AMP – Accelerated Mobile Pages

Av Simon Syrén 7 år sen

”I want it all and I want it now”

Som konsumenter har vi idag allt mindre tålamod det gäller webbsidor som tar god tid på sig att ladda. Framför allt när vi surfar på mobilen. Google har valt att ta itu med saken med sitt projekt AMP – Accelerated Mobile Pages.

Freddy Mercury i rockgruppen Queen insåg hur det ligger till i största allmänhet och det är precis så som vi ser på vår internetupplevelse i dagsläget. Vi vill ha allt och vi vill ha det nu. Vi har allt mindre tålamod. Om sidan vi vill besöka inte laddar omgående så går vi vidare. Om filmen hackar så tittar vi på en annan. Detta måste du ha i åtanke när din webbplats blir alltmer affärskritisk. Vi svenskar har förmånen av att bo i ett av världens mest uppkopplade länder: vi är 4:e på världslistan över länder med snabbast uppkoppling (efter Japan, Korea och Finland) och 3:e på listan över pris per megabyte (efter Japan och Korea)*. Trots det är vi rastlösa nog att trycka bort ett stort antal saker varje dag.

På grund av att vi i Sverige har en så fin infrastruktur så kanske detta främst ses som en fråga för företag som arbetar på en internationell marknad men även svenska konsumenters tålamod är begränsat. Hastighet är och blir alltmer ett mått på hur bra din webbnärvaro är.

Här är en film från Google som presenterar deras tankar bakom sitt koncept AMP – Accelerated Mobile Pages. Dessutom ger den en övergripande bild av problemet, ta en titt! Är du mer nyfiken på de tekniska delarna, rekommenderar vi dig detta klipp eller hör av dig till oss!

 

*Källa Daily Infographic: http://www.dailyinfographic.com/internet-speeds-around-the-world-infographic

Kategorier:
  Insikter, Optimering