Analytisk kommunikationsrådgivare

Av Henrik Björklund 2 år sen

Right Thing united behöver bli fler och söker därför en konsult till en omväxlande och spännande roll. Vi hjälper företag utveckla sina affärer med kommunikation som huvudsakligt verktyg. Våra rekommendationer, strategiska såväl som taktiska, bygger på data. Det innebär att insamla, analysera, förädla och presentera data som underlag för beslut är en viktig del av vår verksamhet – det är här du kommer in.

Din uppgift är att ta fram, analysera och skapa förståelse för den omvärld, den marknad och den konkurrens som våra kunder möter. Målet är att ge underlag till strategiska beslut och vägval åt våra kunder, att rådge helt enkelt.
Konkret innebär det att till exempel lägga upp och skapa strukturer för hur data hämtas in. Det kan vara att genomföra studier men i stor utsträckning också att samla in, analysera och tolka redan existerande data från olika källor. Utifrån det arbetet skapa mer eller mindre omfattande beslutsunderlag, textbaserade rapporter såväl som exempelvis diagram till presentationer. Och att sedan presentera för såväl en tvärfunktionell arbetsgrupp internt som för kunden. Ena dagen kan det vara att göra djupintervjuer, nästa dag analysera material, och dagen därpå stå inför en ledningsgrupp hos en kund och presentera slutsatser.

Bakgrund

Vi är övertygade om att du har en högskoleutbildning inom marknadsföring, kommunikation, beteendevetenskap, ekonomi eller liknande. Vi vill dessutom att du har några års yrkeserfarenhet, från kanske en marknadsavdelning eller från ett arbete med marknadsundersökningar. Men det kan också vara annat konsultföretag där du jobbat med databaserade insikter. Du behöver vara van och trygg i att jobba självständigt.

Kompetens/erfarenhet

  • Tala och skriva flytande svenska och engelska.
  • God kommunikativ förmåga i både i tal och skrift
  • Helst erfarenhet av program för dataanalys som exempelvis Tableau eller annat
  • Goda kunskaper i Excel/Google Sheet
  • Praktisk erfarenhet av kvalitativ- och/eller kvantitativ marknadsundersökning/datainsamling
  • Förmåga till att se helhet och att kunna bryta ner den i detaljer

Personlighet

Du är analytisk och gillar att gräva efter, hitta och förklara samband. Konsultrollen kräver samtidigt att du är utåtriktad, social, nyfiken och orädd. Du kommer jobba med tvärfunktionella team med strateger, kreatörer och utvecklare. Det ställer krav på oss alla att vara prestigelösa och målinriktade mot vad som är den bästa rekommendationen och lösningen för kunden i den givna situationen. Jobbet är omväxlande och styrt av projekt och därmed av deadlines, det behöver du gilla.

Nyfiken? Vill du veta mer? Skicka ett mail till vår VD för Right Thing united: Henrik på henrik.bjorklund@rightthing.se. Ansökan vill vi ha på LinkedIn. Vi ser fram emot att få höra från dig!

Om Right Thing united

På kommunikationsbyrån Right Thing united drivs vi av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Så att när vi råder våra kunder alltid kan göra det på basis av kunskap. För ändamålet har vi tillsammans med vår syster Mardi Gras.Digital idag samlat ett fyrtiotal nyfikna specialister inom allt ifrån varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sociala medier och e-handelsutveckling. Vår mediebyrå planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer. Så att vi hela tiden får nya insikter vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder. Vi är övertygade om att den som vet mest vinner. Det kanske är därför du vill hänga med oss.

Kategori:
  Right Thing