#. “Hashtag”. Den används hit och dit. På Twitter, Instagram, Facebook och LinkedIn. Och för många är det en ren självklarhet att jobba aktivt med hashtags i sin marknadsföring, medan andra inte har en susning – eller ser det som rent trams. Men vem är det egentligen som har rätt? Svaret kan ses som givet, men det är faktiskt så att du som använder det, du har rätt alla dar i veckan – så länge det finns ett väl genomtänkt syfte. When done right skapar det ett engagemang hos dina följare, och du har möjlighet att med hjälp av denna symbol kunna stärka ditt varumärke. Långsiktiga relationer med följarna och ökad varumärkeskännedom är ju inte direkt saker som vi marknadsförare tackar nej till!
Varför du ska hashtagga
Ursprungssyftet med hashtags har hela tiden varit att göra sitt content sökbart, och funktionen har funnits rätt länge – men det var tack vare Twitter som det blev allmänt känt. Att hashtagga rätt öppnar upp många dörrar eftersom det hjälper dig att kommunicera utanför ditt gamla vanliga nätverk. # kan användas i samband med tävlingar, event, produktlanseringar, kampanjer, you name it. På detta sätt kan dina följare enkelt hitta och interagera med allt relevant innehåll på en och samma plats, snabbt och enkelt. Värt att veta är också att inlägg som innehåller hashtags skapar dubbelt så mycket engagemang som inlägg utan.
En grej som är bra att ha i åtanke innan du börjar hashtagga är att du ska försöka vara så konsekvent som möjligt, och inte “fultagga”. Använd återkommande # som är rimliga och relevanta för ditt företags verksamhet. Tänk kvalitet före kvantitet. Taggarna tappar ju sin vikt om de är helt ovidkommande för det ni sysslar med. Håll dig till branschen, varumärket, kampanjen eller produkten. Och inför en lansering av en ny # måste du göra en grundlig research på lämpliga ord och kombinationer. Hur gör konkurrenterna? Några särskilda ord som sticker ut som du kanske kan roffa eller modda?
Olika taktik beroende på plattform
Hur smidigt hade det inte varit om du bara kunde tjoffa upp samma hashtags på alla dina olika kanaler? Här krävs dock lite, men bara lite, anpassning för att lyckas på bästa sätt. Rör du dig på Twitter och Facebook är det lämpligt att hålla dig till max två hashtags. Till skillnad från Twitter är Facebooks användare till stor del är privata, det kan därför vara svårt att få bra räckvidd. Då är istället Instagram kanalen du ska satsa mest på. Här kan du jobba många hashtags som kommer nå långt. Det är en kraftfull plattform vad gällande marknadsföring, just för att användare kan följa de # som de är intresserade av samt använda dem i sina Instagram Stories.
Relativt nyligen hoppade ju även LinkedIn på #tåget. Det var på tiden, kan vi tycka, eftersom hela grejen med plattformen grundar sig i att marknadsföra sig själv. Och på LinkedIn gäller ungefär samma som Facebook: ett par-tre stycken hashtags är lämpligt. Så vad väntar du på då? #Hashtagaway!
—
Författare till denna nyhet är Fredrick Bauer, som under våren gjort sin sista och avslutande LIA-period hos oss på Right Thing united. I juni tog han examen från Sälj & Marknadshögskolan och han hittas bland annat på LinkedIn! Har du problem med dina hashtags eller har andra funderingar på hur du ska jobba med ditt content? Då kan du höra av dig till mig, Matilda. Utöver att ha varit Fredricks handledare är jag även byråns Content & Social Media Manager.