Under 2000-talet har debatter om språk fått ett uppsving i Sverige. Både radio- och tv-program som ägnas åt språket har nått stor publik, och fler än tidigare har engagerat sig i språkfrågor. Läs mer
Alla känner minst en språkpolis. Så fort du skriver något, eller säger något, finns det en risk att det kommer ett påpekande från någon som vet hur det egentligen ska vara. Otroligt irriterande, tycker många. Läs mer
Vad läser en gammal copywriter med för många högskolepoäng på semestern? I slutänden blir det mycket deckare. Men här vill jag tipsa om en otroligt läsvärd trilogi! Läs mer
Det sägs ofta att en av de starkaste varumärkesbyggande beståndsdelarna inte är marknadsföringen utan den egna organisationen. Och det är nog i många avseenden rätt. Men tas det på allvar av dig och din egen organisation? Apple används ofta som ett exempel på ett företag som har gjort mycket rätt gällande marknadsföring. Simon Sinek beskriver i ett av världens mest sedda TED-talks hur Apple framgångsrikt lyckats kommunicera sitt varumärkes “varför” snarare än “vad” eller “hur” och Läs mer
Har du hört talas om världens ensammaste val? Det finns en val som simmar omkring ute i världshaven med ett fel på röstorganet. Den sjunger som andra valar men den sjunger i en frekvens som ingen annan hör. Så den är dömd att simma omkring ute alldeles ensam för andra valar kan inte höra eller hitta den. Det är så hjärtskärande att media runt om i världen har skrivit spaltkilometer om valen som ingen sett, Läs mer
För ett tiotal år sedan var jag på en föreläsning som hölls av marknadschefen på en av Sveriges största banker. Han sa något i stil med “Jag älskar att vara marknadschef här på banken, men i mitt nästa liv ska jag vara marknadschef för en produkt istället för en tjänst”. Jag har många gånger tänkt liknande tankar själv. Vi människor värderar det påtagliga mer än det ogripbara, precis som det gamla ordspråket “en fågel i handen…” Läs mer
I dagens Dagens Industri (tisdag 12/9) gör Andreas Cervenka en bra analys och spaning av hur de fyra dominerande amerikanska internetbolagen (Google, Facebook, Apple och Amazon) utvecklas och vad det kan komma att betyda också för dig och mig. Den analysen borde läsas av varenda företagsledare med en vilja att ha ett framåtblickande perspektiv i sin verksamhet! Och ja, jag vet att det är en betallänk. Men läs och gör något av det så kommer Läs mer
Idag pratar vi mycket om att marknadsföring är ett “numbers game”. Ni har säkert hört uttryck som “From ‘Mad Men’ to ‘Math Men’”, Big Data, Marketing Automation och annat som lyfter fram tekniken och möjligheterna att räkna hur vi på det billigaste och mest träffsäkra sättet når målgruppen. Baserat på dessa möjligheter till exakta kalkyler ser vi hur den digitala mediemarknaden tar över allt mer av investeringarna. Google och Facebook dominerar den allt mer på Läs mer