Digital ordlista

Få rätsida på digitala förkortningar
Av Uno Ullvén 8 år sen

För att planera och optimera digital media finns det en hel del olika verktyg och metoder att förhålla sig till. På Right Thing united arbetar vi dagligen med dem och kan alla digitala förkortningar på våra fem fingrar. Men vi har inte alltid tyckt att det har varit så lätt och därför vill vi dela med oss av en förenkling. Kanske hjälper det dig?

Nedan hittar du en lista över några av de vanligaste förkortningarna vi arbetar med och använder oss av. Spara gärna för egen del genom att ladda ner vår PDF, eller dela med dig av innehållet till någon som också behöver en  snabb och enkel förklaring.

Digitala förkortningar

 

CPC

(Cost Per Click)
Du betalar varje gång någon klickar på din annons. Ett bra sätt att leda trafik till exempelvis din webbplats.

CPM

(Cost Per Mille)
Du betalar när din annons har visats tusen gånger (mille=tusen på latin). Ett effektivt sätt att exempelvis
bygga varumärkeskännedom.

CPV

(Cost Per View)
Ett mer relevant sätt att mäta videoinnehåll. Du betalar varje gång någon ser din video, vilket också är målet.

CPE

(Cost Per Engagement)
Du betalar varje gång någon aktiv engagerar sig i din annons, till exempel startar ett videoklipp.

CPL

(Cost Per Lead)
Du betalar varje gång någon lämnar sina kontaktuppgifter. Det är säljvänligt, eftersom du nu kan nå dem direkt.

CTR

(Click Through Rate)
Visar hur många procent av de som ser din annons också klickar på den.

CR

(Conversion Rate)
Visar hur många procent av de som klickar sig vidare till din sajt också konverterar, det vill säga handlar något.

ROI

(Return On Investment)
Ett ekonomiskt mått som visar hur mycket pengar ni fick tillbaka (intäkt) av det som ni investerade.

SEM

(Search Engine Marketing)
Ett arbete som ser till att öka er webbplats synlighet i sökmotorer. Arbetet utförs med hjälp av köpt media, exempelvis AdWords-annonser.

SEO

(Search Engine Optimization)
Ett arbete som optimerar innehåll på er webbplats så att ni hamnar högt upp i sökresultaten hos sökmotorer. Arbetet innefattar bland annat att skriva med rätt ord och se till att de finns nämnda på externa relevanta sidor.

Re-marketing/Re-targeting

Ett smart sätt att nå tidigare webbplatsbesökare genom att lagra deras information och ”återmarknadsföra” innehåll mot dem.

Kategori:
  Digitalt