Nyfikna specialister

Right Thing united är en reklambyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sökmotoroptimering och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av reklambyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

Trendspaning 2018 – vad vill det här året med oss?

12 februari, 2018
För lite mer än ett år sedan samlade jag de hetaste trenderna för 2017. Det var mycket tal om AR och VR, men man kan undra om det inte var ganska lite verkstad på den fronten? VR-glasögonen listades som årets julklapp 2016, men det verkade aldrig riktigt slå ut till den vanliga massan till den nivå många förutsåg för 2017. Välskrivet innehåll var lika hett då som nu, det ser vi bland annat i våra egna flöden, ju mer välarbetat innehållet är desto längre stannar besökarna på sidan. Ihop med content fanns en del spaningar som kikade på efterfrågan av mångfalden i företags kommunikation. En trend som verkar avgörande för att skapa autentisk kommunikation och samtidigt komma närmare konsumenterna [1]. Inför 2017 var även e-sporten under många luppar, och om vi ser på nyheterna under hösten kan vi konstatera att det minsann inte har varit ett dåligt år. Redan under 2022 finns chansen att vinna medalj under Asian Games, och det ryktas om att e-sporten även skulle kunna komma att vara en del av OS i Paris 2024. En minst sagt spännande utveckling! Heta potatisar enligt Forbes Agency Council Forbes frågade 15 av sina medlemmar från Forbes Agency Council om vad de tror kommer att vara avgörande trender för 2018. Bland annat tror Chris Carter från REP Interactive att Augmented Reality kommer att bryta ny mark. Om Pokémon Go var startskottet för Augmented Reality hos gemene man skulle nästa steg kunna komma att bli Augmented Reality i kombination med sociala medier. Kanske blir det nästa stora, digitala marknadsföringskanal när Influencer Marketing svalnar? Gå på Kungsgatan, ta fram mobilen för att ta en bild till Instagram och helt plötsligt ser du en pil i kameran som pekar på den där kaffebutiken du gillade en bild ifrån under tisdagen. Nu också med ett erbjudande på två valfria varma drycker till priset av en! Thomas Brodbeck från Site Strategics tror att videotrenden kommer att fortsätta, men ännu mer styrd mot livesändningar. Eftersom trovärdighet alltid har varit en populär nyckel till framgång både i bloggar och sociala medier (vi människor gillar inte att känna oss lurade, så enkelt är det) kanske det går att förstå just varför live-videos tacksamt tas emot: det är svårt att fejka saker och ting i direktsändning. (OBS! Säger inte att det inte går, bara att det kräver mycket mer planering). Tekniska strategier Redan i oktober listade Gartner vilka tekniktrender som är viktiga att ha koll på. De kallar det för strategiskt smarta trender, som är en del av The Intelligent Digital Mesh. Däribland återfinns artificiell intelligens, konversationsplattformar, kontinuerlig säkerhetsanpassning och intelligenta appar och analysverktyg. The Intelligent Digital Mesh är Gartners paraplybegrepp för symbiosen av människor, enheter, innehåll och tjänster. Låter detta krångligt har Ny Teknik gjort en smidig översättning där de går igenom de olika delarna från Gartners lista. Grafiska trender Är du mer grafiskt lagd får du inte missa Philip VanDusens, 15 Trends in Graphic Design for 2018. VanDusen har 20 år från branschen i bagaget och i

En kontorsplats på Kungsgatan 48A

9 februari, 2018
Right Thing united är en kommunikationsbyrå mitt i Göteborg. Vi befinner oss i en expansiv fas och har tagit över hela plan 3 på Kungsgatan 48A. Vi har av tradition hyrt ut delar av våra lokaler till personer och företag som vi gillar att ha hos oss. Det tänker vi fortsätta med. Just nu har vi ett par platser att hyra ut till ytterligare någon som vi gärna hänger med. Om det är du, ska du ta kontakt med vår kontorschef Malin Berggren.

Kunskapsfrukost: Annonsens effekt

5 februari, 2018
Det här eventet är över. Mycket fokus läggs, med all rätt, på den digitala annonsens utformning och budskap. Men hur påverkar dess omgivning resultatet av annonsen? Det skall vi få flera ledtrådar till under februari månads Kunskapsfrukost. Den digitala transformationen skapar nya möjligheter för dig som annonsör att nå ut med din kommunikation. Hur ska man navigera i det digitala landskapet med ny teknik, data och nya köpsätt? Även om verktygen för hur du ska nå din publik har förändrats, så handlar kommunikation fortfarande om att påverka människors attityder och beteenden. Här får ni ta del av en sammanfattning av Schibsted Data & Context Study som syftar till att kartlägga när man som annonsör ska marknadsföra sig brett eller riktat mot målgrupp. Samt vilken betydelse den digitala kontexten har för reklamens genomslag. Under tre års tid har Schibsted tillsammans med ledande universitet forskat på effekterna av digital annonsering. Deras rapporter har blivit omnämnda och citerade av såväl Harvard som svensk branschpress. Under ca 45 minuter kommer Tomas Schultz, Affärsstrateg & Specialist Digitala Medier – Schibsted Media Group, berätta om deras senaste studie där man tillsammans med 16 annonsörer/varumärken och Handelshögskolan i Stockholm tittade på effekterna datadrivna och kontextstyrda (omgivning) medieköp. Morgonens föreläsare Tomas arbetar på Schibsted Sveriges Insight-avdelning och brinner verkligen för kommunikation och för att bevisa effekterna av online-annonsering. Det gillar ju vi som också vill veta effekterna av den marknadskommunikation vi hjälper våra kunder kreera och producera. Sarah Blank, vår egen mediastrateg, kompletterar morgonen med att visa på hur vi jobbar för att få helheten i kommunikationen att fungera. Rätt budskap till rätt person på rätt plats och i rätt tid som hon brukar uttrycka det. Vårt mål är att du skall gå härifrån med ny kunskap kring hur digital annonsering behöver styras för att ge rätt resultat utifrån vad ni har för mål. Kanske ett ytterligare underlag till er kanalstrategi? Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser och förväntar oss ett stort intresse, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är torsdag 15 februari. Tomas Schultz, Affärsstrateg & Specialist Digitala Medier – Schibsted Media Group   Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här >> Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.

Är det ok med smygreklam i sociala medier?

2 februari, 2018
Många undrar över vad som egentligen gäller för reklam i sociala medier. De 50 deltagarna på årets första Kunskapsfrukost på Right Thing united bjöds på högaktuella perspektiv på vad som funkar och inte funkar. I nästa vecka kommer domen i det så kallade Kissiefallet, där frågan är vad som gäller för den som får betalt för att blogga eller instagramma. Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå gick igenom de juridiska riktlinjer som finns, och som är på väg, i denna situation. Det ser olika ut på olika platser i världen. I USA har en viss praxis börjat sätta sig, och det finns ett regelverk att luta sig mot. I exempelvis Storbritannien har en något strängare syn på smygreklam i bland annat bloggar och instaposter redan lett till ett antal fällande domar. Och hur har vi det i Sverige? Ja, det är lite oklart just nu. Men Kissiefallet är behandlat och klart, och det som återstår där är själva domen. Då vet vi mer om vilka dos och don’ts som gäller för sociala medier här på hemmaplan. Framför allt don’ts. Alla som har läst sponsrade bloggar eller följer någon på instagram har märkt att reklambudskapen kan vara olika tydliga. Ibland markeras budskapen inte alls, och det kommer med all sannolikhet inte att passera framöver. Är det reklam ska det synas att det är reklam. Allt annat är ett tydligt don’t, helt enkelt. Och hur ska det synas? Det finns några olika sätt. Vanligast är att antingen markera med en hashtag eller med bakgrundsfärg. En hashtag kan då se ut så här: #annons #ad #RightThingunited (eller annat företagsnamn) eller på liknande sätt. Att låta de kommersiella budskapen få en avvikande bakgrundsfärg är en annan metod: Jag älskar det här schampot! Även avvikande typsnitt är ett sätt att markera. Detta är med andra ord tre dos i sociala medier, och något vi kommer att se mer av i bloggar och andra plattformar framöver. Digitalt eller inte, gammelmedia eller sociala medier – marknadsföringslagen gäller. Smygreklamen lever farligt, helt enkelt. Här följer några bilder från eventet (Nej, tyvärr är inte juicen sponsrad, men så hade en smygreklam kunnat se ut) och vi laddar redan om för vår nästa Kunskapsfrukost som äger rum i februari. Inbjudan kommer inom en snar framtid på en social kanal nära dig!
Right Thing

Norra Europas enda doktor i copywriting till Right Thing united

30 januari, 2018
Att Right Thing united i Göteborg nu tar in Einar Korpus som senior copywriter är inte vilken rekrytering som helst. Förutom att ha arbetat i många år som copywriter, både på byrå och som frilans, är Einar Korpus ensam i åtminstone hela norra Europa om att ha skrivit en doktorsavhandling om just copywriting: Reklamiska. Henrik Björklund, du är vd på Right Thing united. Varför Einar Korpus? Det är hand i handske för båda parter. Vi känner Einar sen tidigare, och med den tydliga inriktning på kunskap byrån har är detta en logisk värvning. Först och främst handlar om det om att vi behöver en senior copywriter, och dessutom får vi stor nytta av både av Einars akademiska tyngd och hans överblick över reklamfältet. Han vet till exempel rätt mycket om vad kreativ höjd innebär för oss som arbetar med kommunikation. Vi ser att Einar kommer att bidra till att ytterligare höja den kreativa nivån på Right Thing united. Einar, ryktet säger att du har 1000 högskolepoäng … Ja, eller om det kanske är 1030, jag har inte räknat på ett tag. Det brukar inte vara ett plus i en kommunikationsbyrås ögon att du har en massa akademiska poäng, men i det här fallet är det nog det. Right Thing är en byrå som bygger hela sin existens på kunskap, och då kan det vara bra att fylla på med någon som mig kanske. Vad har du gjort tidigare? De senaste femton åren har jag kombinerat copywriterlivet med att hålla föreläsningar. Mest i Sverige och allra mest i Göteborg, men jag jobbade också ett par år i Japan, som professor i svenska. Jag skrev reklam då också, en som en rätt renodlad distanscopywriter. På Right Thing blir det nu på riktigt, med stadiga kollegor, arbetsgrupper och kunder. Det tror jag att alla frilansare saknar förr eller senare.

Kunskapsfrukost: Dos and don’ts i sociala medier 2018

27 december, 2017
Det här eventet är över. Fler plattformar att kommunicera på innebär nya och större utmaningar för både lagstiftare och marknadsförare. Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå reder under årets första Kunskapsfrukost ut vad som är tillåtet, vad som inte är tillåtet och vad vi kan förvänta oss av 2018 i form av nya lagar och regler. Vi inleder Kunskapsfrukost-året med att bringa en smula klarhet i en gråzon som allt fler företag letar sig in i. Vad får man och vad får man inte göra när det kommer till reklam på nätet? Under seminariet kommer advokat Erik Ullberg att behandla aktuella frågor kring digitala – och specifikt sociala – medier såsom att anlita influencers, gränsdragningen mellan kommersiell och icke-kommersiell information, användargenererat material m.m. Vi kommer att få ta del av exempel på fall ur verkligheten, bland annat det omtalade Kissie-målet där bloggaren Kissie (Alexandra Nilsson) blivit stämd av Konsumentombudsmannen för dold reklam. Erik Ullberg är partner och advokat på Wistrand Advokatbyrå i Göteborg och har under flera år arbetat med marknadsrättsliga frågor. Han biträder kontinuerligt svenska och utländska klienter med rådgivning. Erik har särskild erfarenhet från sociala medier, IT, teknik samt reklam- och kommunikationsbranschen. Wistrand Advokatbyrå är den svenska medlemmen i Global Advertising Lawyers Alliance – GALA, ledande internationell sammanslutning av byråer specialiserade inom IPR/IT- och marknadsrätt. Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser och förväntar oss ett stort intresse, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är tisdagen 16 januari! Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.