I april 2020, i början av covid-pandemin, såg vi ett välkänt mönster av att många företag minskade eller helt och hållet ströp sin marknadsbudget i den väntade lågkonjunkturen (som i viss mån och beroende av bransch, såhär i efterhand, nästintill har uteblivit). Som en respons på det skrev min kollega Henrik Björklund en artikel som vi publicerade. Om vi får säga det själva, en försiktigt formulerad artikel med tydliga skäl MOT att skära i marknadsbudgeten. Läs mer
Jag fick ett upprört sms från min fru som hade läst på Omni.se att 6 av 10 svenskar är negativa till reklam. Det är illa. Undersökningen som kommer från Sveriges Annonsörer och har genomförts av Novus skrämmer mig. Allmänheten tycker inte om reklam. Under de senaste åtta åren har antalet personer som är negativa till reklam ökat med lika många procent. Jag har läst rapporten och i den har man, såvitt jag kan se, frågat Läs mer
Även under ekonomiska kriser tenderar konsumenter att köpa, och gärna lite lyx. Man vill unna sig helt enkelt, kanske man köper sig ett dyrare läppstift. Läs mer
Med rätt analys, en smart strategi och ett bra genomförande går det att göra bra affärer även när det stormar där ute. Läs mer
Vi är mycket glada och stolta över rekryteringen av Katarina Åkesson till Right Thing united. Katarina kommer att arbeta som vice vd på RTu samt ansvara för och driva affärsområdet Right Thing insight. Right Thing united expanderar och har rekryterat Katarina Åkesson som en del i den utvecklingen. Katarina har en gedigen bakgrund och blir ett värdefullt tillskott på bolaget. Hennes personlighet och erfarenhet kommer att stärka oss i vår fortsatta utveckling. Katarina är en Läs mer
Det här eventet är över. Att fatta beslut baserade på fakta ger ett försprång gentemot dem som baserar sina beslut på tyckande. Det är helt enkelt så att “den som vet mest vinner”. På RTu breddar vi nu vårt erbjudande till att även omfatta undersökningar och mätningar. För att ge lite inblick i varför vi gör detta vill vi visa på vårt perspektiv och den affärsnytta vi ser att undersökning och mätning kan generera. Att Läs mer
Hur kan business2human och kundnöjdhet göra kundresan mindre sömnlös för dig på säljsidan? Hur löser du på marknadsföringssidan den svåra balansgången med att lova kunden för mycket och sedan prestera för lite? På årets sista Kunskapsfrukost talade Henrik Björklund och Stefan Bohlin från Right Thing united om organisationers utmaningar i att ställa om fokus till att leva upp till kundresans förväntningar. Detta både utifrån marknads- och säljperspektivet samt hur dessa områden både kan och bör Läs mer
2671. Det är antalet gånger vi i genomsnitt rör mobilen per dag. När det är dags för reklampaus under Mästarnas mästare lämnar din blick TV-skärmen, du sträcker dig förstrött efter mobilen och försjunker i Instagram-flödet en stund. Eller kanske väljer du att snabbt kolla inkorgen. Ett beteende som de facto redan har en beteckning: second screening. Trots att hela 95% av Aftonbladets trafik sker via mobilen är den som verktyg för marknadskommunikation fortfarande ett relativt Läs mer