I april 2020, i början av covid-pandemin, såg vi ett välkänt mönster av att många företag minskade eller helt och hållet ströp sin marknadsbudget i den väntade lågkonjunkturen (som i viss mån och beroende av bransch, såhär i efterhand, nästintill har uteblivit). Som en respons på det skrev min kollega Henrik Björklund en artikel som vi publicerade. Om vi får säga det själva, en försiktigt formulerad artikel med tydliga skäl MOT att skära i marknadsbudgeten. Läs mer
Varför försöker Apple ens sälja ett hjulpaket till Mac Pro som kostar 8 749 kr? Hur lyckades modemärket Supreme sälja tegelstenar för 30 dollar styck? Det är ju två extremt framgångsrika företag så det torde ligga en smart strategi bakom besluten. Och det gör det. Det finns flera anledningar för dig att överväga att ha FÖR dyra produkter i ditt sortiment. Förstår du inte varför eller tycker att det verkar vara en dum idé ska Läs mer
Jag går upp för trappan, klickar in koden siffra för siffra från ett mail. Den lilla dosan låter onödigt högt innan den släpper in mig. Jag har varit på reklambyrå förut och förväntar mig därmed mycket människor, prat i telefon, det är möte i konferensrum, samt tio andra som sitter och knattrar frenetiskt på sina tangentbord. Det måste finnas ett pingisbord för den stereotypen vägrar att dö. Så, jag känner mig redo, men blir ändå Läs mer
Jag fick ett upprört sms från min fru som hade läst på Omni.se att 6 av 10 svenskar är negativa till reklam. Det är illa. Undersökningen som kommer från Sveriges Annonsörer och har genomförts av Novus skrämmer mig. Allmänheten tycker inte om reklam. Under de senaste åtta åren har antalet personer som är negativa till reklam ökat med lika många procent. Jag har läst rapporten och i den har man, såvitt jag kan se, frågat Läs mer
Som en del av 2020 års Trendspaning redogjorde jag för flera delar som fortfarande är viktiga att tänka på för sociala medier när det kommer till innehåll, format och presentation. En stor fråga många ställer sig är: vilka sociala medier ska man ha? Och vilka ska man inte ha? Behöver man som företag finnas överallt? Låt oss gå igenom några av de största, de vanligaste och de mest otippade sociala medierna just nu. Kortfattat kan Läs mer
I januari meddelade Google att till 2022 så ska tredjepartscookies inte längre vara tillåtna i webbläsaren Chrome. Vad innebär egentligen detta? Enkelt förklarat vill Google ta mer kontroll över annonsering och reklamtracking. Istället för tredjepartscookieslösningar så vill Google att man gör det mer på deras villkor genom projektet Google Privacy Sandbox. The Privacy Sandbox project’s mission is to “Create a thriving web ecosystem that is respectful of users and private by default.” Men det är Läs mer
Även under ekonomiska kriser tenderar konsumenter att köpa, och gärna lite lyx. Man vill unna sig helt enkelt, kanske man köper sig ett dyrare läppstift. Läs mer
Facebooks vacklande och TikToks framfart är två som intresserar oss digitala marknadsförare. Men vad är rätt och hett och vad är gammalt men fortfarande av högsta vikt? Läs mer