Är det ok med smygreklam i sociala medier?

2018 års första Kunskapsfrukost på Right Thing united.
Av Henrik Björklund 6 månader sen

Många undrar över vad som egentligen gäller för reklam i sociala medier. De 50 deltagarna på årets första Kunskapsfrukost på Right Thing united bjöds på högaktuella perspektiv på vad som funkar och inte funkar. I nästa vecka kommer domen i det så kallade Kissiefallet, där frågan är vad som gäller för den som får betalt för att blogga eller instagramma.

Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå gick igenom de juridiska riktlinjer som finns, och som är på väg, i denna situation. Det ser olika ut på olika platser i världen. I USA har en viss praxis börjat sätta sig, och det finns ett regelverk att luta sig mot. I exempelvis Storbritannien har en något strängare syn på smygreklam i bland annat bloggar och instaposter redan lett till ett antal fällande domar.

Och hur har vi det i Sverige?

Ja, det är lite oklart just nu. Men Kissiefallet är behandlat och klart, och det som återstår där är själva domen. Då vet vi mer om vilka dos och don’ts som gäller för sociala medier här på hemmaplan. Framför allt don’ts.

Alla som har läst sponsrade bloggar eller följer någon på instagram har märkt att reklambudskapen kan vara olika tydliga. Ibland markeras budskapen inte alls, och det kommer med all sannolikhet inte att passera framöver. Är det reklam ska det synas att det är reklam. Allt annat är ett tydligt don’t, helt enkelt.

Och hur ska det synas?

Det finns några olika sätt. Vanligast är att antingen markera med en hashtag eller med bakgrundsfärg. En hashtag kan då se ut så här:

#annons
#ad
#RightThingunited (eller annat företagsnamn)

eller på liknande sätt. Att låta de kommersiella budskapen få en avvikande bakgrundsfärg är en annan metod:

Jag älskar det här schampot!

Även avvikande typsnitt är ett sätt att markera.

Detta är med andra ord tre dos i sociala medier, och något vi kommer att se mer av i bloggar och andra plattformar framöver. Digitalt eller inte, gammelmedia eller sociala medier – marknadsföringslagen gäller. Smygreklamen lever farligt, helt enkelt. Här följer några bilder från eventet (Nej, tyvärr är inte juicen sponsrad, men så hade en smygreklam kunnat se ut) och vi laddar redan om för vår nästa Kunskapsfrukost som äger rum i februari. Inbjudan kommer inom en snar framtid på en social kanal nära dig!

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kunskapsfrukost Dos and don'ts i sociala medier 2018

Kategori:
  Right Thing