Som snart nyexaminerad digital marknadsförare är jag nu på jakt efter ett jobb som matchar den kunskap jag har arbetat fram under studietiden. När jag påbörjade min utbildning var den full av hopp, guld och gröna skogar i kombination med diverse spännande Google-verktyg. Digitala marknadsförare var det alla företag skrek efter, sa de iallafall…
När jag ser en arbetsannons idag blir jag förvirrad och nästan förolämpad
I djungeln av annonser kan man hitta bisarra exempel som:
Digital Marknadsförare sökes
“Vi söker dig med en bred, dokumenterad erfarenhet inom projektledning och det digitala ekosystemet”. Du ska ha minst 4 års erfarenhet inom SEO/SEM, CMS, E-handel, Logistik, Copywriting, marketing automation, Email Marketing, HTML Kod, Affiliate Marketing, Display Marketing, RTB och Social Media Marketing.
Du ska även kunna arbeta i program som Photoshop, Illustrator, InDesign, olika CMS plattformar, CRM system, Excel, AdWords, Analytic, Business Manager och diverse analysverktyg. Meriterande är även om du har ett starkt lönsamhetstänk och passion för B2B försäljning.
Min kollega Simon berättade att han nyligen såg en annons från en kommunal/regional verksamhet som efterfrågade så många kompetenser i en och samma person att vi (RTu) inte skulle kunna uppfylla alla kriterierna med alla våra 20 digitala experter.
Vem är då denna superhjälte?
Det arbetsgivarna inte vet är att den här annonsen innehåller åtminstone tre olika heltidsanställda människor, med tre helt olika titlar. Jag har aldrig sett en jobbannons som söker en allmänläkare som samtidigt kräver en bakgrund inom käkkirurgi och gynekologi, och gärna erfarenhet för att kunna utföra en obduktion då och då.
Företag kan och förstår för lite, är min slutsats. Därför finns annonser som denna. Oftast företag som halkat efter i digitaliseringen och som nu försöker lösa det genom en “quick fix” i form av en superhjälte som kan göra allt. Man har börjat förstå behovet men är inte villig att betala för resurserna.
Uppdaterad, inte utdaterad
Jag vågar säga att en person med alla dessa kompetenser aldrig kommer att kunna vara en expert på sitt jobb eftersom uppgifterna sträcker sig över alldeles för många områden, dessutom i en bransch som ständigt förändras. Alla som idag arbetar med någon form av digitala verktyg har säkert upplevt frustrationen när saker förändras dagligen, och därmed gäller det att hålla sig uppdaterad för att inte bli utdaterad själv.
Jag är inte bitter, bara realistisk!
Det är skillnad på en contentspecialist och en SEO-specialist. På samma sätt som det är skillnad på en skribent och en formgivare. Visst, dagens nyutexaminerade digitala superhjältar är, vad jag hört, mer mångfacetterade än många av våra föregångare. Men ämnet är stort! En enda person kan inte vara expert på allt.
Sammanfattat måste företag inse att digital marknadsföring inte utgörs av en person utan bör vara en stor del av hela organisationen.
Låt oss döda superhjälte-tänket!
—
Författare till denna nyhet är Stina Johansson, som under våren 2018 genomför sin sista och avslutande LIA-period hos oss på Right Thing united, innan hon tar examen från Sälj & Marknadshögskolan i juni. Stina hittar du bland annat på LinkedIn! Vill du diskutera superhjältar och mer lämpliga sätt att skriva en jobbannons på kan du kontakta Stinas handledare, vår Content & Social Media Manager Matilda, i kontaktformuläret till höger.