Norra Europas enda doktor i copywriting till Right Thing united

Av Henrik Björklund 5 år sen

Att Right Thing united i Göteborg nu tar in Einar Korpus som senior copywriter är inte vilken rekrytering som helst. Förutom att ha arbetat i många år som copywriter, både på byrå och som frilans, är Einar Korpus ensam i åtminstone hela norra Europa om att ha skrivit en doktorsavhandling om just copywriting: Reklamiska.

Henrik Björklund, du är vd på Right Thing united. Varför Einar Korpus?

Det är hand i handske för båda parter. Vi känner Einar sen tidigare, och med den tydliga inriktning på kunskap byrån har är detta en logisk värvning. Först och främst handlar om det om att vi behöver en senior copywriter, och dessutom får vi stor nytta av både av Einars akademiska tyngd och hans överblick över reklamfältet. Han vet till exempel rätt mycket om vad kreativ höjd innebär för oss som arbetar med kommunikation. Vi ser att Einar kommer att bidra till att ytterligare höja den kreativa nivån på Right Thing united.

Einar, ryktet säger att du har 1000 högskolepoäng …

Ja, eller om det kanske är 1030, jag har inte räknat på ett tag. Det brukar inte vara ett plus i en kommunikationsbyrås ögon att du har en massa akademiska poäng, men i det här fallet är det nog det. Right Thing är en byrå som bygger hela sin existens på kunskap, och då kan det vara bra att fylla på med någon som mig kanske.

Vad har du gjort tidigare?

De senaste femton åren har jag kombinerat copywriterlivet med att hålla föreläsningar. Mest i Sverige och allra mest i Göteborg, men jag jobbade också ett par år i Japan, som professor i svenska. Jag skrev reklam då också, en som en rätt renodlad distanscopywriter. På Right Thing blir det nu på riktigt, med stadiga kollegor, arbetsgrupper och kunder. Det tror jag att alla frilansare saknar förr eller senare.

Norra Europas enda doktor i copywriting till Right Thing united

Kategori:
  Right Thing