Sociala medier 2020

Boomerns guide till Cyber Space.
Av Matilda Salekärr 3 år sen

Som en del av 2020 års Trendspaning redogjorde jag för flera delar som fortfarande är viktiga att tänka på för sociala medier när det kommer till innehåll, format och presentation.
En stor fråga många ställer sig är: vilka sociala medier ska man ha? Och vilka ska man inte ha? Behöver man som företag finnas överallt? Låt oss gå igenom några av de största, de vanligaste och de mest otippade sociala medierna just nu.

Kortfattat kan vi väl säga så här: som företag bör du alltid äga din närvaro på samtliga, för din verksamhet, relevanta kanaler. Personligen kan jag tycka att det kan vara värt att säkra upp Facebook, Instagram och LinkedIn så snart som möjligt. Därefter kan man addera utefter var ens målgrupp befinner sig, ex Pinterest och Youtube.

Facebook

Ja, vi måste fortfarande prata om Facebook. Dels för att även om man pratar om att “Facebook minskar i Sverige” så är det långt ifrån dött, det är bara att tillväxttakten har trappat ned. Dels för att det också är en avgörande plattform för digital annonsering. 1,6 miljarder användare besöker Facebook varje dag, att du inte skulle kunna hitta ens en del av din målgrupp där är ganska osannolikt.

Något som är viktigt att tänka på är hur enormt mycket innehåll (organiskt och annonserat) som finns på Facebook. För att göra intryck och nå igenom bruset gäller det att ha en tydlig strategi, att den del av din marknadsföring du väljer att placera där är av rätt format och ton och skapat för plattformen. Det finns inte utrymme för att lalla runt om du vill stå ut i bruset, så se till att göra rätt från start så du slipper lägga tid och pengar på att sminka en gris, så att säga.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Korrekt formaterad omslagsbild eller video.
  • Tydlig About- text.
  • Gärna en Our Story-text med tillhörande bild.

Utöver detta och beroende på din verksamhet så kan även öppettider, Instant Reply och Away Message vara viktigt att se över och sätta upp.

Facebook-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1
  • Omslagsbild/video 820×312
  • Our Story-bild 1200×445 (obs. den är vänsterjusterad i “stängt” läge)
  • Post 4:5 (rekommenderat)
  • Evenemang 16:9
  • Story 9:16

Facebooks teckengränser:

  • About 255
  • Our Story Title 128
  • Our Story Jättemånga (de första 100 syns i “stängt” läge)
  • Post 63 206 (men rekommenderat är under 80)

Instagram

“It’s like Facebook but just for pictures…”
“That won’t last long, that’s boring.”

Japp, ungefär så tänkte vi. Men i år fyller nutidens Bilddagboken 10 år. Digital Media Team har samlat Instagrams 10 topplista, som många av oss vet innehåller den Kylie Jenner, Selena Gomez och … ett ägg.

10 år. Många timmar har det hunnit bli för många av oss. Jag har själv uppskattat min totala Instagramtid till ca 1 935 timmar, då exklusive mina jobbtimmar i appen (vilket blir en hel del det också i min bransch).

Det började med märkliga matbilder, extremt filtrerade selfies och ingen hade en aning om hur en hashtag egentligen fungerade.

Idag har det plockats användarupplevelser från Snapchat till Stories med roliga ansiktsfilter. Tydliga verktyg för att markera reklamsamarbeten och ca alla vet vilka hashtags som fungerar. Men en liten to do list slår aldrig fel, så låt oss gå igenom den nu.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Tydlig Bio.

Instagram-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1
  • Post 4:5 (rekommenderat)
  • Story 9:16

Instagrams teckengränser:

  • Bio 150
  • Post 150 (rekommenderat)

Rekommenderat antal hashtags: 5-10

LinkedIn

Var ska vi börja … LinkedIn har alltid beskrivits som ett slags digitalt cv och det stämmer än idag. Det är också ett sätt att sprida sin kunskap i form av LinkedIn-artiklar, bygga sitt professionella rykte och kanske framförallt – knyta viktiga kontakter.

Också en populär kanal för social selling, att under tid och i förväg etablera och undersöka möjligheter till affärssamarbeten och försäljning.

En detalj som är viktig för att få en snygg profil: se till att din arbetsgivare finns på LinkedIn. Bara om din arbetsgivare har en LinkedIn-sida får du deras logo i din lista av arbetserfarenhet. Det blir snyggare helt enkelt, ser snajsigare ut. Dessutom finns det få argument till varför ett företag inte bör ha en sida och det tar ungefär 5 minuter att sätta upp en grundläggande sådan.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Korrekt formaterad omslagsbild.
  • Tydlig Tagline (rubrikraden, lite som en hisspitch i text).
  • Gärna en längre beskrivande text.

LinkedIn-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1
  • Omslagsbild 1128×191
  • Post 4:5

LinkedIns teckengränser:

  • Tagline/rubrikrad 120
  • Beskrivning 2000
  • Post 140 (rekommenderat)

TikTok

TikTok – appen som tagit världen med storm. Denna time killing app är ett fenomen som ingen riktigt väntat sig. Grundat i Peking 2012, lanserat utanför Kina och köpte upp Musical.ly 2017. Man pratade om att kidsen hänger på Snapchat, men just nu hänger de på TikTok och är extremt tech-smarta och snabba på att hänga med i uppdateringarna. I USA är det lika troligt att 13-26-åringar använder TikTok lika väl som Facebook eller Twitter, och största åldersgruppen där är 18-24 år, enligt Hootsuite.

TikTok beskrivs lite som vad Vine brukade vara; korta videor som placeras i egen profil eller olika flöden, med enda syfte att roa eller inspirera tittarna. Men som med alla andra sociala mediekanaler så är det en hel vetenskap att ta till sig och fortfarande inte helt öppen för annonser på samma sätt som vi vant oss vid på ex Facebook. Det ska dock rulla ut i Sverige under året och sedan april 2020 har vi på Right Thing media haft ett konto på deras Agency Portal, som startläge är det dock bokade annonser som gäller. I övrigt gäller det att släppa på alla hämningar, låt din inre komiker ta över eller bara öva, öva, öva på alla tusentals TikTok-danser.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Tydlig Bio.

TikTok-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1
  • Post 9:16

TikToks teckengränser:

  • Bio 80
  • Post 150

Snapchat

Videochattandet där man säger att inget organiskt innehåll sparas. Skickar du en snap till någon så har man en chans på sig att kolla. Lägger du den som din Story ligger den precis som Instagram och Facebook stories tillgänglig i 24 timmar.

I företagssammanhang är det kanske vanligast att man använder Snapchat som annonseringskanal, men du kan såklart arbeta med organiska stories också, men det blir mer för pengarna om du kan använda det över längre tid. Snapchat som annonskanal är dock något dyrare än ex Facebook då det krävs minst 20 euro/dag som minsta budget.

Snapchat-formaten att hålla reda på:

  • Story 9:16

Youtube

Ofta något felbenämnt som en videosajt, mer korrekt är Youtube en digital videodelningsplattform som kommit att bli en sökmotor. Närmare bestämt så är det västvärldens näst största sökmotor.

Till skillnad från andra sociala medier så är livslängden på Youtube lite annorlunda. Även om en video är 10 år gammal kan den dyka upp som “nästa video”. Publicerade videor samlar ständigt på sig fler visningar och ökar alltid i räckvidd. Ett inlägg på Instagram eller Facebook till exempel brukar vara relevant bara inom närmsta dagarna, sedan är det passé och dyker inte upp som utforska-förslag särskilt länge därefter heller. Här har Youtube och TikTok en likhet faktiskt, just att en video kan dyka upp lite när som helst, oavsett hur gammal.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Korrekt formaterad omslagsbild .
  • Tydlig About- text.
  • Gärna en Story-text med tillhörande bild.

Youtube-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1
  • Omslagsbild 2560×1440

Youtubes teckengränser:

  • Beskrivning 5000

Twitter

Den så kallade microbloggen där det gäller att uttrycka sig slagfärdigt på grund av att man har få tecken till hands. Förr var det 140 tecken man hade på sig, nu har man i alla fall det dubbla. Stark kanal för journalister, poliser och politiker.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Korrekt formaterad omslagsbild.
  • Tydlig Bio.

Twitter-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1
  • Omslagsbild 1500×500

Twitters teckengränser:

  • Name 50
  • Bio 160
  • Tweet 280

Pinterest

Något många kanske inte reflekterat över är hur populärt Pinterest fortfarande är. Sett till USA så har Pinterest idag 82,4 miljoner användare, medan Snapchat har 80,2 miljoner. Pinterest är en visuell app där man kan spara inspiration (ofta mycket DIY och recept) i olika pinboards. En app med digitala anslagstavlor helt enkelt. Det är en klar majoritet kvinnor som använder appen och snittåldern ligger på 40, enligt Omnicore i maj 2020.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Tydlig About- text.

Pinterest-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1

Pinterests teckengränser:

  • Profilnamn 20
  • About-text 160

Pinterests boards:

  • Board name 100
  • Board description 500
  • Pin Description 500
  • Max antal boards 500

Reddit

Ett fritt forum som på sätt och vis ersatte det Twitter en gång var. Till skillnad från Twitter så är Reddit mer av ett klassiskt forum, mer modererat och man kan mer se det lite som en Facebookgrupp. Reddit är helt enkelt community-beroende, då det är medlemmar som som bygger upp ett nätverk med varandra baserat på intressen. Medlemmar kan i sina olika Reddit-trådar dela länkar, texter och bilder som sedan röstas på av andra medlemmar. Du kan också bygga upp din Reddit med flera Sub Reddits och det finns också annonseringsalternativ.

Din profil består i stort av en samling poster, sparade, dolda, upp-röstade och ned-röstade.

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild (avatar image)
  • Korrekt formaterad omslagsbild (banner image).
  • Display name.
  • About-text.

Reddit-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1:1
  • Omslagsbild 16:9

Reddits teckengränser:

  • Display name 30
  • About 200

Google My Business

När du går in på Google och söker efter ett företag så vet du säkert att det dyker upp en ruta med information som adress, öppettider, recensioner, bilder och så vidare. Den här ytan för ditt företag måste du se till att du äger, håller relevant och uppdaterad. Den glöms lätt bort, men låt den inte glömmas för länge. Idag ger Google My Business även dig möjlighet att visa upp alla dina produkter och tjänster samt lägga upp inlägg med nyheter, event eller erbjudanden. Mycket likt Facebook men med den stora skillnaden: Dessa inlägg kan dyka upp direkt på sökresultatsidan!

Du bör alltid ha en uppdaterad profil.

  • Korrekt formaterad profilbild.
  • Korrekt formaterad omslagsbild .
  • Tydlig beskrivande text.

My Business-formaten att hålla reda på:

  • Profilbild 1×1
  • Omslagsbild 1080×608

My Business teckengränser:

  • Beskrivande text 750
Kategorier:
  Analys och strategi, LinkedIn, Sociala medier