Stackars ensamma marknadschefer

Av Simon Syrén 5 månader sen

Har du hört talas om världens ensammaste val? Det finns en val som simmar omkring ute i världshaven med ett fel på röstorganet. Den sjunger som andra valar men den sjunger i en frekvens som ingen annan hör. Så den är dömd att simma omkring ute alldeles ensam för andra valar kan inte höra eller hitta den. Det är så hjärtskärande att media runt om i världen har skrivit spaltkilometer om valen som ingen sett, några hört och många hört talas om.

Jag har arbetat som konsult i marknadsfrågor i hela mitt liv. Och jag har mött många marknadschefer. Ibland tycker jag synd om dem. Jag är omgiven av kommunikationsproffs som är intresserade av alla de möjligheter som finns, och de senaste rönen inom, kommunikationsfältet. Marknadschefer har det annorlunda. De är omgivna av ekonomer, ingenjörer, logistiker och statistiker som i bästa fall ser kommunikation som ett trevligt inslag i vardagen, i värsta fall som en onödig kostnad. Och kommunikatören talar ett språk som ekonomen inte förstår.

Detta har nog alltid varit ett problem som stått i vägen för olika organisationers möjlighet till framgång genom kommunikation. Men det har blivit ännu värre i samband med den digitala medierevolutionen. Förr kunde marknadschefens kollegor se resultatet av marknadschefens arbete i trycksaker i konferensrummet, på stortavlor på stan och på TV under fredagsmyset med familjen. Man begrep ofta inte det bakomliggande arbetet. Varför är det så dyrt med idéer, välskrivna texter, fina bilder och filmer? Men man kunde i alla fall själv se annonserna som var resultatet av det.

Nuförtiden händer det inte sällan att vi blir uppringda av en stressad marknadschef med budskapet “mina kollegor ser inte kampanjen, finns det inte något vi kan göra?”. Orsaken till att kollegorna inte ser kampanjen är oftast att de inte ingår i målgruppen, men det kan till och med bero på att de inte ens befinner sig i (eller ens känner till) de kanaler där kampanjen går. Men det slutar inte där. Vi kan rapportera fantastiska resultat på aktiviteter vi genomför, men när marknadschefen kommer tillbaka med feedback från omgivningen så finns det kritik för att en Facebookpost inte har fått massor med likes (det syns) eller många kommentarer (vilket också syns). Detta resulterar till och med i att vi ibland vinklar målgruppen som vi vänder oss till mot människor som tenderar att interagera för att slippa denna typ av, egentligen, ovidkommande feedback.

Jag såg ett tydligt och högaktuellt exempel på detta alldeles nyligen- kongressförhöret av Facebooks VD Mark Zuckerberg. Jag såg i och för sig bara 3,5 timmar av totalt 5,5 timmar. Det var smärtsamt tydligt att majoriteten av senatorerna som frågade ut Mark Zuckerberg inte begriper vad Facebook är, vad Facebook gör och hur Facebook tjänar alla de där smaskiga miljarderna. De förstår helt enkelt inte den nya kommunikationsteknologin. I och med det så begriper de inte hur en stor del av vårt samhälle fungerar.

Man har antagligen alltid varit tvungen att vara hårdhudad och ensam som marknadschef, men det har bara blivit värre. Det finns ljus i tunneln i form av alla fantastiska marknadsföringsmöjligheter som marknaden erbjuder idag, många är dessutom starkt säljdrivande vilket är ett språk som även ekonomer och ingenjörer förstår. Och kanske finns det glädje i att samarbeta med ett gäng trevliga och kunniga konsulter som inte bara förstår dagens marknadssituation utan även älskar att arbeta med möjligheterna i den.

Välkommen att höra av dig!

(Du behöver inte vara stressad, vi kan hantera det om så är fallet.)

Kategorier:
  Analys och strategi, Insikter