Trendspaning 2020 – det röriga med rörligt och lite till.

Appar, format och tredjepartscookies.
ProfilbildAv Matilda Salekärr 1 vecka sen

Vad är på de flestas läppar när man pratar om trender? Facebooks vacklande och TikToks framfart är två som intresserar oss digitala marknadsförare. Men vad är rätt och hett och vad är gammalt men fortfarande av högsta vikt?

Det är den där tiden på året igen då jag sonderar terrängen efter guldkornen bland allt som rör digitala trender, karriär och kontorslivet. Jag har tidigare listat saker som att kommunikation är mer än bara ord, färre influencers och fler fysiska e-handlar och såklart social selling och video monetization. Låt oss se vad vi kan hitta för 2020!

To do-listan.

För den som har för bråttom, känner sig för viktig för att ta en paus eller bara inte känner för att läsa hela artikeln men ändå vill ha lite nya idéer.

  1. Använd emojis! Lockar till engagemang, förmedlar känslor utan att använda tusentals tecken och ger ditt varumärke en tydligare personlighet. Detta gäller ju även att våga använda stickers och GIFs.
  2. Plugga mer. Det finns alltid någon liten kurs för att hålla sig up to date. Bland annat över 100 gratislektioner om marknadsföring på Facebook.
  3. Formatera mera och korrekt, samt alternera och skräddarsy innehåll efter målgrupp. T.ex kan du hitta en översiktlig för Instagram hos Later.
  4. “Facebook minskar i Sverige”, men är inte dött. Därmed extra viktigt att din marknadsföring är av rätt format, har ett tydligt innehåll och en tydlig strategi. Det finns inte utrymme för att lalla runt om du vill stå ut i bruset.
  5. SEO är old news, men inte passé, utan snarare i allra högsta grad avgörande.
  6. “Gör inte dålig konst som ingen ser, leverera bra marknadsföring.” – Uno Ullvén.
  7. Se över ditt varumärkes sociala kanaler och hur du och din verksamhet hanterar dessa. Önskar ni hjälp med detta? Maila mig på matilda.salekarr@rightthing.se.
  8. Kvalitetssäkra LinkedIn-profiler som är knutna till ditt varumärke. Anställda och konsulter är viktiga ambassadörer för ett varumärke. Med lite tips och trix från henrik.bjorklund@rightthing.se så är ni strax på banan med detta!
  9. Fortsätt att kommunicera internt och värdera personlig utveckling.
  10. Friendly reminder: Du är inte ditt jobb. Ta en kopp kaffe och slappna av!

Content is fire, social media gasoline.

Det är sen gammalt i digitala kretsar att det inte spelar någon roll hur snygg din logotyp är, hur snitsig din slogan är eller hur många miljoner du pumpat in i en filmproduktion. Lägger du inte tid, eftertanke och pengar på att faktiskt nå ut kommer det inte ge bra resultat. Gör inte dålig konst som ingen ser, leverera bra marknadsföring! Vi på Right Thing media brukar skämtsamt kalla det för Det Viktiga Digitala Arbetet och redan 2014 konstaterades det att content is fire and social media gasoline.

Först och främst; gör saker i rätt ordning. Skapa materialet för den plats du vill sprida det på. Gör inte ett material riktat till alla, modifiera, alternera och skräddarsy ditt material utefter vem/vilka i din målgrupp du vill nå och när. Mobile first är det som gäller, inte mobile friendly eller mobilanpassat. Sociala medier konsumeras mest och bäst på mobil. Snabb tillväxt syns också i det vertikala, gå utanför boxen och skapa ditt material för vertikalt. Ta inspiration från Facebooks Pitch, Play, Plunge och gör även dina storyboards vertikala, det kan finnas möjligheter som man först inte ser för att man i tanke och erfarenhet är låst vid wide screen eller 1×1.

Rörligt material sägs fungera bättre än stillbilder. Du har sekunder på dig att göra intryck hos din målgrupp, med video fångas uppmärksamheten lättare. Ljud och musik i video är tyvärr rätt underskattat i reklamfilmer på sociala medier (inte minst i stories). Även om det sägs att majoriteten kollar utan ljud; addera ljud för den delen av din målgrupp som faktiskt råkar kolla med ljudet på. Eller rent utav slår på ljudet för att din annons ser så otroligt intressant ut! Ser man till appar som TikTok så är ljud av hög vikt, rentav avgörande för funktionaliteten.

Överlag när det gäller format så är det essentiellt att du har ditt material i korrekt format, och i annonser gärna flera olika format. Ja, det går att anpassa 1×1-bilder för Instagram Stories, men bara för att du kan göra så, betyder det inte att det är rätt. Har du svårt med formaten kan en enkel guide vara en bra grej att skriva ut och nåla upp i närheten av din arbetsplats, eller varför inte bokmärka Facebooks egen där du dessutom får listat andra viktiga saker som ex antal tecken. Såklart finns guider och specifikationer även för LinkedIn, Instagram och alla andra, oftast bara en googling bort.

Hashtags funkar faktiskt. Man kan följa en hashtag lika enkelt som man följer sin mormors kattkonto. Men du behöver inte överväga en hashtag lika noga som när du köper en ny Tesla, det är helt okej att ha flera hashtags och leka runt med lite olika beroende på postens innehåll. Är det en bild på en ros, använd #blomma om du känner för det.

Tack vare tydliga hashtags kan ditt arbete med user-generated content förenklas. Med en för ditt företags specifik hashtag som dina följare kan använda sig av kan du sedan enkelt få en överblick över inlägg och bilder som du sedan kan be om lov att få använda i företagets kanaler. Något ex flera klädmärken använder sig av (#benakd, #bubbleroomstyle #nellycom, #GinaMyWay, #HMxME, #monkistyle, #inweekday).

Använd emojis! Det pockar på uppmärksamhet, lockar till engagemang, förmedlar känslor utan att använda tusentals tecken och ger ditt varumärke en tydligare personlighet. Detta gäller ju även att våga använda stickers och GIFs.

SEO är old news, men inte passé, utan snarare i allra högsta grad avgörande.

TikTok vs Snapchat, och bubblaren Pinterest.

“Facebook minskar i Sverige”, men det är inte dött. Mer korrekt skulle det nog vara att säga “Facebook saktar ner i antalet nya användare, för alla är redan där” i och med att 1.62 miljarder användare besöker Facebook, varje dag. Därmed är det extra viktigt att den marknadsföring du väljer att placera där är av rätt format, har ett tydligt innehåll och en tydlig strategi. Det finns inte utrymme för att lalla runt om du vill stå ut i bruset, dessutom blir de konkurrerande apparna bara starkare och fler.

TikTok till exempel, som tog världen med storm. Denna time killing app är ett fenomen som ingen riktigt väntat sig. Grundat i Peking 2012, lanserat utanför Kina och köpte upp Musical.ly 2017. Man pratade om att kidsen hänger på Snapchat, men just nu hänger de på Tiktok och är extremt tech-smarta och snabba på att hänga med i uppdateringarna. I USA är det lika troligt att 13-26-åringar använder TikTok lika väl som Facebook eller Twitter, och största åldersgruppen där är 18-24 år, enligt Hootsuite. Medan Snapchat i första hand är just en chat-app så är Tiktok mer vad Vine brukade vara; korta videor som placeras i egen profil eller olika flöden, med enda syfte att roa eller inspirera tittarna. Men som med alla andra sociala mediekanaler så är det en hel vetenskap att ta till sig och fortfarande inte helt öppen för annonser på samma sätt som vi vant oss vid på ex Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter.

Något många kanske inte reflekterat över är hur populärt Pinterest fortfarande är. Sett till USA så har Pinterest idag 82,4 miljoner användare, medan Snapchat har 80,2 miljoner. Så bara för att TikTok sveper in och tar över så får man inte glömma de appar som redan funnits ett tag, men också håller sig kvar.

Det tillkommer ju mängder med appar också, bland annat rullas nu Hobbi och Tangi ut, nyheter från Facebook och Google. Hobbi, med klara influenser från Pinterest, har som mål för DIY:ers att enkelt dela med sig och kategorisera sina alster och inspiration. Tangi sägs ha fokus på att lära, även där fokus på DIY och kreativitet.

Vad mer då? Jo men Instagram fyller ju jämnt i år! 10 år i oktober. Hur många timmar har du hunnit spendera under åren? Genomsnittet är 53 minuter om dagen. Själv startade jag mitt konto i slutet av 2013. Så för mig; 53 minuter x 365 dagar x 6 år… i runda slängar har jag ägnat 116 070 minuter på Instagram, ca 1 935 timmar. Detta exklusive mina jobbrelaterade timmar i verktyget. Räknar vi in de timmarna så närmar jag mig väl kanske ett halvår i tid på Instagram. 24/7 då alltså…

Frågan alla såklart ställer sig är ju då: men hur ofta måste jag posta? Det enkla svaret på den frågan är – satsa på kontinuitet snarare än hög frekvens. Det gamla klassiska kvalitet före kvantitet. Posta så ofta som du klarar av för att hålla ett jämnt tempo och kontinuerligt uppdatera dina kanaler med för din verksamhet relevanta nyheter.

Gated Content and The Death of the Cookie.

Vi ser det allt oftare och det lär inte bli mer sällan; gated content, låsta artiklar, betalväggar. Digitala prenumerationer gör att tidningar kan hållas vid liv, kanske är det rent utav journalisternas sista utväg.

En variant av det är också alla sidor som kräver ex epostadress för att kunna ladda ner en pdf-guide, man betalar med sin kontaktinfo, sitt namn, kanske rent utav postadress. All väsentlig information för företaget som så schysst “bjussar på gratis grejer” kan anpassa mängder med reklam rätt ner i din inkorg, eller tapetserat över alla dina sociala flöden.

En vänlig påminnelse är att Google inte kan “scanna” av ditt låsta content. Så om du hoppas på att potentiella kunder magiskt organiskt ska hitta dit kan det bli svårt.

På tal om Google så är det just nu fullt fokus på kakorna. I januari kom bomben om att till 2022 så ska alla tredjepartscookies vara utfasade av Chrome. Enkelt förklarat så vill Google att annonsering och reklamtracking ska göras mer på deras villkor, vi får leka i deras sandlåda om vi följer deras regler. Googles Privacy Sandbox – deras verktyg och framtidsplaner för annonsering i ett medielandskap utan tredjepartskakorna.

När det kommer till Safari så har redan ITP2 (Intelligent Tracking Prevention 2.2) införts, vilket till stor del redan nu kommer döda tredjepartscookies på iOS-enheter. Men hur påverkas marknadsföringen när tredjepartscookies blockeras då? Ja det återstår att se, men det leder troligen till att man försöker hitta nya tekniker för att samla in data på ett sätt utan att lagra personlig information om individerna i ens målgrupp.

Det som går som en liten röd tråd är att vi som digitala konsumenter har tröttnat på att bli störda och spammade. Vi vill kunna surfa utan att bli ihågkomna. Vi vill hellre ha flera, nischade appar med separata nätverk. De flesta av oss har börjat anamma röststyrning och nästa generations konsumenter är digital natives som växer upp med att försöka svajpa på tv-rutan eller huta åt vanliga högtalare som inte förstår att det är dags att byta låt.

Den blå bilden? Det är Pantones årets färg: Classic Blue.

Kategorier:
  Idé och koncept, Sociala medier