(Nästan) allt du behöver veta om SEO inför 2018

Varför, hur, On-Site, Off-Site – en grundläggande genomgång av sökordsoptimering.
Av Matilda Salekärr 10 månader sen

Har du någon gång ställt dig frågan “Varför är SEO viktigt?”, då är den här texten för dig. SEO handlar om att genom organiska (ej betalda) sökresultat öka kvaliteten och kvantiteten på trafik till din hemsida. I den här artikeln kommer du att få läsa om grunderna för SEO, tips att ta med dig i ert löpande arbete och vad som numera är rena myter.

Vad är SEO?

SEO är, enkelt förklarat, det som avgör er webbsidas plats på listan över resultat en sökmotor presenterar för personer som söker svar på en specifik fråga. Till exempel: “seo” ger omkring 463 000 000 resultat på Google, med andra ord har man lite att arbeta med för att stå ut i mängden. Om vi fortsätter med sökmotorn Google som exempel, så läser den på någon sekund av allt innehåll den hittar i sin databas och listar detta. Helt enkelt; då utförs S och E i SEO dvs. Search Engine.

O:et står för, som du kanske redan är bekant med, Optimization. Förenklat det vi som jobbar med webbplatser kan vara med och påverka. Optimeringen kan bestå av allt från skräddarsydda metabeskrivningar till att se till att ha relevanta, interna länkar.

On-Site vs. Off-Site

Låt dig nu inte luras av att man kan optimera allt genom att själv fila till sitt innehåll. SEO kan vara både On-Site = det vi kan påverka själva med text, länkar, metabeskrivningar och så kallad Off-Site SEO = det som som sker utanför sidan i form av hur andra länkar till och lyfter fram din sida. Kärnan av Off-Site består av backlinks. En backlink är en länk till din sida som inte kommer från samma domän, dessa indikerar för sökmotorerna att den refererade sidan är äkta och innehåller något av värde. En sida med få men väl validerade backlinks brukar vanligtvis rankas högre än en sida med många, “dåliga” backlinks. Vill ni diskutera backlinks vidare, hör av er till vår teknik-geek Uno.

Bra SEO talar om vad sidan innehåller

Eftersom jag som skriver denna artikel arbetar med att just skriva, fokuserar jag lite mer på On-Site-arbetet. Med välformade texter och HTML kan man effektivt påverka sin placering bland sökresultaten direkt genom att planera det egna arbetet. Med bra On-Site i sidans struktur kan man tänka att man hjälper sökmotorn att se det som människor ser och värderar som kvalitativt inom det specifika sökordet. Ens sökordsoptimering ska hjälpa sökmotorn att lista “rätt resultat”, ge sajten väl identifierbara grundstenar, så att sökmotorn vet att innehållet på sajten ger svar på det sökord som användes.

Rent traditionellt har nyckelord varit det centrala i On-Site-arbetet, men istället för att stirra sig blind på att använda nyckelorden så mycket som möjligt för att ranka högt ska man minnas att nyckelord först och främst är kategoristämplar. Idag är dessutom sökmotorerna smartare och läser av nyckelorden även om de till exempel förekommer i olika tempus eller former. Vad som idag är viktigare att se närmre på är innehållets relevans. Då menat relevansen för den tänkta användaren, det är därmed extra viktigt att vara på det klara vem eller vilka som är den tänkta användaren. Vem som faktiskt letar sig in i ditt hörn av internet, hur länge den personen stannar och vad den gör. Vad gäller uppsättningen av din sida och dess avtryck på sökmotorernas rankning finns det flera så kallade On-Page faktorer, här hittar du en tydlig genomgång av dessa från Moz.

Välkommen till 2018, då de gamla knepen inte längre fungerar!

Vare sig du är gammal i gamet eller nybörjare finns det en del tips och tricks att fundera på och kanske rent utav anamma inför framtida optimeringsarbete. Rand Fishkin på Moz predikar om att det är dags att sluta upp med On-Site SEO som om det vore 2012. Den digitala världen förändras konstant, man kan inte bara göra en hemsida och tro att man kan lämna den vind för våg sedan, en hemsida blir aldrig “färdig”. Du måste ta hand om den; mata den, se till så den mår bra, inte har dragit på sig något äckligt virus… Lite som ett småbarn helt enkelt. Du måste sköta om hen regelbundet, varje dag.

Därmed är Fishkins lista väldigt bra! För vi kan inte arbeta med sökmotoroptimering på samma sätt idag som för fem år sedan. Mina två favoriter på listan är:

#1 Kill those keyword repetition rules
Ingen, sökmotor eller människa, blir imponerad över ett ständigt upprepande av samma ord. Observera dock, du ska inte sluta med nyckelord helt. Du ska bara inte nöta sönder det resterande innehållet med att klämma in nyckelordet 10 000 gånger.

#4 Stop assuming links always beat on-page
För fem år sedan var det ett faktum att med ett par extra länkar i texten kunde man placera sig bättre på sökresultaten än sidor med bättre kvalitet och innehåll. Så är inte fallet längre, idag trumfar bra on-page länkar, eftersom att det ger det innehåll som sökmotorerna vill ha.

Vill du läsa mer om vad du bör lämna bakom dig? Då kan du ladda ner Hubspots guide 18 SEO Myths You Should Leave Behind in 2017 här!

Pratik Dholakiya på Search Engine Land har också varit inne och rotat runt i fel och missar som är vanliga att göra när man filar på sin SEO. Dholakiya listar 16 av de vanligaste missarna, och det är allt från för få utgående länkar, interna länkstrukturer och felaktig hantering av bilders alt beskrivningar. En punkt där jag behövde påminna och rannsaka mig själv lite extra är nummer 15: Bad use of subheadings. Även om jag, som inte minst blir tydligt i denna text, är ett fan av att använda underrubriker slarvar jag faktiskt ganska ofta med vilka jag använder. Ärligt talat hoppar jag ofta över H2, för att jag tycker att att H1 och H3 är “snyggare”. Men vilken sökmotor bryr sig om vad jag tycker är snyggt? Högst troligen ingen, så det blir min läxa att ta med mig in i nya året!

Söker du mer läsning inom området kan jag rekommendera ytterligare två artiklar från Search Engine Land. Nate Dames 3 reasons SEO belongs at the beginning of a project, not the end och Brian Pattersons 5 tools, tips and hacks to maximise your SEO output.

Kategori:
  Digitalt