No more cookies for you

Tredjepartscookies är på väg att fasas ut.
Av Matilda Salekärr 3 år sen

I januari meddelade Google att till 2022 så ska tredjepartscookies inte längre vara tillåtna i webbläsaren Chrome. Vad innebär egentligen detta?
Enkelt förklarat vill Google ta mer kontroll över annonsering och reklamtracking. Istället för tredjepartscookieslösningar så vill Google att man gör det mer på deras villkor genom projektet Google Privacy Sandbox.

The Privacy Sandbox project’s mission is to “Create a thriving web ecosystem that is respectful of users and private by default.”

Men det är ju inte bara Google och Chrome som använder cookies tänker du kanske nu. Det stämmer! Kikar vi på exempelvis Apples Safari så har ITP2 (Intelligent Tracking Prevention 2.2) redan införts, något som till stor del redan nu dödar tredjepartscookies på iOS-enheter. Även Mozillas Firefox har påbörjat blockerandet av tredjepartscookies.

Förändringen av digitala marknadsföringen

Detta kommer såklart att leda till förändringar för digital marknadsföring. Idag baseras mängder, om nästan inte den mesta, digital annonsering på remarketing (eller retargeting, kärt barn har flera namn). Man justerar sina annonser beroende på om mottagaren har sett tidigare annonser, hur mycket av en tidigare annons som setts, om mottagaren har besökt din webbplats eller inte etc. Vi står inför ett byte av hur personlig data samlas in och vilken information om individerna i ens målgrupp man kan använda sig av.

Att detta följer som en röd tråd genom vad vi kan se av flera trender och spaningar gör det än mer spännande – hur ska vi nå vår målgrupp framöver? Vi vill ju som konsumenter kunna surfa på nätet utan att bli ihågkomna. Samtidigt vill vi som marknadsförare kunna göra noga riktade annonser som inspirerar och påminner vår målgrupp om vårt varumärke eller våra produkter.

Som en effekt av detta blir inloggade och registrerade användare/kunder mer värdefulla, inom samma plattform kan du fortfarande följa deras beteenden. Kanske blir det en ny våg av riktad emailmarknadsföring? Eller så kallat gated content som blir allt vanligare. Antingen som betalväggar och prenumerationstjänster eller att man uppger sin email, sitt namn och skapar ett inlogg.

Återigen blir vi påminda om hur snabbt det förändras i det digitala landskapet. Förutsättningar som bestäms av stora företag och tekniker som snart blir förlegade. Effektiv marknadsföring 2020 är inte helt säkert effektiv marknadsföring 2021, man kan inte bara sitta bekvämt tillbakalutad och trycka på copy paste och förvänta sig en stadig ökning i försäljning. Som byrå har vi möjligheten att följa utvecklingen på nära håll, direkt i systemen varje dag och hjälper våra kunder att kunna dra nytta av de möjligheter som finns.

Kategorier:
  Google, Insikter