Hållbar produktmedia – både arbetsmiljö och storytelling

2020 års första Kunskapsfrukost.
Av Joel Landberg 3 år sen

Reflexer, godis, tygkassar och alla dessa pennor. Produktmedia i form av giveaways finns överallt, och medge att en hel del passerar både obemärkt och oanvänt förbi. Men så behöver det inte vara, för produktmedia kan göras bra – om det görs hållbart.

Det var ämnet för årets första Kunskapsfrukost, där Louise Lindroth och Tomas Olsson från Olsson & co berättade om sitt arbete med just hållbara produktmedia. De började med att uppmana dem som överväger att låta tillverka produktmedia att tänka igenom vad det är de egentligen vill ha.

What’s the story?

För naturligtvis blir en produkt bättre om den är genomtänkt. Utöver själva produkten med dess design och funktionalitet påpekade Louise och Tomas att man inte får glömma bort själva överlämnandet: När, var och hur bör det ske för att mottagarens första intryck ska bli så bra som möjligt? Och allra helst ska man ladda presenten med en berättelse.

För visst kan ett föremål bära på en story? Det kan berätta om sitt ursprung, kanske något om smarta eller återanvända material eller något om människorna som tillverkat det, gärna på ett sätt som går att anknyta till ditt företag och ert hållbarhetsarbete. För efterfrågan på socialt och ekologiskt hållbara produkter ökar hela tiden.

Två sorters hållbarhet …

Social hållbarhet handlar om arbetsförhållanden för dem som tillverkar produkten, och eftersom själva produktionen ofta sker i låglöneländer har man som beställare ett stort ansvar och ofta ganska mycket jobb med att kontrollera att allt går rätt till. Olsson & co har tillsammans med några andra aktörer i branschen bildat Rådet för hållbar produktmedia för att öka kunskaperna om hållbarhetens vikt och utmaningar.

Ekologiskt hållbar produktion orsakar inte för stora utsläpp och produkterna görs i återbrukbara eller rentav återbrukade material. Men all tillverkning belastar miljön, och om den som tar emot produkten inte ser någon mening med den utan bara slänger den har den både producerats och fraktats (långt!) förgäves. Så kanske bör du köpa och dela ut färre men bättre produkter?

… och en tredje

Och därför finns det ytterligare ett avseende produktmedia kan och bör vara hållbara i, och det är det där med designen och funktionaliteten: att själva produkten helt enkelt är bra. Och det fina är att om produkten är hållbar i bemärkelsen att mottagaren uppskattar och använder den blir även budskapet hållbart: Det kommer att exponeras gång på gång under lång tid. En keps eller t-shirt som faktiskt används kan ses av tusentals personer.

Tack? Tack!

Produktmedia kan alltså vara väldigt effektiv kommunikation. Och, som Tomas och Louise själva påpekade: “Produktmedia är ett fantastiskt media – det enda media där mottagaren säger tack!”

Kategorier:
  Idé och koncept, Insikter, Right Thing