Kunskapsfrukost: Fokus Kina!

– konsten att synas på den kinesiska marknaden
Av Cecilia Söderberg 4 år sen

Det här eventet är över.

Att synliggöra ditt företag på en så stor marknad som den kinesiska kommer med oerhört många möjligheter. Men det är också många saker du måste ta i beaktning innan du ger dig på en sådan satsning. Det funkar aldrig att försöka översätta sin europeiska marknadsstrategi. Vi erbjuder experthjälp.

Vi rivstartar höstens första kunskapsfrukost den 19 september med att slänga dig med huvudet före in på den kinesiska marknaden. För även om det i tanken kan kännas lite väl avlägset, så är det faktiskt högst aktuellt att nu vidga sina vyer.

Många avskräcks när dom föreställer sig att deras företag försöker inta en av världens största marknader, och det är förståeligt, för det är mycket att tänka på. Men det är också lite synd, för man missar stora möjligheter. Den största utmaningen ligger i att det känns, och är till mångt och mycket, som en helt annan värld.

Som marknadsförare är den digitala och sociala närvaron bland det första vi kikar på vid ett nystartat samarbete. Där har Kina sina egna varianter på det som vi i väst ser som våra standardtjänster. Facebook, Google och Instagram är alla tjänster som inte existerar där. Det finns motsvarigheter, men samtidigt inget som ur ett marknadsföringsperspektiv går att direktöversätta. Du behöver sätta upp din strategi helt annorlunda, ditt digitala ekosystem behöver fungera annorlunda. I realiteten kommer du alltså att misslyckas om du försöker inta ett västerländskt synsätt. Lite hjälp är alltså på sin plats.

Martin Kössler är VD på HuginBiz och specialist på exportfrågor med lång erfarenhet av Kina. Oliver Wang är vår kinesiske samarbetspartner, och han har sedan 2002 jobbat med etablering och marknadsföring av europeiska affärer i Kina. Den 19 september besöker de oss på RTu för att öppna dina ögon för hur marknadskommunikation behöver sättas upp för att passa Kinas förutsättningar.

Vi lovar dig nya insikter, kunskaper och ideer, precis som en Kunskapsfrukost hos oss ska.

—-

Som alltid är morgonens event gratis, vi står för både kunskapen och frullen. Men då vi har ett begränsat antal platser så uppskattar vi om du anmäler dig så snart du har möjlighet – dock senast torsdagen den 12:e september.

Om du är intresserad av hur vår senaste Kunskapsfrukost såg ut – kika här!

Har du några tankar eller funderingar? Tveka i så fall inte att kontakta oss!

Kategori:
  Analys och strategi