Det sägs ofta att en av de starkaste varumärkesbyggande beståndsdelarna inte är marknadsföringen utan den egna organisationen. Och det är nog i många avseenden rätt. Men tas det på allvar av dig och din egen organisation?
Apple används ofta som ett exempel på ett företag som har gjort mycket rätt gällande marknadsföring. Simon Sinek beskriver i ett av världens mest sedda TED-talks hur Apple framgångsrikt lyckats kommunicera sitt varumärkes “varför” snarare än “vad” eller “hur” och på så vis vunnit sin framgång. Professor Scott Galloway talar ofta om hur Apple lyckats, bl.a. via sin marknadsföring, ge sina produkter samma vinstmarginal som lyxprodukter trots att de är massmarknadsprodukter (vilket annat teknikföretag har t.ex. någonsin annonserat i modepress?), och hur de gjort inköpet till en upplevelse i sina brandstores.
Vikten av ett budskap relaterar till vikten av den som framför det
Ytterligare en sak som Apple, eller rättare sagt Steve Jobs, gjort rätt kom jag att tänka på när
jag såg den här gamla filmen. Det är en upptagning (av dålig kvalitet) när Steve Jobs presenterar kampanjen “Think Different” för sin organisation. Han presenterar den, inte någon annan. Han tar ansvar för den. Det sänder en väldigt tydlig signal om hur viktigt varumärket är för Apple. Han visar att han tror på den. Och han är passionerad för det han tror på. Det ger hans organisation en riktning. De vet vad det är som gäller, vad som är bra, vad som är rätt och vart de är på väg.
Hur ofta har VD:n i din organisation stått upp och besjälat presenterat vad det är er organisation står för och hur det ska kommuniceras? Jag har själv i många sammanhang fått möjligheten att vara den som presenterar kampanjen eller hur vi tänkt kring varumärket för kunders organisationer. Det är ju trevligt och bra. Men det negativa med det är att jag som konsult är en utomstående person. I vissa sammanhang är det marknadschefen eller någon annan på marknadsavdelningen som håller presentationen (för att de är insatta i tänket). Inte heller det är riktigt bra. Varumärket och följaktligen marknadsföringen är den yttersta ledningens ansvar.
Så om, eller snarare när, ni ska presentera er nästa kampanj för er organisation (för det gör ni väl?): se till att det är VD som håller den, inte marknadsavdelningen eller dess konsulter (Om hon eller han tvekar, visa filmen ovan med Steve Jobs 😉 ).