Kvalitet före kvantitet – eller inte

Av Henrik Björklund 7 månader sen

Idag pratar vi mycket om att marknadsföring är ett “numbers game”. Ni har säkert hört uttryck som “From ‘Mad Men’ to ‘Math Men’”, Big Data, Marketing Automation och annat som lyfter fram tekniken och möjligheterna att räkna hur vi på det billigaste och mest träffsäkra sättet når målgruppen. Baserat på dessa möjligheter till exakta kalkyler ser vi hur den digitala mediemarknaden tar över allt mer av investeringarna. Google och Facebook dominerar den allt mer på bas av antal användare och därmed av räckvidd. Kvantitativ överlägsenhet. Men med vilken kvalitet?

“Snapchat won’t succeed because of massive growth numbers, like Facebook. It will succeed because it offers more quality than others, like Facebook.”

– Kurt Wagner, Recode (2017)

Snapchat väljer kvalitet före kvantitet

Snapchats vd och grundare Evan Spiegel intervjuas efter deras första rapport sedan bolagets amerikanska börsintroduktion. Han sätter fokus på kvaliteten. Smart! Snapchat må ha stor penetration i vissa målgrupper men de kommer ju inte i närheten av Facebook eller Google. Samtidigt väcker intervjun en längre tanke kring kvalitet. För hur mycket vi på Right Thing united än gillar mät- och optimeringsmöjligheter, och tro mig vi gillar dem verkligen, så är vi i en situation där de stora digitala kanalerna samtidigt har svårt att bidra med varumärkesbyggande på ett optimalt sätt. Annonsering på Facebook och Google lämpar sig helt enkelt inte riktigt för det. Kan Snapchat bidra till det genom att ha en högre kvalitet i den sociala interaktionen är det intressant. Vi ser framgångsrika varumärkesbyggande aktiviteter i de sociala och organiska flödena men sällan eller aldrig i de köpta digitala kanalerna, eller har jag fel?

Den lilla detaljen

Min slutsats är att vi alla – i den nutid där fokus på tekniskt avancerade lösningar och nya briljanta sätt att nå fram till den specifika målgruppen – ibland glömmer att vi också måste ha ett budskap som är värt att komma ihåg. Annars blir kommunikationen ändå inte effektiv. För då är du helt enkelt inte värd att läggas på minnet.

Läs techsajten Recodes intervju med Evan Spiegel här.  

Och säg gärna att jag har fel.

Vill du ha fler nyheter skickade direkt till dig? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

[contact-form-7 id=”5712″ title=”Nyhetsbrev – Prenumerera”]

Kategorier:
  Analys och strategi, Insikter
detta inlägg delades 0 tider
 000