Det finns en mängd olika saker som gör en kommunicerande enhet (en annons, en film, en webbplats och liknande) bra. Själva hantverket i genomförandet, t.ex. Är annonsen väl typograferad? Är fotografierna bra? Är filmen välklippt, och så vidare. Vad är det som gör själva idén bakom kommunikationen bra? Jag har arbetat med kommunikation i över 30 år och har under tiden identifierat fyra steg som enligt mig är viktiga. Det finns naturligtvis fler men dessa Läs mer
Det sägs ofta att en av de starkaste varumärkesbyggande beståndsdelarna inte är marknadsföringen utan den egna organisationen. Och det är nog i många avseenden rätt. Men tas det på allvar av dig och din egen organisation? Apple används ofta som ett exempel på ett företag som har gjort mycket rätt gällande marknadsföring. Simon Sinek beskriver i ett av världens mest sedda TED-talks hur Apple framgångsrikt lyckats kommunicera sitt varumärkes “varför” snarare än “vad” eller “hur” och Läs mer
Reklamfilm på TV och s k spottar i radio började dyka upp på den svenska marknaden i slutet av 80-talet och då var det bara de allra rikaste och största företagen som hade råd att nyttja de kommunikationskanalerna. Idag har nästan alla råd, åtminstone om man avgränsar marknaden geografiskt vilket har blivit enkelt. När hemsidor blev på modet i mitten av 90-talet så var det också bara de allra rikaste och största företagen som gjorde Läs mer
Annonser brukar få mycket kärlek från dem som tar fram dem – både kreatörer och kunder. Annonserna i sig är alltså ofta både snygga och genomtänkta. Frågan är hur mycket det i slutänden är värt, när annonsen möter mottagaren. Eller ännu mer, om annonsen någonsin kommer hela vägen dit. Och det är här data och, kanske framför allt, omgivningen kommer in. Den 22 februari ordnade vi årets andra Kunskapsfrukost. Det var en kall torsdagsmorgon därute, Läs mer
För ett tiotal år sedan var jag på en föreläsning som hölls av marknadschefen på en av Sveriges största banker. Han sa något i stil med “Jag älskar att vara marknadschef här på banken, men i mitt nästa liv ska jag vara marknadschef för en produkt istället för en tjänst”. Jag har många gånger tänkt liknande tankar själv. Vi människor värderar det påtagliga mer än det ogripbara, precis som det gamla ordspråket “en fågel i handen…” Läs mer
För ett företags långsiktiga framgång är förmågan att leva upp till förväntningar A och O. Men hur undviker man att gå i fällan att lova mer än man i slutändan kan hålla – och hur kan man bygga in pålitlighet i organisationen? Vår partner och kollega Stefan Bohlin höll under årets sista Kunskapsfrukost en inspirerande föreläsning om Corporate Reliability. “Vad är egentligen att komma för sent?” När de sista åhörarna tog plats i den för Läs mer
Varumärket är din viktigaste tillgång. Interbrand menar att Coca Colas marknadsvärde på 70 miljarder dollar utgörs till 60% av varumärket (källa:The Brand Gap). Om varumärket är din viktigaste tillgång så är din logotyp din viktigaste symbol för det. Det är på grund av hur viktig den är som man med jämna mellanrum kan läsa artiklar om folk, som inte arbetar med kommunikation, som blir upprörda över att en organisation lagt en massa pengar på en Läs mer
Du står vid glödlamporna när Wham!s “Last Christmas” helt plötsligt hörs på varuhusets hushållsavdelning. Det är första veckan i november, svetten rinner under din alldeles för varma jacka och din första tanke är: inte än. Var det 40 eller 60 W i vardagsrummets läslampa? När George Michael kommer till refrängen en andra gång bestämmer du dig: glödlampan får vänta tills imorgon. Istället styr du stegen till skönhetssalongen på andra sidan gatan för att äntligen använda Läs mer