Content Marketing

Content is king – fortfarande?
Av Henrik Björklund 8 år sen

Sedan tio år har vi använt nätet på riktigt och på riktigt nyttjat informationen. Vi söker, vi hittar, vi använder informationen och sprider kunskaper.

Vi går till läkaren och talar om vilken diagnos vi har och vilket recept vi vill ha utskrivet. Inte för att läkarens kunskap och bedömning inte behövs utan för att informationen finns tillgänglig. Vi köper bil och vet mer om bilens alla finesser och egenskaper än personen som säljer den. Varför? För att informationen finns tillgänglig.

Beslutsprocess ändras

Vi samlar gärna in informationen innan och skapar oss en bild av vad som finns på marknaden. Vår beslutsprocess (eller köpprocess) ser ut på samma sätt som alltid men vi gör hellre research genom att samla information och fråga efter referenser i vår närhet än hos säljare som tillhandahåller produkterna/tjänsterna. Vårt beteende har ändrats, för att informationen finns tillgänglig. I sista ändan har vi till och med bestämt hos vad vi vill handla, valt ut 2–3 leverantörer och tar kontakt för att fråga varför vi ska välja just dem. Vilken rabatt kan de erbjuda?

Som företag känns det då vettigt att tillhandahålla information om de produkter/tjänster som företaget erbjuder marknaden – i alla delar av den köpprocess som kunderna går igenom. Om kunderna vill ha information i alla olika stadier i en beslutsprocess, kan det ju vara en poäng i att ge kunderna den. Allt från uppmärksamhet (medvetenhet) till vilket problem produkten/tjänsten löser (intresse), vilket behov som uppfylls (övervägande) till call-to-action (uppsåt) innan troligtvis kunden gärna överväger köp (utvärdering) och handlar. Detta händer förstås i fler kanaler än på nätet men idag är det där det börjar.

Content Marketing är ett av de bästa verktygen

För att säkerställa att rätt information finns tillgänglig i rätt led är Content Marketing ett av de bästa verktygen. Genom att analysera både innehåll och beteende kan företag både se till att publicera information som når fram och skapa strategier som utvecklar långsiktiga relationer.

content marketing säljtratt

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Kategorier:
  Insikter, Right Thing