Kommunikationsbyrån Right Thing united växlar upp sin mediesatsning och startar digitala mediebyrån Right Thing media (RTm). Fokus ligger på att hjälpa företag att nå bästa möjliga effekt i det överflöd av möjligheter som i dag finns i den digitala miljön. Dels genom kloka mediestrategier, men framförallt med hjälp av analys, uppföljning, mätning och optimering av medieinvesteringar.
Göteborgsbyrån Right Thing united fattade för mer än tre år sedan det strategiska beslutet att ta kontrollen över de digitala medieköpen hos sina kunder.
– Vi upplevde i allt högre grad att den traditionella processen med målgruppsinsikter, som blev till kreativt budskap som slutligen skulle placeras i olika kanaler inte alltid var optimal. Med det överflöd av digitala möjligheter som erbjuds idag och den variation av förutsättningar det skapar finns det i många fall skäl att vända på processen. Genom att integrera strategi, kreation och media redan från början kan vi använda kundernas pengar på ett effektivare sätt, säger VD Henrik Björklund.
I en verklighet där de flesta större kampanjer kräver en kombination av traditionell reklam och nya digitala verktyg som exempelvis Facebook-tävlingar, appar och annat, menar Henrik Björklund att det är en fördel att anlita en partner som kan utgå både från målgruppens och kanalernas förutsättningar.
– Det ger oss väldigt bra flexibilitet och en möjlighet att åstadkomma bra resultat även med mindre budgetar. Nu startar vi ett eget bolag för mediedelen, med full kompetens att ta renodlade medieuppdrag, men självklart fortsätter vi att jobba lika integrerat som tidigare.
Under 2015 bidrog Right Thing uniteds integrerade erbjudande bland annat till ett nytt huvudbyråsamarbete med Team Sportia, samt nya uppdrag för bland andra Svenska Mässan och bilverkstadskedjan Mechanum. Målet med Right Thing media är att ytterligare stärka erbjudandet samtidigt som man skapar en digital mediebyrå som på allvar tar upp kampen med de gamla traditionella mediebyråerna.
– När det kommer till effekt av medieinvesteringar finns det mycket att utveckla på marknaden, avslutar Henrik Björklund.
För frågor och intervjuer kontakta Henrik Björklund.