Kreatörsrollerna på vilken byrå som helst brukar räknas som centrala för överlevnaden. Utan bra idéer går en byrå under. Det är en tradition som har gällt i Sverige och andra delar av världen sedan den kreativa revolutionen ägde rum för 60 år sen*. Men borde den gälla fortfarande? Reklamens revolutioner Absolut! Men frågan är för enkelt ställd. Efter den kreativa revolutionen har vi haft ännu en revolution: den digitala. Konsekvenserna av den är omfattande och Läs mer
Jag går upp för trappan, klickar in koden siffra för siffra från ett mail. Den lilla dosan låter onödigt högt innan den släpper in mig. Jag har varit på reklambyrå förut och förväntar mig därmed mycket människor, prat i telefon, det är möte i konferensrum, samt tio andra som sitter och knattrar frenetiskt på sina tangentbord. Det måste finnas ett pingisbord för den stereotypen vägrar att dö. Så, jag känner mig redo, men blir ändå Läs mer
Med över 100 varuhus i Sverige, Norge och Polen och 40 års erfarenhet av att hjälpa hemmafixare och proffs är Jula ett välkänt varumärke. Minst sagt. Nu har Jula nyligen valt att även gå in i finansbranschen, där det nya bolaget har fått namnet Wästgöta Finans med siktet inställt på långsiktig likeability. Wästgöta Finans kom till Right Thing united under våren 2019 för att diskutera ett samarbete. Det började i mindre skala, växte under sommaren Läs mer
Det finns många sätt att kommunicera, och vissa är bättre än andra. Right Thing uniteds Simon Syrén skriver med utgångspunkt i kunskap och erfarenhet fem artiklar om fem regler för att kommunicera framgångsrikt. Detta är den avslutande artikeln. De tidigare heter Probably the best klotter in the world, Överskött på införmatiön och Bara gör det och The Stig to success. Regel 5. Mycket är bättre än lite Jag har arbetat på reklambyråer i över 30 Läs mer
Marknadsföring har alltid varit en djungel av begrepp, tekniker, strategier och kommunikationsplaner. Varje år listas det viktigaste, mest effektiva och mest hippa inom branschen att hålla koll på i otaliga trendspaningar. Låt oss guida dig rätt bland social selling och community management. Vi reder ut vad video monetization innebär och hur man lär sig kommunicera som ett proffs. Läs mer
Det här eventet är över. Ingen lär ha missat hysterin kring Pokémon Go. Med tekniken Augmented Reality kombineras verkligheten med digital förstärkning. Förstärkt verklighet är också den svenska termen för AR. Vad innebär AR? Vad kan vi göra med AR? Och framför allt – hur kan vi ha nytta av AR? Mycket har hänt i AR-utvecklingen och det är ett fält under snabb tillväxt. Nu är tekniken tillgänglig för en betydligt bredare publik än tidigare Läs mer
Raka vägen till drömjobbet efter gymnasiet? Inte jag. Lite ströjobb här, ett säsongsjobb där, och en avhoppad utbildning bara för säkerhets skull. Det är inte lätt att veta vad du ska jobba med, särskilt när du inte känner “rätt” personer inom rätt yrke, eller ens dig själv. Hur listar du ut vilket yrke som passar just dig? Vem som helst kan inte bli bäst på vad som helst. Säg att vi skulle välja våra yrken Läs mer
Det här eventet är över. Dagens kunder förväntar sig en sömlös upplevelse i sin köpprocess. Men hur ger vi dem det när de flesta företag fortfarande är organiserade i en sälj- och en marknadsavdelning? Vem har yttersta ansvaret för kunden och därmed för affären? Och vem spelar andrafiolen? Gapet blir lätt stort mellan var kunden befinner sig på sin kundresa och vad hen får uppleva i den fortsatta relationen med potentiella leverantörer. Här finns mycket Läs mer