Den som vet mest vinner.

Right Thing united är en kommunikationsbyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av kommunikationsbyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

Kunskapsfrukost: Corporate Reliability – Att hålla vad man lovar

2 november, 2017
Det är en sak att lova något i sin marknadsföring eller hävda det i sin varumärkesplattform – det är något helt annat att leva upp till det i verkligheten. När kunders recensioner, rekommendationer och reklamationer sprids på nätet för alla att ta del av blir ett företags förmåga att verkligen “walk the talk” en allt viktigare konkurrensfördel. Välkommen till en Kunskapsfrukost om Corporate reliability och hur du tar ditt företags varumärkesvärden hela vägen ut i kundupplevelsen! Genom exempelvis Facebook-recensioner och digitala tjänster som TripAdvisor sprids de verkliga kundupplevelserna genast och direkt. Det som började inom hotell- och resebranschen är numera en faktor att ta hänsyn till för de allra flesta verksamheter. Idag är det inte längre hållbart att lova mer än vad man kan leverera, då risken är stor att det som en gång förskönats, eller där sanningshalten skruvats på, förr eller senare kommer ikapp oss. Självklarheter kan tyckas, men faktum är att glappen mellan bild och verklighet ofta är ganska stora. En av orsakerna är att de som ansvarar för vad man säger inte har byggt budskap och kommunikation på faktiska förmågor, utan på vad man snarare vill eller hoppas förmå i framtiden. Här krävs betydligt bättre interna samarbeten mellan de i organisationen som ansvarar för vad man säger och de som ansvarar för vad man gör. Corporate Reliability är temat för vår nästa Kunskapsfrukost torsdagen den 30 november. Under en timme går vår kollega och partner Stefan Bohlin igenom hur man, genom att säkerställa insikt och förmåga för att hålla vad man lovar, kan bidra till långsiktigt framgångsrika och hållbara verksamheter. Med dig hem får du verktyg för att göra en första analys av i vilken utsträckning det ni säger och gör hänger ihop. Du får också konkreta tips på hur ni kan jobba för få kundupplevelsen att matcha varumärkeslöften och marknadsföring. Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser och förväntar oss ett stort intresse, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är torsdagen 23 november! Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.

Employee Advocacy – mer än bara ett buzzword

6 oktober, 2017
Föreställ dig följande situation: för första gången någonsin ska du och din respektive anlita en flyttfirma. Det är en knepig flytt: slutdestinationen är fjärde våningen i ett jugendhus utan hiss. Trånga trappuppgångar, otympliga möbler och snäva vinklar. Ni inleder er research och sökningen “flyttfirma göteborg” ger er 554 000 träffar på mindre än en sekund – “Din flytt, vårt ansvar”, “20 års samlad erfarenhet” och “Välkommen till en riktig flyttfirma!”. Hur välja? Det är alldeles för många släktklenoder som sätts på spel ifall valet visar sig vara fel. Helt plötsligt slår det dig att din kusins nyblivna fru jobbar som administratör på en av stans flyttfirmor. Ett samtal senare och valet är självklart. Häri ligger kraften i Employee Advocacy. Employee Advocacy – vad är det? Employee Advocacy handlar om att engagera och uppmuntra medarbetarna till att sprida företagets nyheter i deras privata kanaler och sociala nätverk. Genom att skapa en kultur av kunskapsdelning såväl internt som externt stärks företagets kultur och värderingar. Detta är något vi på Right Thing united minst sagt vill uppmuntra våra kunder till och därför var nöjet stort att tisdagen den 26 september få presentera vår Kunskapsfrukost “Employee Advocacy – gör dina medarbetare till varumärkesambassadörer”. Tillsammans med Per Löjdahl, Nordic Account Executive på Smarp, välkomnade vår VD Henrik Björklund ett fyrtiotal ansikten till Kungsgatan 48. Även om få chefer skulle motsäga fördelen med medarbetare som gärna talar varmt om företaget utåt, är det fortfarande en oerhört outnyttjad potential i många företag och organisationer. Att få medarbetarna att sprida det innehåll ni producerar ger inte bara en ökad organisk räckvidd i sociala medier, utan även en ökad trovärdighet. Medarbetarna blir företagets röst, vilket ger budskapet mer tyngd och framför allt gör det ert varumärke mer personligt. Här talar också siffrorna sitt tydliga språk: “Content shared by employees receives 8x more engagement than content shared by brand channels” “From Employee to Advocate: Mobilize Your Team to Share Your Brand Content” Social Media Today “84% of B2B decision makers begin their process with a referral.” Källa: Sales Benchmark Index Som Jonathan Wichmann uttryckt det: “Social is about humanizinga company”. Varför just nu? Digitaliseringen har fört med sig mängder med möjligheter, och har samtidigt hela tiden ställt nya krav på företag och organisationer. Parallellt sprider sig en reklamtrötthet i vårt samhälle, vilket gör att trovärdighet blir allt viktigare. Som situationen med flyttfirman illustrerar har vi även dels ändrade köpbeteenden, dels ett överflöd av information – bägge två extremt vägande faktorer som talar för att tänka nytt. “Although the concept of employee advocacy has been around for decades in various forms, the internet and social media have revolutionized it…” Dominique Jackson, Sprout Social Hur gå tillväga? Som Per Löjdahl formulerade det under morgonens föreläsning: det gäller att bryta konventioner och informationssilos. Se över ert interna kunskapsflöde och gör respektive avdelning – HR, marknad och kommunikation – delaktig genom att bidra med sin expertis och infallsvinkel. Hitta ett sätt som passar just er organisation för att samla idéer, dela artiklar och föreslå

“Musik skapar känslor, utnyttja det rätt”

6 september, 2017
Du står vid glödlamporna när Wham!s “Last Christmas” helt plötsligt hörs på varuhusets hushållsavdelning. Det är första veckan i november, svetten rinner under din alldeles för varma jacka och din första tanke är: inte än. Var det 40 eller 60 W i vardagsrummets läslampa? När George Michael kommer till refrängen en andra gång bestämmer du dig: glödlampan får vänta tills imorgon. Istället styr du stegen till skönhetssalongen på andra sidan gatan för att äntligen använda presentkortet du fått av svärmor flera månader sedan. Du öppnar den tunga glasdörren, lämnar skränet vid Brunnsparken bakom dig och välkomnas av den mest avslappnande musik. Det är som en oas som per automatik sänker ditt blodtryck. Innan du ens hunnit gräva fram presentkortet möts du av ett varmt leende i receptionen, “Hur kan jag hjälpa dig?”. Torsdagen den 24 augusti var det återigen dags för en av våra Kunskapsfrukostar och denna gång med det oerhört intressanta temat musik. Närmare bestämt hur ljud och musik kan användas för att påverka varumärkesuppfattning och även forma känslomässiga band mellan kund och varumärke. Ljuddesignern Martin Ljungdahl Eriksson hade 60 minuter på sig att visa på denna potential och jag vågar påstå att samtliga närvarande var övertygade då de lämnade lokalen. Inklusive undertecknad. Så vilka var morgonens mest fascinerande punkter? Musik = känslor Först och främst: Martin Ljungdahl Eriksson är vad man kalla en äkta ljudexpert. Han driver företaget Soundmark som specialiserar på ”Sonic Branding”, det vill säga hur ljud kan användas inom marknadsföring. Det kan låta något abstrakt, men är de facto något du är omringad av varje dag – vare sig du vill det eller inte, lyssna till exempel på dessa fyra sekunder. Precis som ett grafiskt uttryck och en viss tonalitet bidrar till en identitet, påverkar musik- och ljudval varumärkesuppfattningen. Det som gör ljud till ett viktigt och betydelsefullt verktyg är att musik både är och skapar känslor. Och som Martin uttryckte det: “Jobbar man med marknadsföring måste man jobba med känslor.” “Emotionellt innehåll – inte rationella budskap – bygger varumärkesrelationer” – Paul Watzlawick, 1967 Tänkvärda exempel Martin illustrerade vidare effekten av musik i ett antal sammanhang, däribland retail. Forskning visar att tankearbetet vid ett köp underlättas av lugn musik, medan snabb, upphetsande musik gör det svårare att tänka. Inte så konstigt, tänker du kanske nu. Men faktum är att musik med högre tempo å andra sidan påverkar försäljningsvolymerna positivt, samtidigt som den också påverkar hur snabbt kunderna gör sina inköp och därmed lämnar butiken. Betydligt klurigare! Frågan är: vilka är konsekvenserna för varumärkesaffiniteten? Kommer du kanske undvika butiken framöver för att du upplevde besöket så stressande eller kanske tyckte du snarare att musiken lade stämningen för din fredagskväll? Hur vi upplever musik är emotionellt betingat och påverkas i själva verket av en rad olika faktorer: Vad vi gillar Vad vi förstår Aktuell sinnesstämning Kontext … samtidigt är musik i sig självt en känsloregulator Nästa gång du äter på restaurang, notera musiken. Är det Norah Jones behagliga stämma som hörs i bakgrunden? Axel Bomans lekfulla house? Eller

Employee Advocacy – gör dina medarbetare till varumärkesambassadörer!

5 september, 2017
Det här eventet är över. Men vi planerar redan för nästa frukost! Innehåll som delas av anställda skapar 8 gånger mer engagemang än innehåll som delas av varumärkena själva*. Vi visar på strategin och verktygen för hur ni kan lyckas bygga varumärket både ur ett kund- och personalperspektiv (employer branding) med hjälp av kraften hos era anställda, istället för att betala för media! Digitaliseringen har fört med sig mängder med möjligheter, och har samtidigt hela tiden ställt nya krav på företag och organisationer. Parallellt sprider sig en reklamtrötthet, vilket gör att trovärdighet blir allt viktigare. Det som fungerade igår fungerar nödvändigtvis inte längre på samma sätt eller med samma effektivitet idag, vilket kanske kan sammanfattas med faktumet att mer än 50% av företagen på Fortune 500 försvunnit sedan år 2000 – företag som uppskattningsvis var både framgångsrika och i fronten för ett modernt företagande. Ändrade köpbeteenden och överflöd av information ställer idag även krav på företag att tänka nytt i sin kommunikation med medarbetare. Employee Advocacy handlar om att engagera och uppmuntra medarbetarna till att sprida företagets budskap och nyheter i deras privata nätverk och sociala kanaler. Men också hur vi engagerar dem för att identifiera och bidra till klokt innehåll att sprida – för att bygga såväl företagets som individens professionella varumärke. Föreställ dig helt enkelt en digitaliserad word of mouth-metod! Tisdagen den 26:e september har vi ännu en av våra populära Kunskapsfrukostar. Vi tänker att du går härifrån med en djupare förståelse för vad employee advocacy är och kan bidra med. Dessutom har du fått med dig konkreta ideer på vad ni skall och INTE skall göra för att få mer effekt på det innehåll och de nyheter ni producerar i er organisation med hjälp av era medarbetare. Huvudtalare är Per Löjdahl, Nordic Account Executive på Smarp. Smarp är ett verktyg med syftet att göra det allt enklare för medarbetarna i en organisation att sprida företagets budskap och nyheter. Anmäl dig redan idag för att säkra din plats! Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser och förväntar oss ett stort intresse, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är måndag 18 september.   Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss. *Källa: Social Media Today “From Employee to Advocate: Mobilize Your Team to Share Your Brand Content”

En grafisk designer med kaffeproblem

18 augusti, 2017
Hos oss på Right Thing united börjar det bli dags att lägga sommaren 2017 bakom oss. Det innebär nya rutiner, rivstarta projekt och inte minst att välkomna nya ansikten på kontoret! Vi har nöjet att i två månader framöver ha Anton Holmberg Olsson hos oss. Anton är Warhol-fantasten som tror att man verkligen bör passa sig för Loch Ness-monstret och en grafisk designer med kaffeproblem. När Anton själv får berätta “En före detta fiskmånglare som nyligen tagit sin kandidatexamen i informatik efter tre års studier på Jönköping University där jag läst programmet New Media Design.” Redan som liten fick Anton upp ögonen för design tack vare konstnärliga anlag i släkten som först tog sig form när han skapade flaggor för en fotbollssupportergrupp. Munkebäcksgymnasiets Medialinje med inriktning grafisk design gav honom mersmak som gjorde att han sedan sökte sig vidare till Jönköping. Att jobba med grafisk design är målet. Det hade, som Anton själv beskriver det: “varit ett privilegium att få arbeta med det som gör mig lyckligast. Att få betalt för att dagligen sitta med det element som bäst ger utlopp för min kreativitet.” Annars föredrar Anton att använda sig av Warhols citat: I never read, I just look at pictures. Att få vara kreativ och uttrycka sig i bilder är väldigt, väldigt viktigt – det fungerar lite som terapi. Anton uppskattar att han lägger ungefär hälften av sin vakna tid på att skapa och då helst i Adobe Illustrator, eller möjligtvis Indesign eller Photoshop. För att hålla fokus i skapandet så dricks det en hel del kaffe, Anton erkänner att han helt klart är kaffeberoende (men säg, vem är inte det?). “Jag är en drömmare” Som utomsocknes student tycker Anton att Jönköping var fantastiskt! Det fanns mycket inplanerat och alltid aktiviteter på campus att ta del av. Men för Anton lockade Erasmusprogrammet, vilket resulterade i en utbytestermin vid Edinburgh Napier University, Skottland. Nämner man Skottland är en av de första associationerna för många Loch Ness-odjuret. Anton beskriver sig själv som en drömmare, som därmed vill tro på Nessie, men mer realistiskt konstaterat: det kan vara världens mest kända turistfälla. Väldigt fint dock! Som för många andra som reser utomlands började Antons Instagramkonto så sakteliga fyllas med bilder från det skotska höglandet, men där hittar man också ett och annat alster i form av färgglada poster som denna: Anton om att vara grafisk designer i ett mobilt samhälle Som student inom grafisk design är det viktigt att hitta de bästa applikationerna och programmen. Det självklara för många, inklusive Anton, är Adobe-paketet. Några andra som går varma hos Anton är Font Ninja, Behance och Pinterest. Vill du veta mer om Anton hittar du honom online på både LinkedIn och Instagram. Och självklart når du honom via mail!

Ljud och musik – ett lågutnyttjat marknadsföringsverktyg

30 juni, 2017
Det här eventet är över. Men vi planerar redan för nästa frukost! Musik är känslor som går att kontrollera. Höstens första kunskapsfrukost ger insikt i om hur musik kan användas för att påverka varumärkesuppfattning och forma känslomässiga band mellan kund och varumärke. Musik och ljud har mycket stor potential att generera positiva känslor och varaktiga minnen. Forskning har visat att vad vi hör kan trigga beteenden, påverka vår hälsa, våra känslor och faktiskt också hur vi uppfattar att vår mat smakar. Därför är det viktigt att utnyttja ljudets kraft för att stärka varumärkesupplevelsen, men framförallt måste det göras på rätt sätt. Vi har nöjet att presentera Martin Ljungdahl Eriksson. Martin är en partner till oss och driver företaget Soundmark som specialiserar sig på Sonic branding, och akustisk design. Han har utvecklat semiotiska modeller för hur musik, ljud och röster ska användas för företag som SVT, Volvo, och Unilever. Under andra halvan av sin tid skriver han ett avhandlingsarbete om hur ljud kan användas som designelement, hur ljud påverkar oss och hur man kan använda ljud för att påverka känslor och upplevelser. Du kommer att kunna gå från frukosten med en bättre kunskap kring hur ljud kan påverka kundupplevelse och marknadsföring. Det sker inte minst genom att vi visar på framgångsrika exempel. Anmäl dig senast den onsdagen den 16/8 genom formuläret till höger för att lära dig mer om musik som marknadsföringsverktyg! Är du nyfiken på våra Kunskapsfrukostar? Hör av dig till Henrik Björklund, så kan han berätta mer om konceptet!