har yttersta ansvaret för kunden och därmed för affären? Och vem spelar andrafiolen? Gapet blir lätt stort mellan var kunden befinner sig på sin kundresa och vad hen får uppleva i den fortsatta relationen med potentiella leverantörer. Här finns mycket som kan bli bättre, och det är inte bara en förbättringspotential, utan en förändring som verkligen måste till om du ska vara långsiktigt framgångsrik. Och om du ska kunna sova gott. Right Thing united bjuder in till en Kunskapsfrukost 6 december där vi inspireras och tillsammans skapar insikter om behov och möjligheter när marknad och försäljning blir ett. Talar gör Mattias Warne från Salesforce samt Stefan Bohlin och Henrik Björklund från Right Thing united. Många undersökningar visar på ett tydligt samband mellan marknads- och försäljningsavdelningens förmåga att samarbeta med varandra, och mellan försäljningsresultat och kundnöjdhet. De flesta bolag jobbar fortfarande i silos utan någon egentlig interaktion eller utbyte avdelningarna sinsemellan. Tittar vi också på det CRM som ska hantera kundrelationen, handlar det oftast inte om relationen med kunden, utan syftar snarare till att följa upp säljorganisationens arbete. Det måste förändras. Systemet måste stödja kundresan, samla data och insikter därifrån, på ett integrerat och sömlöst sätt. Kan Customer Success Management vara nästa evolutionsfas där datadriven marknadsföring gifts ihop med datadriven försäljning, med Customer Success som output? Genom digitaliseringen skapas och tillgängliggörs massor av datapunkter, som skapar insikter och ger möjligheter till bättre sätt att bedriva både marknadsföring och försäljning. Men allt måste hänga ihop. Att som kund idag acceptera att dela med sig av beteendedata på olika nivåer ställer också krav och förpliktigar till att ta action på den som gör upplevelsen för mig bättre, än om jag inte delat med mig. Att som kund behöva börja om dialogen när du träffar en säljare i ett säljmöte eller i butik håller inte över tid. När vi går in i webbshoppen, vet systemet exakt vad jag köpt, vilka preferenser jag har, hur jag brukar bete mig, hur jag vill betala osv. Samma upplevelse måste vi kunna skapa i det fysiska mötet också. Frågan är bara hur. Vi har inte alla svaren. Men vi har tankar och idéer som vi gärna delar med oss av och diskuterar på vår Kunskapsfrukost. Vi tror att utmaningen både börjar och slutar i hur vi är organiserade för att hantera detta. Idag är det för många ett organisatoriskt helvete … Den här gången tänker vi genomföra frukosten i två delar: Först ett seminarium där vi delar med oss av vad undersökningar från olika delar av världen visar på, samt våra egna tankar och reflektioner. Därefter, för de som vill stanna, tänkte vi fortsätta med en gruppdiskussion där vi delar erfarenheter med varandra och skissar på idéer hur vi skulle kunna få marknadsföringen och försäljningen att hänga ihop på bästa sätt. Sättet som du organiserar dig kommer vara

Firar du Klarspråksdagen?

11 oktober, 2018
Den 13 oktober varje år infaller Internationella Klarspråksdagen. Att ganska få känner till det är både lite synd och samtidigt kanske bra. Fakta: Det finns många dagar. Det har hunnit bli trångt i almanackan, och snart finns det ingen mer plats för fler särskilda dagar. Alla vet att den 8 mars är Internationella kvinnodagen. Många vet att det finns en Jordens dag, som ofta kallas Earth Day även på svenska, men det exakta datumet är mindre inpräntat i oss (den 22 april). Sedan finns det ytterligare en rad dagar som vissa tycker är viktiga och andra ignorerar. Alla Hjärtans dag och Kanelbullens dag är exempel på mer kommersiella försök att öka försäljningen av vissa produkter. Klarspråk under radarn Klarspråksdagen har firats sedan 2011 och har inte etsat sig fast i minnet hos någon större mängd människor. Det har sina orsaker. I Sverige har det pågått ett flitigt arbete med det som kallas klarspråk i ungefär femtio år, men det har i stor utsträckning flugit under radarn. Gradvis har vi i stället hunnit vänja oss vid att svenska myndigheter inte längre använder ett språk som är omöjligt att förstå. Visst finns det undantag, och när det handlar om komplicerade saker går det inte alltid att kommunicera det på ett sätt som gör att alla förstår. Ett tecken på att klarspråk ändå ingår i våra förväntningar är att när någon myndighet misslyckas med att kommunicera begripligt så kan det leda till rätt ordentliga konflikter. Sådant flyger inte under radarn. Nycklarna till världsförbättrande kommunikation Vårdat, enkelt och begripligt. Det är ledorden för klarspråk, och står i Språklagen. Alla myndigheter och andra offentliga organ måste naturligtvis följa lagen, och därmed även lagar som gäller språket. Med ett halvt sekel av klarspråksarbete i ryggsäcken har Sverige kommit hyfsat långt. Det är bra. Försäkringskassan använder inte längre ord som bestrida (som kan betyda antingen att motsätta sig något eller att acceptera något!). Myndigheter som Kronofogden och Jordbruksverket har ett mycket väl fungerande klarspråksarbete, vilket märks direkt när du besöker deras webbplatser (eller om du skulle råka få ett brev från någon av dem!). Det är därför både lite synd och samtidigt kanske bra att Klarspråksdagen inte har blivit en språkets första maj. Synd för att klarspråk är viktigt, och bra för att det redan funkar så pass väl i Sverige att vi inte behöver gå man ur huse för att kräva förändring. Du! Den enskilt viktigaste händelsen på klarspråksfronten måste vara du-reformen. Det är nu ungefär femtio år sedan vi började säga du till exakt alla. Är det en slump att det svenska klarspråksarbetet har pågått precis lika länge? Det tror jag inte. En kul sak med du-reformen är att den startade på en myndighet (Medicinalstyrelsen) och sedan dess har påverkat Sverige på ett nästan oöverskådligt sätt. Varför är vi mindre hierarkiska i Sverige? Du-reformen. Varför anstränger sig svenska myndigheter för att kommunicera med oss som jämlikar? Du-reformen. Varför rankas Sverige konstant som ett av världens lyckligaste länder? Du-reformen. Och det finns mer. Mycket mer. Därför

Behöver världen fler reklamare?

28 september, 2018
Självklart behöver världen egentligen inte fler människor som arbetar med reklam. Det som behövs är fler begåvade reklamare, och då är det tvärtom så att behovet är stort. Göteborgs huvudsakliga reklamutbildning. På Right Thing united är vi starkt engagerade i Göteborgs huvudsakliga reklamutbildning på Yrgo. Flera av oss har gått en utbildning där. Vi är representerade i ledningsgruppen för utbildningen till AD och copywriter. Och vi tar regelbundet emot praktikanter här på byrån*. Varje år startar den tvååriga YH-utbildningen med inriktning mot art direction och copywriting, och nu är det dags att söka till nästa start. Är reklam något för dig? Det vet du bäst själv. Skulle vi kunna säga. Men riktigt så enkelt är det inte. Eftersom reklam är ett hantverk, inte en konstform, går det att lära sig. En utbildning är en bra start, särskilt när den innehåller mycket praktik ute på byråer i Göteborg, Sverige eller världen. Möjligheterna att få jobb är goda, vilket är det viktigaste kännetecknet för en YH-utbildning. Är reklam något för dig? Nu kan du börja fundera. Yrgos reklamutbildning är rolig, intensiv och kreativ, och vi på Right Thing united rekommenderar den. Varmt. * Just nu har vi en copywriterpraktikant som heter Ted. Han har redan hjälpt oss med starka idéer som våra kunder älskar.

Språkpoliser har alltid fel – LIVE!

24 september, 2018
För några veckor sen skrev jag en artikel om språkpoliser. Sällan har så många reagerat så starkt på något så enkelt och självklart! I den slutna men inte särskilt anonyma facebookgruppen Anonyma språkpoliser har jag blivit kallad saker som snorig filosofistudent, subversiv, förrädare, anarkist och språkmissbrukare. Fantastiskt! Nu får jag chansen att möta hatet i verkliga livet. På lördag, den 29 september klockan 14.00, står jag på scenen på årets bokmässa i Göteborg och pratar om varför språkpoliser alltid har fel. Jag hoppas på fler mothugg och välkomnar samtidigt även ett och annat medhugg. Ett axplock ur programmet: Språkpoliser är sjuka människor. Jag kan bevisa det. Språkpoliser behöver terapi. Tung, långvarig terapi. Språkpoliser är rädda för att språket förändras. Seriously? Språkpoliser tror att de har koll. Ja, om nollkoll är lika med koll. Varmt välkomna till Bokmässan på lördag! Ni hittar mig i Göteborgs universitets monter B07:74, och tidpunkten är alltså 14.00.