Inför Corona är vi alla jämlikar, är det många som tycker. Att fattig som rik står inför viruset lika blottade. Vilket kanske inte är helt sant, eftersom rika både hemisolerar bekvämare och ibland har enklare till sjukvård. Så när Madonna sittandes i sitt badkar sa att Covid-19 är “the great equaliser” mottogs det med blandade känslor. Däremot är vi alla ganska lika när det kommer till konsumtion, alltså våra köpvanor och köpbeteenden. Alla inom marknadsföringsbranschen och väldigt många fler är mer än bekanta med säljtratten:
Just nu är hela vår platta glob i kris, och man vill gärna tro att man stryper sina utgifter i kris. Att övervägande-fasen tar övertaget, om man inte redan vid medvetenheten insett att det kanske inte är ett nödvändigt köp man är sugen på. Om inte annat, när jobb sägs upp, man permitteras eller inte vet om ens företag ens kommer klara sig så utvärderar man det mesta som inte är mat, handsprit och toapapper till något som kan vänta.
Ser jag till mig själv kan jag konstatera att jag bland annat köpt godis, blomjord och cykelbyxor under tiden som karantän och isolering blir allt mer vanligt. Alltså enkelt översatt: inte bara essentiella inköp i mitt hushåll inte. Så hur ser det egentligen ut? Slutar konsumenter att konsumera under kris? Så verkar inte vara fallet i Sverige just nu i alla fall!
Lagerhaus rapporterade i förra veckan att deras försäljning tredubblats (!), för att folk som arbetar hemma inser vad som kan förbättras på hemmakontoret och klickar hem lite grejer från webbutiken.
Mängder med företag har redan snabbt anpassat sig efter situationen och antalet “kläderna för hemmakontoret”-annonserna jag sett i mina flöden de senaste dagarna har jag för länge sedan tappat räkningen över. Och antalet innovativa idéer från svenska företag stiger snabbt!
Är det en klassisk släng av läppstiftseffekten vi märker av – även under ekonomiska kriser tenderar konsumenter att köpa, och gärna lite lyx. Man vill unna sig helt enkelt. Eller är det helt enkelt att konsumtionen i Sverige fortsätter som tidigare, eller rentav ökar (Facebook och Instagram har ökat med 40% i användning, så intrycken och köplockelserna ökar definitivt).
Så vad vill jag ha sagt med allt detta? Jo, helt enkelt detta – sociala medier är en av våra starkaste reklamkanaler. Som varumärke eller marknadsförare gäller det att tänka till. I en begynnande lågkonjunktur finns möjlighet att ta ny mark, inte minst lära sig nya verktyg som TikTok eller certifiera sig för Google Ads. I din kommunikation gäller det kanske mer än någonsin att sträva efter en transparens gentemot dina följare. Du kommer också längre med att vara ärlig mot dina anställda! Är det kämpigt ekonomiskt, se till att alla är med i samma båt och färdas mot samma mål. Dessutom kan läget skapa möjligheter, det skriver vår VD Henrik om i sin artikel Marknadsföring i en stökig nutid. Med gemensamma medel kan slutet på resan kanske ändå mynna ut i något bra trots allt. Så se till att ha en action plan klar:
Krishantera – efter behov och om nödvändigt både internt och externt.
Var försiktig – skapa inte mer oro än den som redan finns och provokation kanske inte alltid är bäst väg att gå.
Var tydlig – berätta vad som gäller, var information finns och hur man kan få hjälp.
Stäng av – all kommunikation som inte är relevant just nu.
Formulera – den kommunikation som du kanske måste förmedla till dina kunder, gäster, följare eller klubbmedlemmar.
Jobbar du inom marknad, kommunikation eller i annan position där du förväntas uttrycka dig om läget och känner att du behöver svar på frågor? Kanske back up på sociala medier eller en ny film för att nå ut med det viktigaste just nu? Hör av dig, vi finns här.