Smakar växtbaserade hamburgare bättre än veganska? Hur rebellisk kan en snabbmatskedja vara? Och vad är det för fel med att behöva tugga lite på milkshaken? Allt vi säger kan vi uttrycka på flera olika sätt. Så när vi beskriver något väljer vi alltid ett sätt att beskriva det, och detta val kan vara mer eller mindre enkelt och mer eller mindre viktigt. Ett typiskt tillfälle när det ofta ses som viktigt vilka ord du använder Läs mer
Det var en gång en ateist som hade två smutsiga barn men ett bad. Gillar du ordvitsar? De verkar finnas över hela världen och i alla språk, så du är inte ensam om du svarar ja. I Sverige finns de definitivt. Av tradition brukar Göteborg räknas som ordlekarnas huvudstad, men de verkar vara ungefär lika vanliga på andra håll. Så fort jag är i till exempel Stockholm slås jag av hur restauranger heter saker som Läs mer
Under 2000-talet har debatter om språk fått ett uppsving i Sverige. Både radio- och tv-program som ägnas åt språket har nått stor publik, och fler än tidigare har engagerat sig i språkfrågor. Läs mer
Kanske är det konstigt att skriva en text med temat kunskap suger; jag sitter på en kommunikationsbyrå med mottot Den som vet mest vinner.* Nu tänker vi i första hand på våra kunder när vi säger så, eftersom det är de som sitter på kunskapen. Men vi måste ju också se till att det som våra kunder vet mest om faktiskt går att förklara och kommunicera. Går det? Det gör det, men sätten kan skifta. Läs mer
Många reklamintresserade och kanske alla fotbollsintresserade har sett olika varianter av svengelsk reklam från Stryktipset. This is Swengland är ett kommunikationskoncept som utan att hymla vänder sig till alla som gillar engelsk fotboll. Men Svenska Spel är långt ifrån ensamma om att låta svenska och engelska samexistera i marknadsföringen. Är engelskan något att vara rädd för? Lite mer Saturday på lördag. Det är en av de senaste versionerna, och den har sällskap av många fler. Läs mer
Drygt 20 år har gått sen internet slog igenom. Vi lärde oss snart att de där adresserna vi knappade in ledde oss till något som kallades hemsidor. Det var en rak översättning av engelskans homepage. Inga konstigheter. Sen dess har det blivit krångligare. Satans sumprunkare! som kapten Haddock skulle uttrycka det för att vädra sitt missnöje. Det ökande krånglet beror på att det där lilla fröet som internet en gång var har vuxit till sig Läs mer
Att Right Thing united i Göteborg nu tar in Einar Korpus som senior copywriter är inte vilken rekrytering som helst. Förutom att ha arbetat i många år som copywriter, både på byrå och som frilans, är Einar Korpus ensam i åtminstone hela norra Europa om att ha skrivit en doktorsavhandling om just copywriting: Reklamiska. Henrik Björklund, du är vd på Right Thing united. Varför Einar Korpus? Det är hand i handske för båda parter. Vi Läs mer