Nya horisonter för er marknadsföring

– dags att inta den kinesiska marknaden?
Cecilia SöderbergAv Cecilia Söderberg 2 veckor sen

Försök att föreställa dig en värld utan Facebook, Instagram och Google. För gemene man, eller kvinna, kan detta verka illa nog, men för oss marknadsförare är det total katastrof. Eller? Tänk om det fanns andra typer av plattformar som kunde tillföra ännu mer än de marknadsföringskanaler vi idag är vana vid?

Att världen blir mindre är inget nytt. Men att som ett europeiskt företag marknadsföra sig i Kina, känns kanske lite väl långsökt, i ordets absolut rätta bemärkelse. Detta stämmer dock inte – inte idag. Faktum är att i takt med att världen krymper är det också dags att bredda sina horisonter. Att sätta upp en strategi för att marknadsföra sitt företag på den kinesiska marknaden kan ge större möjligheter än någon annanstans. Och den största anledningen till att människor kanske drar sig för att äntra denna enorma marknad i Öst, är troligtvis att det uppfattas som en helt annan värld.

Helt andra plattformar

När vi marknadsförare påbörjar ett nytt samarbete med en kund kollar vi i nio fall av tio på hur företagets Google-närvaro ser ut. Ur ett digitalt perspektiv är detta prio ett. Därefter kikar vi på hur de använder sin Facebook och Instagram. Först som tredje prioritet börjar vi kika på alternativ. Och hur fungerar det då i ett land där ingen av dessa plattformar existerar, undrar du.

Kina har, som du säkert hört, sina egna varianter på våra standardtjänster, men faktum är att de inte går att direktöversätta till vårt Google, Facebook och Instagram. Antar du det västerländska perspektivet så kommer du dessvärre inte klara dig länge på den kinesiska marknaden. Ekosystemet för marknadsföring ser helt enkelt annorlunda ut. Det är många parametrar att ta hänsyn till, men låt dig inte avskräckas av detta! Tacklat på rätt sätt och med rätt kunskap i ryggan kommer detta kunna öppna nya dörrar för ert företag. Vi påstår att du behöver en hjälpande hand från någon som kan både förstå vår europeiska hemmamarknad så väl som Kinas förutsättningar. Där kan vi leda dig i rätt riktning.

Omtolkning av västerländsk kommunikation

Oliver Wang är vår samarbetspartner i Kina. Han har jobbat med etablering och marknadsföring av europeiska affärer i Kina sedan 2002. Oliver har full förståelse för den europeiska marknaden och hur det fungerar här, och är proffs på att omtolka marknadskommunikation för att passa Kinas förutsättningar.

I september kommer ett unikt tillfälle att tillsammans med oss och Oliver genomföra en workshop där vi går igenom er marknadsstrategi och hjälper er att förstå vad den skulle innebära för den kinesiska marknaden. Resultatet är en högre kunskapsnivå om hur marknadskommunikation i Kina fungerar ihop med vad det skulle innebära för ert företag. Låter detta intressant så hör av dig!

Kategorier:
  Analys och strategi, Digitalt