Under 20 år har hon rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation med ett ökat säljresultat. Vi vill tacka Cheri Tree, grundare till företaget B.A.N.K. Code som under den senaste Kunskapsfrukosten gjorde stort intryck på de 30 deltagarna.
Med amerikanskt manér och imponerande retorisk förmåga tog Cheri rummet med storm. Hon växlade tempo när hon pratade, visade statistik och siffror, försäkrade oss om att hon inte skulle dra över på tiden, hon fick oss att känna gemenskap och skratta. Och alla i rummet som tillsammans besatt de olika personlighetstyperna Blueprint, Action, Nurturing, Knowledge kände sig sedda. Cheri Tree lever som hon lär och just denna morgonen fick vi lyssna till en inspirerande föreläsning av kvinnan som bland annat utsetts till ”Woman Entrepreneur of the year”.
Cheri Tree om varför kunden köper.
Varför säger vissa ja när andra säger nej? Ja, det är en nöt som alla inom försäljning vill knäcka. Många säger att sälj och marknadsföring är en konstform – Cheri menar att det är vetenskap. Utifrån den insikten har hon startat företaget B.A.N.K. Code och tagit fram en modell som går att använda i alla typer av sammanhang oavsett om man arbetar som säljare, vill övertyga andra om en idé eller få kollegor att nappa på en förändring. I korta drag handlar B.A.N.K. Code om att sätta mottagaren i fokus genom att snabbt läsa av dennes personlighet och anpassa kommunikationen för att i sin tur kunna optimera varje kundkontakt.
Fyra personlighetstyper för kommunikation.
När du börjar kommunicera till fyra olika personlighetstyper istället för en kan du öka din försäljning med 300%, enligt Cheri. B.A.N.K. står för:
Blueprint – denna typen gillar stabilitet, struktur, planering, ansvarstagande och regler. Saker som att hålla sig innanför budgeten, bra detaljbeskrivningar och ett bra rykte är sånt som triggar denna typen.
Action – typen gillar frihet, flexibilitet, spontanitet, uppmärksamhet, ha roligt och tävlingar. Magkänsla, exklusivitet, social buzz och recensioner i relevanta publikationer är sånt som typ-A går igång på.
Nurturing – föredrar relationer, autenticitet, samarbete, välgörenhet, etik och moral. Det som triggar denna typ till köp är om företaget bidrar i ett större sammanhang. Rekommendationer från folk de känner och bra detaljbeskrivningar på det de ska köpa bidrar också.
Knowledge – gillar intelligens, teknik, kompetens, fakta och research. Det hen värdesätter är att man håller sig inom budgeten, att de fått tillgång till all information och ges den tid de kan tänkas behöva för att fatta ett beslut.
Precis som Cheri Tree så tror vi på Right Thing united att hur vi säger det är minst lika viktigt som vad vi säger, allt utifrån till vem vi säger det. Därför jobbar vi tillsammans med våra kunder med noggranna marknadsanalyser och definierar olika personas. Det gör att vi kan tydliggöra den målgrupp respektive kund vill kommunicera till och därmed anpassa budskapet efter personlighetstypen i all marknadskommunikation.
Vi hjälper gärna dig med såväl varför, var och inte minst hur du ska kommunicera för att nå dina affärsmål. Du är varmt välkommen att höra av dig om du blir nyfiken på vad vi kan göra för dig.