När media och kreativitet går hand i hand.

Right Thing united tog hem hela uppdraget för Wästgöta Finans – från strategi och kreation till produktion och media - när Jula startade finansbolag.
Av Einar Korpus 3 år sen

Med över 100 varuhus i Sverige, Norge och Polen och 40 års erfarenhet av att hjälpa hemmafixare och proffs är Jula ett välkänt varumärke. Minst sagt. Nu har Jula nyligen valt att även gå in i finansbranschen, där det nya bolaget har fått namnet Wästgöta Finans med siktet inställt på långsiktig likeability. Wästgöta Finans kom till Right Thing united under våren 2019 för att diskutera ett samarbete. Det började i mindre skala, växte under sommaren och tog sedan ordentlig fart under hösten. En viktig faktor för att få totaluppdraget var att vi som kommunikationsbyrå även kunde erbjuda en komplett egen mediebyrå – Right Thing media.

Kreativ verkshöjd och välplanerade medieköp

– För oss på Wästgöta Finans är det en stor fördel att kunna samla uppdraget på ett ställe. Vi kom till Right Thing för kompetensen, senioriteten och engagemanget, och det har blivit en stor och värdefull bonus för oss att de nu även hanterar våra medieinvesteringar. Det sistnämnda har förtätat vårt samarbete, vilket är viktigt för både oss och byrån. Vi har tydligt satta mål som vi kontinuerligt vill mäta mot, och det har vi uppnått med den här modellen där data och kreativitet går hand i hand. Från och med hösten 2019 har vi varit starkt exponerade med genomtänkt lånekommunikation över en lång rad medier, och synergierna med en helhetslösning är helt uppenbara. Jag är väldigt nöjd med nivån på allt ifrån den kreativa verkshöjden till de välplanerade medieköpen, vilket få andra byråer klarar av, säger Therese Hjälmner, marknadschef på Wästgöta Finans.

Från och med november 2019 har Wästgöta Finans synts och hörts över hela Sverige, på alla typer av digitala skärmar, i sociala medier och på radio och tv. Det handlar om en rad filmer, spottar på de kommersiella radiokanalerna, sponsring i TV4, annonsering på Facebook, native och mycket mer.

– Målet har varit både att göra Wästgöta Finans långsiktigt likeable och att dessutom redan nu öka antalet låneansökningar från den huvudsakliga målgruppen, säger Henrik Björklund, vd på Right Thing united. Vi har överträffat alla förväntningar, och det skulle aldrig ha hänt utan en kund som vågar tro på sin byrå. Vi är otroligt imponerade av det förtroende och det mod Therese Hjälmner har visat upp.

Wästgöta Finans DOOH

 

Kategori:
  Right Thing