Digital räckvidd

– Är en fågel i handen verkligen bättre?
Av Simon Syrén 2 månader sen

För ett tiotal år sedan var jag på en föreläsning som hölls av marknadschefen på en av Sveriges största banker. Han sa något i stil med “Jag älskar att vara marknadschef här på banken, men i mitt nästa liv ska jag vara marknadschef för en produkt istället för en tjänst”. Jag har många gånger tänkt liknande tankar själv.

Vi människor värderar det påtagliga mer än det ogripbara, precis som det gamla ordspråket “en fågel i handen…” säger. Det är bara att gå till sig själv. Om du ska förbättra ljusmiljön i ditt hem, köper du några timmar av en ljusdesigner eller en ny lampa? Om du ska komma i bättre form, är det ett gymkort eller kanske ett par nya löpskor som lockar eller lägger du en slant på en PT? Det är helt enkelt lättare att betala för något påtagligt.

I kommunikationssammanhang är det inte annorlunda men på senare tid har det skett en intressant flipp i vad som betraktas som påtagligt och inte. Förr var medier det påtagliga och varumärkesutveckling ogripbart. Media – trycksaker, annonser, stortavlor var påtagligt. Tankar om varumärket, grafisk design och bilder var mindre påtagligt.

Idag är det tvärtom. Jag upplever att många svenska företags största hinder för att nå framgång genom marknadsföring är att dagens digitala arena är både komplex, svår att förstå och kanske främst – overklig. Helsidor, stortavlor och tv-spottar var påtagliga men har ersatts av sökord, influencers, Real Time Bidding (RTB) o.s.v. som är nytt, underligt och flyktigt. Och det främsta beviset för att något över huvud taget har hänt när budgeten är förbrukad är några siffror i ett excel-ark.

Så det där nya blir ännu mer skrämmande och overkligt. Samtidigt blir det som tidigare var obegripligt (varumärke, bilder, filmer och dyl.) det nya påtagliga. Vi ser det hela tiden när vi är ute och träffar nya kunder. De har i många fall fina bilder, fina filmer, bra storys, snygga grafiska profiler – men ganska obefintlig räckvidd.

Alla vill nå ut

Alla vill nå ut, men få vet hur. Ändå är de nya mediekanalerna inget hokus pokus, utan snarare något som går att förklara och mäta konkret. Varför upplevs situationen då som skrämmande? Några saker som ligger bakom:

  1. Tradition
    Det man traditionellt gjort har börjat fungera allt sämre så man vet inte hur man ska investera sin marknadsföringsbudget. Och vad händer då? Marknadsbudgeten minskar. Man fortsätter göra det man är trygg med… Som fungerar sämre… och så vidare neråt i den onda spiralen.
  2. Evangelister
    Nya komplexa möjligheter har vuxit fram och med dem evangelister som alla propagerar för just sitt ämne och hävdar att just det är lösningen på alla problem. Frågan för den oerfarne är “vilken evangelist ska jag lyssna på?” Svaret är ingen – det finns fortfarande ingen silverkula eller Midassten. Men det finns en massa möjligheter där ute.
  3. Ingenting är gratis
    Många nya möjligheter är “gratis”. Det kostar inget att ha ett Facebook-konto. Men det är en hel världs skillnad att finnas på Facebook och att medvetet driva försäljning eller varumärkesbygge i den kanalen. Om man tror att det är gratis så har man ett Sisyfos-jobb framför sig. Om man förlikar sig med att Facebooks räckvidd kostar pengar kan man ha funnit sitt huvudmedia.
  4. Definitionen av reklam
    De “nya” och framgångsrika företagen definierar många gånger inte sina framgångsrika beteenden som reklam. Jag har hört flera framgångsrika “nya” företagare hävda att “vi lägger inga pengar på reklam”. Med reklam menar de då “traditionell reklam” (print, dr, utomhus, TV,) för de lägger bevisligen (och enligt egen utsago) stora summor pengar på olika digitala marknadsföringsaktiviteter, kanske inte på det som numera börjat betraktas som “traditionella” online-kanaler utan på microinfluencers, accountbased marketing eller butiksdrivande mobila sök-klick och andra ännu mer komplexa saker. På det viset blir de oerfarna ännu mer vilsna av att lyssna på de framgångsrika.

Vår rekommendation är enkel – testa. Men testa inte lite. Testa rejält. Vi har ett antal olika case där kunder antingen vågat eller varit tvungna att konvertera sin marknadsföring till digitala kanaler – med fantastiska resultat (hör gärna av dig så berättar vi).

OJ! Har du läst ända hit. Då kanske du tycker det var tillräckligt intressant för att du skulle kunna tänka dig att dela artikeln? Vi blir väldigt glada om du gör det 🙂

PS. Ytterligare en försvårande omständighet som finns i kompetens-diskrepansen mellan olika aktörer på marknaden är att man agerar olika på samma information. EX. Jag skrev för ett tag sedan om en undersökning som konstaterade att marknaden inte gillar retargeting. För en erfaren onlineannonsör är den undersökningen ett varnande finger som kanske kan få dem att göra bättre retargeting. För en som inte jobbat med det riskerar den att resultera i att man inte testar – och på så vis missar en väldigt effektiv möjlighet.

Kategorier:
  Digitalt, Insikter, Media
detta inlägg delades 0 tider
 000