För den påläste är AMP inte längre någon större nyhet. Men för er som missat det så kommer här en snabb introduktion: AMP, eller Accelerated Mobile Pages, är ett verktyg framtaget av inga mindre än Google. Med hjälp av AMP kan du öka möjligheterna till att behålla dina webbplatsbesökare under en längre tid. Detta genom att låta innehållet på din sida ladda klart snabbare än din “vanliga” design. Vi pratar alltså inte om responsiv design och Media Queries (för er som pratar märkspråk), utan AMP är helt enkelt ett nytt sätt att lägga grunden för webbsidans utformning; AMP HTML [1].
Missförstå mig inte nu, det handlar inte om en helt fristående uppsättning av kod (är du nyfiken på den mer tekniska biten, klicka dig vidare till ungefär 3:28 i videon), utan grovt förenklat bara just så mycket som din sida behöver. Så länge det är godkänd kod enligt restriktionerna för AMP. Hänger du inte med? Släng ett mail till Uno Ullvén, så förklarar han gärna mer!
En AMP-sida ligger alltid hack i häl med den snabbaste!
Med en AMP-anpassad sida kan man alltså få sin sida att ladda snabbare. Hur vet vi det? Kika på den här videon:
En detalj som är svår att undvika när det gäller hur snabbt ens sida laddar är bilder. “AMP may be clever, but it can’t make an image load faster” (RocketMill, 2015). Med andra ord: är bild en viktig del av ditt innehåll så kommer webbsidan behöva en viss tid för att ladda, hur bra din AMP HTML än må vara.
Långsamma webbsidor är alltid riskabelt eftersom människor sällan upplever att de har tid att vänta. Som min kollega Simon Syrén uttryckte det i slutet av 2016 om just AMP-sidor och laddningstid: “Som konsumenter har vi idag allt mindre tålamod när det gäller webbsidor som tar god tid på sig att ladda”. Får vi inte fram det resultat vi söker på den tid vi vill ägna åt webbsidan, så går vi kvickt vidare till en snabbare webbsida. Som Simon nämner råkar vi i Sverige dessutom vara några av de mest uppkopplade människorna i världen. Med det sagt, är det snart inte längre någon svensk företagare med en webbsida som kan eller bör fråga sig ”Borde jag börja med AMP?”.
“Chartbeat says visitors to web pages that load with Google AMP are spending 35 percent more time with that content on average than with standard mobile web pages.”
– Tess Townsend, Recode 2017 [2]
Syftet med din hemsida är det som avgör.
Vi menar alltså inte att alla måste använda sig av AMP. Men om man vinner mer tid tack vare att använda sig av det kan det gynna ditt syfte. Så det du ska fråga dig är: vad är syftet med min webbsida?
Är det att sprida information i form av text? Då bör du överväga att anpassa dina sidor till Accelerated Mobile Pages. Ingen gillar långsamma webbsidor som snittar en laddningstid på 22 sekunder. 99% av AMP-sidor laddar klart på mindre än 8 sekunder. Som Malte Ubl, Creator & Tech Lead för Googles AMP-projekt, poängterar: det är en procent av AMP-sidor som laddar lite långsammare, men fortfarande snabbare än den genomsnittliga sidan som inte använder AMP. Ubl fortsätter med en liknelse till ett bilrace. “En AMP-sida är inte nödvändigtvis den som vinner, men den är alltid hack i häl på den som är snabbast” [3]. En AMP-sida levererar helt enkelt materialet snabbare än vanligare sidor, men snabbast är de sidor som är manuellt justerade till perfektion.
Vilka är fördelarna med AMP?
För att få en sida att ladda snabbare handlar det således inte om att ändra sitt content, utan att ge de resterande byggstenarna av ens webbsida de bästa möjliga förutsättningarna att ladda sidan direkt – med fokus på struktur, stil, interaktion och var (på vilken enhet) den presenteras. Vad är då vinsten? Först och främst att besökare kommer åt det önskade innehållet omedelbart. Snabbare sidor leder i sin tur till att besökaren kan läsa materialet snabbare. Därmed har de också några sekunder över till att läsa mer. Värdefull tid som besökaren kan nyttja till att konsumera än mer innehåll på din webbplats = en “win-win-situation” helt enkelt! En ytterligare anledning att bekanta sig närmare med AMP är att Facebook i maj 2017 presenterade ett nytt mjukvaruverktyg för att sammanföra AMP med Facebooks Instant Articles. Det återstår att se hur AMP tar fart under 2017 men en sak är säker: siffrorna talar sitt tydliga språk.
Vill du veta mer om AMP? Besök AMPs officiella hemsida: The AMP Project.
Läser du den här nyheten som AMP? Om inte, så klicka här!
Källor:
[1] RocketMill: “AMP from Google: What You Need to Know”
[2] Recode: “Google’s AMP pages mean visitors spend more time with content” (Juni 2017)
[3] Google Chrome Developers: “How AMP achieves its speed – Google I/O 2016” (Maj 2016)