Gör big data till smart data – gå från fakta till insikt

Den som vet mest vinner
Joel LandbergAv Joel Landberg 2 veckor sen

Är det den som har mest data som vinner? Eller är det den som har bäst data? Nja, den som tar hem spelet verkar vara den som är bäst på att dra slutsatser utifrån data, åtminstone enligt Right Thing insights Katarina Åkesson, som tillsammans med Caroline Berg från Norstat stod för själva kunskaperna vid höstens andra Kunskapsfrukost, som handlade om hur data kan förädlas till affärsnytta.

Möjligheterna att samla in data om kunder, följare, läsare och digitala besökare blir hela tiden bättre, och datamängderna därmed allt större. Som ansvarig för affärsområdet Right Thing insight presenterade Katarina Åkesson några av de möjligheter som finns – och några saker som är värda att tänka lite extra på.

Se på vad och hur för att förstå varför

Till att börja med finns det olika sorters undersökningar. Tracking, kakor, Google Analytics och liknande står förstås för de stora datamängderna, men har inte helt ersatt fokusgrupper och webbpaneler. Och de bästa resultaten får du i allmänhet om du kombinerar flera typer av data från olika källor.

För att sedan kunna använda oss av all insamlad data gäller det att veta hur vi förvandlar fakta till insikter, där fakta kan vara till exempel vad olika besökare gör på din webbplats och hur de gör det, men en insikt är när vi förstår varför de gör som de gör. Men hur når vi dit?

Vet du vad du vill?

Det sägs ju att “som man frågar får man svar”, och det är sällan så sant som när du ska göra den här typen av undersökning. Det gäller helt enkelt att veta vad du ska leta efter. Alltså bör du från början ha tydliga mål – något som är lätt att glömma eller underskatta. Men nöj dig inte med det, utan håll kontinuerlig kontakt med kunden. Det är nyttigt för er båda: De vill ha insyn i processen, och du måste vara mån om att verkligen förstå kunden och målen, annars blir det svårt att förstå datan. Dialogen mellan dig och kunden ger dessutom möjligheter att utveckla och kalibrera mål och metoder, inte bara för undersökningen det gäller just nu, utan för hela ditt arbete.

Världen är full av fakta som vill och förtjänar att bli insikter, så det är bara att sätta igång. Trevlig mätning!

Kategorier:
  Analys och strategi, Optimering, Right Thing