Det är tufft i handeln.

Av Simon Syrén 6 år sen

Jag läser dagligen i branschmedia och i olika rapporter från både nationella och internationella undersökningsföretag att handeln har det tufft, med tightare marginaler och allt hårdare konkurrens – vilket naturligtvis är helt sant. Som konsument har man just nu en, historiskt sett, helt unik möjlighet att leta rätt på den bästa dealen. Och som butik gäller det att anstränga sig extra och verkligen använda de konkurrensmedel man har. Så ser spelreglerna ut och då är det alltid lika förvånande när man stöter på bristfälligt butikssäljarbeteende.

Låt mig bjuda på ett färskt exempel från handeln.

Jag har under de senaste 30 åren varit en trogen kund till Dr Martens som finns att köpa hos de flesta välsorterade skohandlare. Jag gillar dem för att de håller i evigheter. Jag har ett par kängor som är över 20 år gamla. Häromdagen hade jag bestämt mig för att köpa två nya par. Ett par till min son och ett par till mig själv. Jag har nu köpt bägge paren och slutsumman hamnade på 2 680 kr.

Min köpresa började med att jag besökte Dr Martens hemsida för att kika lite på säsongens modeller. Nu skulle jag ha paret till min son som en födelsedagspresent samma dag så att handla online var aldrig aktuellt. Men vi har gott om skobutiker i närheten av kontoret så det skulle antagligen inte bli något problem att hitta dem.

Mitt första butiksbesök gick till den lilla hipsterbutiken vid torget. Där hade de bägge modellerna som jag var intresserad av. Den ena modellen var jag lite osäker på om jag ville ha med eller utan snörning. Efter att ha hittat den med snörning frågade jag butiksbiträdet om de hade den även utan snörning. Till svar fick jag ett nonchalant “Nej det har vi inte…uppenbarligen”. “Uppenbarligen”, som i “är du dum i huvudet eller?” Jag ställde tillbaka skon i hyllan och gick därifrån utan att köpa de två paren skor jag hade bestämt mig för.

Mitt andra butiksbesök var hos stora skokedjan. Där hade de det ena paret vilket jag då köpte. Jag fick ett proffsigt bemötande av butiksbiträdet och en liten lektion om Dr Martens historia. Mycket trevligt! Samtidigt passade jag på att fråga om de hade den andra modellen. Efter lite letande i pärmar och kollande på en dator konstaterade butiksbiträdet att, nej det hade de inte.

Nästa dag gick jag och en kollega förbi en butik i stora skokedjans systerkedja (ingår i samma grupp). Butiksbiträdet svarade, utan att kolla något register, att de endast hade ett par Dr Martens. Det visade sig vara samma sort som jag redan köpt.

Tillbaka på kontoret surfade jag runt på lite olika sajter för andra skohandlare för att se om de hade modellen och om de i så fall hade butikslagersaldo. Tyvärr gick jag bet. Det såg ut som om jag skulle få beställa av någon e-handlare (Dr Martens levererar tyvärr inte direkt till Sverige).

På väg hem svängde jag in i en annan butik i den stora skokedjan som jag råkade passera. Jag frågade butiksbiträdet om de hade Dr Martens och fick en hylla utpekad för mig. Tyvärr fanns inte skorna jag ville ha där. På väg ut ur butiken såg jag en hylla med nedsatta skor som jag tittade lite förstrött på. På hyllan ovanför stod ett par Dr Martens av precis den modell jag ville ha. Så jag köpte dem.

Borde inte butiksbiträdet i den första butiken i stora skokedjan ha kunnat se på sin dator att skorna fanns i den andra butiken? Borde inte butiksbiträdet i systerkedjans butik ha kunnat informera mig om det? Borde inte butiksbiträdet i kedjebutik nummer två ha bättre koll på sitt sortiment och uppfattat mina köpsignaler bättre? Borde inte killen i hipsterbutiken…ja, helt enkelt inte bete sig som om jag var mindre vetande? Visst, jag kan vara en sur gubbe. Men jag höll faktiskt god min hela tiden och betraktade situationen med ett roat leende och ur mitt konsultperspektiv (vi jobbar ju en del med rådgivning i just de här frågorna inom ramen för vårt erbjudande Right Thing delivered).

Det tog mig alltså fyra butiksbesök och två surfsessioner att lokalisera de två par skor jag ville ha och som hela tiden fanns inom en radie av 300 meter. Är det konstigt att e-handeln skär stora tårtbitar ur den fysiska handeln?
PS. Sitter du som chef på någon av de ledande skokedjorna (eller någon annan större retailverksamhet) och känner dig träffad? Slå en signal till mig eller kontakta någon av våra rådgivare inom butikshandel, P-O Lagergren eller Stefan Bohlin.

Kategorier:
  Analys och strategi, Insikter