Trendspaning 2018 – vad vill det här året med oss?

Video, influencers, facebook och QR-koden - väntade och oväntade områden att hålla koll på.
Av Matilda Salekärr 10 månader sen

För lite mer än ett år sedan samlade jag de hetaste trenderna för 2017. Det var mycket tal om AR och VR, men man kan undra om det inte var ganska lite verkstad på den fronten? VR-glasögonen listades som årets julklapp 2016, men det verkade aldrig riktigt slå ut till den vanliga massan till den nivå många förutsåg för 2017.

Välskrivet innehåll var lika hett då som nu, det ser vi bland annat i våra egna flöden, ju mer välarbetat innehållet är desto längre stannar besökarna på sidan. Ihop med content fanns en del spaningar som kikade på efterfrågan av mångfalden i företags kommunikation. En trend som verkar avgörande för att skapa autentisk kommunikation och samtidigt komma närmare konsumenterna [1]. Inför 2017 var även e-sporten under många luppar, och om vi ser på nyheterna under hösten kan vi konstatera att det minsann inte har varit ett dåligt år. Redan under 2022 finns chansen att vinna medalj under Asian Games, och det ryktas om att e-sporten även skulle kunna komma att vara en del av OS i Paris 2024. En minst sagt spännande utveckling!

Heta potatisar enligt Forbes Agency Council

Forbes frågade 15 av sina medlemmar från Forbes Agency Council om vad de tror kommer att vara avgörande trender för 2018. Bland annat tror Chris Carter från REP Interactive att Augmented Reality kommer att bryta ny mark. Om Pokémon Go var startskottet för Augmented Reality hos gemene man skulle nästa steg kunna komma att bli Augmented Reality i kombination med sociala medier. Kanske blir det nästa stora, digitala marknadsföringskanal när Influencer Marketing svalnar? Gå på Kungsgatan, ta fram mobilen för att ta en bild till Instagram och helt plötsligt ser du en pil i kameran som pekar på den där kaffebutiken du gillade en bild ifrån under tisdagen. Nu också med ett erbjudande på två valfria varma drycker till priset av en!

Thomas Brodbeck från Site Strategics tror att videotrenden kommer att fortsätta, men ännu mer styrd mot livesändningar. Eftersom trovärdighet alltid har varit en populär nyckel till framgång både i bloggar och sociala medier (vi människor gillar inte att känna oss lurade, så enkelt är det) kanske det går att förstå just varför live-videos tacksamt tas emot: det är svårt att fejka saker och ting i direktsändning. (OBS! Säger inte att det inte går, bara att det kräver mycket mer planering).

Tekniska strategier

Redan i oktober listade Gartner vilka tekniktrender som är viktiga att ha koll på. De kallar det för strategiskt smarta trender, som är en del av The Intelligent Digital Mesh. Däribland återfinns artificiell intelligens, konversationsplattformar, kontinuerlig säkerhetsanpassning och intelligenta appar och analysverktyg. The Intelligent Digital Mesh är Gartners paraplybegrepp för symbiosen av människor, enheter, innehåll och tjänster. Låter detta krångligt har Ny Teknik gjort en smidig översättning där de går igenom de olika delarna från Gartners lista.

Grafiska trender

Är du mer grafiskt lagd får du inte missa Philip VanDusens, 15 Trends in Graphic Design for 2018. VanDusen har 20 år från branschen i bagaget och i den här videon förklarar han med bilder de mest populära grafiktrenderna just nu. Personligen gillar jag design av stilarna disjointed text, integration och font as illustration lite extra just nu!

Färre influencers och fler fysiska e-handlar

Trots att bland annat Content Marketing Institute trodde att det skulle utvecklas till Buying influencers så har bloggarna och sociala medie-mogulerna fortsatt ha stabila karriärer som it-girls och it-boys med flera hundra tusen följare. Det spås dock vitt och brett om att 2018 kan vara året då influencers får problem, och deras inflytande minskar.

Bland annat grundar sig detta i att fler och fler konsumenter ställer sig allt mer frågande till reklamen (och inte minst smygreklamen) i bloggar och sociala medieflöden. Vilket i sin tur har resulterat i att allt fler kommentarer ifrågasätter influencern eller bloggaren direkt på posten, och fler anmälningar till och fällningar av Reklamombudsmannen skickas in i ärendet. Bland annat har profiler som Isabella Löwengrip och Amanda Schulman blivit fällda av RO under året som gått, och de är inte ensamma. Men RO:s fällningar innebär inte att man prövas enligt lag. Där har vi dock fallet med Alexandra Nilsson, som ihop med bloggplattformen Tourn (som kallar sig själva: Bloggsfärens marknadsplats) stämdes av Konsumentombudsmannen. En stämning som setts som en vattendelare kring hur bloggare och företag kommer att fortsätta samarbeta. Influencer-trenden har helt enkelt nått en peak där det återigen handlar om att bygga en relation med trovärdighet och transparens, då läsarna och följarna inte alls verkar visa uppskattning för att “bli lurade”, vilket många menar är fallet när det kommer till smygreklam. Domen offentliggjordes under onsdagen 31 januari och resulterade i att Nilsson fälldes för smygreklam på två av de tre anmälda posterna. Intressant är att nätverket Tourn samtidigt friades från anklagelserna, med anledning av att Tourn inte anses ha bidragit i den omfattning att en åtgärd är nödvändig.

“Vi är mycket nöjda med utgången för Tourn Medias del”

Robin Stenman, VD på Tourn

Influencers har numera alltså ett tydligt exempel på hur domstolen accepterar reklammärkning och två exempel på varianter som inte är ok. Frågan många i branschen har ställt sig är om det verkligen är rätt att företagen ofta smiter undan, eller som i det här fallet att Tourn inte ses som medskyldig i Nilssons smygreklam. Är verkligen hela skulden influencerns? För att det är den personen som har byggt sin följarskara och är ansvarig för relationen till följarna? Ingen som vet.

Att bygga relationer är något som även e-handlarna arbetar febrilt med, för att behålla kunderna på den hårt ansatta konsumtionsmarknaden. Ett nytt spännande grepp har vi sett av Amazon, Birchbox och Sonos. Samtliga har testat fysiska butikskoncept som förstärker upplevelsen av företaget.

Nya taktiker och tekniker för att nå sin publik

Facebook är för många företag och organisationer en ovärderlig annonskanal. Något som Mark Zuckerberg i januari menade kan komma att ändras drastiskt. Han menar att Facebook är till för att hålla kontakt med familj, vänner och bekanta, inte bli överöst av reklam och nyheter från företag eller organisationer. Därför är Facebook återigen i ett förändringsskede, med målbilden att vi primärt ska se mer och fler poster av våra Facebookvänner och kontakter.

Detta innebär en stor förändring för oss alla inom marknadsföring och kommunikation då de kanaler vi under en ganska lång tid förlitat oss på är under utveckling. Hur ska vi nu gå tillväga för att nå fram? Kanske är en väg att gå att använda de kontakter vi har för att nå ut? Många har redan anammat tekniken som kallas Employer Advocacy, att förmå anställda nyttja sina nätverk för att hitta de rätta kontakterna att bygga relationer med. Eller som säljare vända sig till sitt nätverk för att skapa nya relationer, så kallad Social Selling. Den gemensamma nämnaren verkar ändå ligga i just relationer, som förhoppningsvis i framtiden kan leda till lyckade samarbeten och nya mål. Kanske går det att implementera smartare och mer effektiva sätt för att förmedla sitt budskap? Ett sätt kan vara att inspireras av Kina och QR-koder (du vet den där fyrkanten som ser ut som en labyrint i 2D)! Snabbt, smidigt, smått, stort; det har visat sig finnas mängder med smidiga alternativ för placering av en QR-kod. En personlig favorit är när sångaren Wei Chen skaffade en tillfällig tatuering på sin hals för en konsert. Genom att skanna den kunde vi läsa frågan “Will you be with me for a lifetime?”. I Sverige har vi redan märkt av ett utmärkt sätt att använda QR-koder av Gatutidningen Faktum, där varje säljare får en egen QR-kod som gör det snabbt och smidigt att använda Swish för att köpa en tidning. På det viset har Faktumförsäljarna en chans att fortsätta få kunder även i det kontantfria samhället. Heja!


[1] Resumé Nr 10 2017, s. 25. 4 x trender: Vad händer med trendprognoserna för 2017?

Kategori:
  Right Thing