Retargeting – gör om, gör rätt!

Av Simon Syrén 1 år sen

Idag för 81 år sedan, den 7 juli 1936, genomfördes världens första direktsändning av NBC och RCA (National Broadcasting Company och Radio Corporation of America). Vad som visades? Två äldre gubbar som satt vid ett skrivbord och pratade med varandra. Sändningen hade med andra ord väldigt lite gemensamt med dagens direktsändningar. Man skulle kunna säga att man ännu inte helt enkelt visst vad man skulle ha mediet till. Men det var spännande och framför allt nytt!

Så har det varit med de flesta tekniska innovationerna. Är du född innan 90-talet kanske du minns när webbplatser introducerades i mitten av 1990-talet? Eller när Facebook etablerades dryga tio år senare? Vi begrep inte vad vi skulle ha det till och det tog några år att lära sig. Men det var fascinerande ändå!

Retargeting

Även kallat Remarketing, om man som Google vill krångla till det litet. Du vet säkert i princip hur det fungerar, om inte: Det ger dig möjligheter att visa anpassade annonser för dem som besökt din webbplats. Som du förstår så är det ett fantastiskt verktyg för att öka försäljningen och påminna besökaren om ens existens. Men vi, marknadsförare, håller på att förstöra verktyget – eftersom att vi inte vet hur det ska användas.

Sveriges Annonsörer har i samarbete med Demoskop gjort en studie som bland annat konstaterar att 3 av 4 konsumenter är negativa till den typen av reklam – så negativa att 1 av 3 funderar på att installera en Adblocker.

Jag tror att de inte är negativa till mediet. De är negativa till hur marknadsförare använder det. Den vanligaste principen är att visa en annons för den produkt som kunden har tittat på i förhoppning att de ska köpa varan (kallas ibland för dynamisk retargeting). Det ter sig ju naturligtvis smart. Men detta beteendet är förknippat med ett antal problem:

  1. Kunden tycker man är tjatig (de vet redan vad de letar efter och är inte i behov av en påminnelse).
  2. Kunden fattar (de är ju inte dumma, produkten man tittade på nyss syns i ett flertal annonser) och känner sig förföljda.
  3. De kunder som köpt produkten får, i många fall, också se annonser för den. Resultat? En potentiellt irriterad kund (om man redan har köpt produkten vill man inte se annonser för den).
  4. ”Det fungerar ju” är ett tungt argument. Det du måste fråga dig är: Är det värt att kunderna tycker att jag är irriterande och tjatig?

Dagens uppmaning: läs rapporten – det är skrämmande!

Men det är inte mediets fel. Mediet är bra. Det är hur marknadsförare hanterar retargeting som är problemet. 

Hur ska man göra då?

Vi på Right Thing united är duktiga men vi kan inte se in i framtiden. Men ett par idéer kan vi lyfta fram, och några ytterligare idéer får du av att läsa de öppna svaren i rapporten (psst. du hittar dessa på sidorna 11 och 13). De människor som har besökt din webbplats är intresserade av dig. Hur då jobba kreativt med retargeting – utan att reta upp din besökare?

  • Visa nyheter – sådant som inte fanns på webbplatsen när de besökte den. Bjud följaktligen på en inblick i kommande händelser eller produkter – var serviceminded!
  • Visa andra produkter än den de tittade på.
  • Visa upp dina sociala flöden – kunden kanske vill veta mer om er verksamhet / nyheter / aktuella kampanjer o.dyl.
  • Om det var en annons som tog dem till din webbplats så kan du visa annonsen igen – det är förvisso tjatigt, men det ger inte samma känsla av förföljelse.

Om man tänker till ett extra varv så behöver det inte vara så svårt att komma fram till ett bra sätt att använda retargeting som är till nytta för både dig själv och dina kunder. Och det är viktigt att tänka utifrån sin egen bransch och dess förutsättningar. E-handlarna och resebranschen har tagit mediet till sig (det är ju främst de som jobbar med att visa samma produkt igen och igen och igen för kunderna) men med fyndiga lösningar kan mediet utan tvekan vara ett fantastiskt verktyg för andra branscher likaså. I framtiden kommer vi säkert se intressanta retargeting-mönster: i producentledet, bland tjänsteproducenter (som exempelvis mäklare) eller varför inte i restaurangbranschen?

Jag lånar min kollegas, Henrik Björklunds, avslutning på denna spaning: Säg gärna att jag har fel.

Vill du veta mer om hur Simon tänkte här? Då kan du givetvis kontakta honom genom formuläret till höger!

Kategorier:
  Insikter, Media