Nyfikna specialister

Right Thing united är en reklambyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sökmotoroptimering och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av reklambyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

Vill du göra succé på LinkedIn?

14 mars, 2019
Känner du att LinkedIn är lite av en djungel? Vilken ände ska du börja i? Och vad är egentligen syftet? Lugn och fin, Right Thing uniteds vd Henrik Björklund har koll på allt som har med LinkedIn att göra och hans kunskap ger dig de strategiska verktyg som krävs för att du ska göra succé på plattformen – både som individ och företag. 69 % av Sveriges arbetande befolkning finns på LinkedIn. Det är 3,4 miljoner människor(!) Att som företag inte finnas där är alltså att missa en självklar potential ur ett marknadsföringsperspektiv. Samma gäller för anställda och arbetssökande. Right Thing uniteds vd Henrik Björklund påpekar att det borde vara en självklarhet för alla företagets anställda att marknadsföring är en del av deras jobb. – Det stärker inte bara företagets värderingar, utan skapar också en kultur av att dela med sig av kunskap och erfarenheter, både internt och externt. Innehåll som är delat av anställda får 8x mer engagemang än innehåll som delas av företag. Detsamma gäller anställdas inlägg vs företagets vd:s inlägg, där de anställda har en mycket högre trovärdighet för utomstående. Interagera mera! LinkedIns fundamentala vision är att sammankoppla alla världens arbetsgivare med all världens arbetskraft. Sedan är det upp till individen att använda plattformen på ett så effektivt sätt som möjligt. Och det kan kännas lite komplext. En bra ände att börja i är ditt eller företagets profilavsnitt. Vilket professionellt rykte har du? Här är det av yttersta vikt att ha relevant information om dig/företaget och er kunskap. Hur upprätthåller du sedan detta ryktet då? En regelbunden närvaro slår alltid högt – visa dig aktiv (försök avsätta minst 15 min/ dag), ögna ditt flöde och identifiera medlemmar som kan vara intressanta för dig. Dela väsentlig och intressant information samt interagera med dina kontakter. Detta skapar ett stort förtroende och gott rykte för dig och din verksamhet. Kvalitet över kvantitet Detta kan tyckas självklart, men faktum är att många klickar på “acceptera”-knappen hej vilt, helt utan hänsyn till kontaktens område av expertis. Du kanske har hört genom någon att det är bra att ha så många LinkedIn-kontakter som möjligt. Sant. Men detta är inte Facebook, ingen bryr sig om att du har 3421 “vänner”. Här handlar det om att knyta kontakt med rätt människor, sådana som är betydelsefulla för ditt arbetsverksamma liv. – Skicka aldrig en förfrågan utan att ha inkluderat ett skräddarsytt meddelande! Jag brukar ta för vana att bemöta standardiserade förfrågningar med ett svar i stil med “Vad roligt att du vill lägga till mig i ditt nätverk. Hur kommer detta sig, kan jag hjälpa dig med något särskilt?” Var heller inte rädd för att undersöka de kontakter som du ser på 2:a nivån, där du och någon har en gemensam kontakt – kan denna personen möjligtvis vara relevant även för dig och din verksamhet? Kanske rent av en potentiell kund? LinkedIn som annonsplats LinkedIns annonseringsmöjligheter har utvecklats mycket under de senaste åren. Idag finns många spännande alternativa möjligheter att nå ut till kunder och prospects.

Sökes: Art Director som kan digital form!

5 mars, 2019
Right Thing united fortsätter att expandera och vi söker nu en erfaren och digitalt skicklig Art Director som vill vara med på en spännande resa i kommunikationsbranschens absoluta framkant. Hos oss blir du en viktig kugge i en organisation bestående av idel experter. Som AD kommer du självklart att jobba tätt ihop med våra copywriters. Men du får också förmånen att teama upp med ett flertal andra specialister inom digital kommunikation och mediestrategi, alla med fokus på att skapa bästa möjliga resultat för vår växande skara av kunder. Din uppgift är att bidra till att lyfta kreativitet, form och finish till nya nivåer för några av våra mest krävande kunder, såväl kända globala B2C-varumärken som nischade men lika globala B2B-varumärken. Önskad kompetens Du som söker ska vara en idéstark, formsäker och tekniskt skicklig Art Director med mångårig erfarenhet av kreation och formgivning utifrån en digital kontext. Inte företrädesvis UX eller webbdesign men kommunikation som tar avstamp i dagens digitala miljö. Våra kunder förväntar sig att vi levererar kreativ höjd i kombination med genomarbetad form utifrån väl underbyggd kunskap om vad som funkar och inte. Har du både erfarenheten och kompetensen vi söker samt viljan att lära nytt? Välkommen att ansöka via LinkedIn här. Om Right Thing united På kommunikationsbyrån Right Thing united drivs vi av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation – så att när vi råder våra kunder alltid kan göra det på basis av kunskap. För ändamålet har vi idag samlat ett tjugotal nyfikna specialister inom allt ifrån varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing och sociala medier. Dessutom har vi en egen mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer – så att vi hela tiden får nya insikter vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder. Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Kan du dina reklamglosor?

1 mars, 2019
Vi har alla suttit i ett möte där någon slänger ur sig ett par snabba förkortningar i tron om att det är vardaglig svenska. Kanske endast för att skryta? SEO, ABM eller CTR. Du vet ju egentligen vad de betyder, men när klockan är 08:00 och kaffet inte hunnit göra sitt så samarbetar hjärnan inte alla gånger. Skulle det inte vara härligt med en sorts fusklapp i dessa situationer? Ja, det skulle i alla fall inte skada. Vi har därför satt ihop en ordlista där vi har samlat både förkortningar och begrepp som är bra att känna till när du jobbar med kommunikation och marknadsföring, eller med andra människorna som gör det. Det finns en hel del digitala tjänster och benämningar som kan vara svåra att hålla koll på. För att inte tala om namn på olika arbetsmetoder och strategier. Gör din egna diagnos Gör dig själv en tjänst och välj några glosor att öva på. På ditt nästa möte kan du vara förberedd och briljera med din nyfunna kunskap, eller ge igen på dina kollegor med ännu mer komplicerade ord. Oavsett din avsikt så handlar det här mest om lite kul läsning. Du kanske vill veta om bounce rate har något med ditt jobb att göra eller om det talar om hur bra en boll studsar. Är web-crawler en engelsk synonym för spindel eller är det något som finns i din webbläsare? Om du redan har koll på det så kan du alltid gå in och se den sanna definitionen av meme. Alla har sett en, men ingen vet exakt vad det är… tills nu. Uppdatera dina reklamglosor med vår ordlista för den digitala marknadsföraren!

Kunskapsfrukost om LinkedIn

18 februari, 2019
Det här eventet är över. Behoven av förändrade arbetssätt inom industriell (eller B2B) försäljning har ökat i takt med internetanvändningen. Idag har kunden möjlighet att veta lika mycket, eller mer, än en säljare om de produkter och de lösningar som finns att välja mellan. Då blir andra saker avgörande för affären. Till årets andra Kunskapsfrukost presenterar vi med glädje vår egen CEO Henrik Björklund som talare. Henrik har i många år  jobbat med att utveckla företags marknadsföring och försäljning med LinkedIn som verktyg. Redan 2012 fick han mycket uppmärksamhet för sin bok, Nå framgång på LinkedIn, som då var den enda boken om systemet skriven för svenska förhållanden. Vi är många som pliktskyldigt har en LinkedIn-profil men inte riktigt fått till vad vi skall ha den till, utöver att se att alla andra verkar vara där dagarna i ända. För att reda ut hur företag och personer kan dra nytta av LinkedIn i sina affärer, genom integrerad marknadsföring och försäljning, kommer Henrik att tala om hur han använder LinkedIn som ett viktigt verktyg till effektiv marknadsföring och försäljning. Under morgonen får vi en genomgång av best practises för hur man som B2B-företag och inte minst som säljare/marknadsförare kan dra nytta av alla de möjligheter som LinkedIn faktiskt erbjuder kring marknadsföring och försäljning. Det kommer att handla om hur man bygger ett professionellt rykte som säljare såväl som strategier för att effektivisera prospektering. Men också om hur ett företag kan bygga en kanal för långsiktig kraftfull kommunikation mot både nya och befintliga kunder. Vi på Right Thing united hjälper dagligen såväl svenska som internationella företag att nå ut till komplicerade och specifika målgrupper med kommunikation i dessa miljöer. För dig som är marknads- och/eller försäljningschef på ett B2B-företag garanterar vi en morgon med konkreta tips och insikter som kommer påverka hur du ser på ert sätt att jobba med marknadsföring och försäljning. — Våra Kunskapsfrukostar är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Men vi har ett begränsat antal platser så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag: torsdag 7 mars. Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss. Obs: Datumet har ändrats från 7 mars till 14 mars.

Framtiden är nu – med Augmented Reality

21 januari, 2019
AR – eller förstärkt verklighet som är det svenska begreppet, har börjat genomsyra allas vår vardag. Snapchat, Pokémon Go, Facebook. Överallt. Men vad är egentligen möjligheterna med denna hypade teknik? Och på vilka sätt är den bäst lämpad utefter marknads- och säljperspektivet? Sanningen är att möjligheterna är oändliga, det är bara fantasin som sätter gränserna. “Jag hör och jag glömmer. Jag ser och jag kommer ihåg. Jag gör och jag förstår.” Det ligger ett stort värde i att kunden själv får chans att interagera med en produkt mer än att bara känna och klämma. Att även få tillfälle att öppna upp den och se hur den ser ut inuti gör att kunden får större förståelse för hur den fungerar. Möjligheterna som AR-tekniken ger världen i allmänhet och sälj- och marknadssektorn i synnerhet är oändliga, menar Fredrik Jakobsson som är Head of AR&3D på Softgear. De hjälper företag att bygga och utföra AR-upplevelser för marknadsföring, sälj och industri. Föreställ dig att du vill köpa en ny soffa, men att du är osäker på storleken eller färgen. Med hjälp av AR-tekniken kan du enkelt placera ut denna soffa i ditt eget hem, utan att behöva lyfta ett finger. Eller ja, ett finger behövs väl. För att styra din smartphone eller platta så klart. Men mer krävande än så är det inte. Ett annat exempel skulle kunna vara att du har ett företag som ligger mitt ute i bushen där en av era tunga maskiner helt plötsligt stänger ned sig. Istället för att behöva lägga extra omkostnader på att skicka ut en expert till området så kan personalen som redan är på plats med hjälp av en platta få all information de behöver för att kunna fixa problemet på egen hand. Framtiden förutspås vara ytterst ljus och det satsas stora pengar på tekniken. Att använda AR som ett säljverktyg på marknaden skapar wow-känsla, engagemang och framför allt tillväxt. Och att ha gått från att vara ett redskap för NASA och amerikanska flygvapnet till att ha hamnat i allas våra händer i form av appar och annonser på våra smartphones är futuristiskt och en rätt big deal. Detta är framtiden, och den är här. Nu! Vill du prata smarta lösningar för marknadsföring med digital teknik så är du välkommen att höra av dig till oss på RTu här. Funderar du mer på hur AR kan boosta er verksamhet, kontakta Fredrik Jakobsson här. — Detta var den första Kunskapsfrukosten för i år. Följ oss på Facebook och LinkedIn för att inte missa vad som händer under våren!

Kunskapsfrukost: Augmented Reality – här för att stanna

20 december, 2018
Det här eventet är över. Ingen lär ha missat hysterin kring Pokémon Go. Med tekniken Augmented Reality kombineras verkligheten med digital förstärkning. Förstärkt verklighet är också den svenska termen för AR. Vad innebär AR? Vad kan vi göra med AR? Och framför allt – hur kan vi ha nytta av AR? Mycket har hänt i AR-utvecklingen och det är ett fält under snabb tillväxt. Nu är tekniken tillgänglig för en betydligt bredare publik än tidigare och förutspåelsen är att AR:s framtid är ytterst ljus. Stora summor pumpas in i tekniken och människor fortsätter att bli magiskt förförda av wow-effekten. Men på vilka sätt kan vi använda AR som ett sälj- och marknadsföringsverktyg? Föreställ dig att du redan vid säljbesöket kan inte bara förklara utan även visualisera för kunden hur exempelvis en maskin eller annan produkt fungerar och ser ut inuti. Du kan även ge kunden möjlighet att se hur produkten ter sig i deras egen miljö. Mer om AR-tekniken och dess potential kommer talare Fredrik Jakobsson att ta upp på 2019 års första Kunskapsfrukost. Fredrik är Head of AR&3D på Softgear, ett företag som hjälper företag att implementera och bygga AR-upplevelser för marknadsföring, sälj och industri. Han kommer att ge dig en grundlig inblick i tekniken och dess ursprung, hur den används och hur den kan komma att effektivisera både marknadsföring och tillväxt. Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag: torsdag 10 januari. Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.