Nyfikna specialister

Right Thing united är en reklambyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sökmotoroptimering och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av reklambyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

Tar er VD ansvar för varumärket?

25 maj, 2018
Det sägs ofta att en av de starkaste varumärkesbyggande beståndsdelarna inte är marknadsföringen utan den egna organisationen. Och det är nog i många avseenden rätt. Men tas det på allvar av dig och din egen organisation? Apple används ofta som ett exempel på ett företag som har gjort mycket rätt gällande marknadsföring. Simon Sinek beskriver i ett av världens mest sedda TED-talks hur Apple framgångsrikt lyckats kommunicera sitt varumärkes “varför” snarare än “vad” eller “hur” och på så vis vunnit sin framgång. Professor Scott Galloway talar ofta om hur Apple lyckats, bl.a. via sin marknadsföring, ge sina produkter samma vinstmarginal som lyxprodukter trots att de är massmarknadsprodukter (vilket annat teknikföretag har t.ex. någonsin annonserat i modepress?), och hur de gjort inköpet till en upplevelse i sina brandstores. Vikten av ett budskap relaterar till vikten av den som framför det Ytterligare en sak som Apple, eller rättare sagt Steve Jobs, gjort rätt kom jag att tänka på när jag såg den här gamla filmen. Det är en upptagning (av dålig kvalitet) när Steve Jobs presenterar kampanjen “Think Different” för sin organisation.Han presenterar den, inte någon annan. Han tar ansvar för den. Det sänder en väldigt tydlig signal om hur viktigt varumärket är för Apple. Han visar att han tror på den. Och han är passionerad för det han tror på. Det ger hans organisation en riktning. De vet vad det är som gäller, vad som är bra, vad som är rätt och vart de är på väg. Hur ofta har VD:n i din organisation stått upp och besjälat presenterat vad det är er organisation står för och hur det ska kommuniceras? Jag har själv i många sammanhang fått möjligheten att vara den som presenterar kampanjen eller hur vi tänkt kring varumärket för kunders organisationer. Det är ju trevligt och bra. Men det negativa med det är att jag som konsult är en utomstående person. I vissa sammanhang är det marknadschefen eller någon annan på marknadsavdelningen som håller presentationen (för att de är insatta i tänket). Inte heller det är riktigt bra. Varumärket och följaktligen marknadsföringen är den yttersta ledningens ansvar. Så om, eller snarare när, ni ska presentera er nästa kampanj för er organisation (för det gör ni väl?): se till att det är VD som håller den, inte marknadsavdelningen eller dess konsulter (Om hon eller han tvekar, visa filmen ovan med Steve Jobs 😉 ).

Rolig reklam till frukost

17 maj, 2018
Vårens sista Kunskapsfrukost på Right Thing united ägde rum den 16 maj. Vår egen copywriter, som också är norra Europas enda doktor i copywriting, pratade med morgonens publik om humor i reklamen. Rolig reklam har, särskilt i Sverige, varit centralt de senaste femtio åren, och hunnit bli något som ingår i våra förväntningar. Kommer det att fortsätta på samma sätt i femtio år till? Lite reklamhistoria Under en timme presenterade Einar exempel ur den svenska reklamhistorien från de gångna 150 åren, vilket är så länge reklam i modernare mening har funnits i Sverige. De lite äldre exemplen, till exempel den här från 1899, är ju inte humoristisk i sig själv. Däremot kan den bli komisk i kraft av den världsbild som skymtar fram. “För tyska värdelösa efterapningar varnas” är en formulering som antyder att något måste ha hänt med tysk kvalitet sedan dess. I övrigt känner vi igen mycket, som prisargumentet, kvaliteten (den ska tydligen hålla i hundratals år) och användarvänligheten (minsta barn kan lära sig hur den fungerar på några minuter). Men humorn gjorde sitt egentliga intåg i och med den kreativa revolutionen, som i Sverige började ganska exakt den 1 juli 1965. Då ändrades till sist den paragraf i marknadsföringslagen som sa att annonsbyråer bara fick tjäna pengar på att förmedla medieutrymme mellan annonsörer och tidningar. I och med att den paragrafen försvann, blev det fritt fram att ta betalt för idéer, kreativitet och verkshöjd. Och eftersom mycket av inspirationen kom från den tidiga kreativa revolutionen i USA, följde humorn med som en del av paketet. I USA har humorn kommit och gått under åren, men i Sverige har den aldrig tappat greppet om reklamen. Tid i utbyte mot underhållning Humorn har i första hand försökt erbjuda mottagarna lite underhållning, som ett slags utbyte. Du ägnar en stund åt vår reklam, vi roar dig lite under tiden. Detta har uppenbarligen varit ett fungerande koncept. Det räcker med att titta på den reklam som har vunnit priser vid de årliga Guldäggsgalorna för att inse att humor har varit en framgångsfaktor. Titta på Guldäggsreklam är för övrigt just vad Einar Korpus gjorde när han skrev sin doktorsavhandling. Ett av många exempel är den här annonsen från 2003: Humor är i första hand till för att underhålla, men det är inte det enda användningsområdet. Kampanjen En svensk tiger från andra världskriget bygger på en ordlek, men är utan tvekan menad att väcka eftertanke. Sådana exempel finns då och då under reklamhistoriens gång. Men åter till huvudspåret. Hur ser humorns framtidsutsikter ut? Vägs ände? För att återknyta till Guldägget kan vi enkelt se att humorn ser ut att vara mindre viktig just nu. Den stora dominanten på 2018 års gala var Åkestam & Holst, och deras insatser för Ikea är oerhört välgjorda och genomtänkta. Däremot är det inte särskilt humoristiskt, utan snarare socialrealistiskt. Kanske ser vi här ett skifte. Kanske är det bara ett tillfälligt hack i humorkurvan. Men många känner säkert att det har blivit allt svårare att använda mer avancerad

Den digitala Superhjälten?

7 maj, 2018
Som snart nyexaminerad digital marknadsförare är jag nu på jakt efter ett jobb som matchar den kunskap jag har arbetat fram under studietiden. När jag påbörjade min utbildning var den full av hopp, guld och gröna skogar i kombination med diverse spännande Google-verktyg. Digitala marknadsförare var det alla företag skrek efter, sa de iallafall… När jag ser en arbetsannons idag blir jag förvirrad och nästan förolämpad I djungeln av annonser kan man hitta bisarra exempel som: Digital Marknadsförare sökes ”Vi söker dig med en bred, dokumenterad erfarenhet inom projektledning och det digitala ekosystemet”. Du ska ha minst 4 års erfarenhet inom SEO/SEM, CMS, E-handel, Logistik, Copywriting, marketing automation, Email Marketing, HTML Kod, Affiliate Marketing, Display Marketing, RTB och Social Media Marketing. Du ska även kunna arbeta i program som Photoshop, Illustrator, InDesign, olika CMS plattformar, CRM system, Excel, AdWords, Analytic, Business Manager och diverse analysverktyg. Meriterande är även om du har ett starkt lönsamhetstänk och passion för B2B försäljning. Min kollega Simon berättade att han nyligen såg en annons från en kommunal/regional verksamhet som efterfrågade så många kompetenser i en och samma person att vi (RTu) inte skulle kunna uppfylla alla kriterierna med alla våra 20 digitala experter. Vem är då denna superhjälte? Det arbetsgivarna inte vet är att den här annonsen innehåller åtminstone tre olika heltidsanställda människor, med tre helt olika titlar. Jag har aldrig sett en jobbannons som söker en allmänläkare som samtidigt kräver en bakgrund inom käkkirurgi och gynekologi, och gärna erfarenhet för att kunna utföra en obduktion då och då. Företag kan och förstår för lite, är min slutsats. Därför finns annonser som denna. Oftast företag som halkat efter i digitaliseringen och som nu försöker lösa det genom en “quick fix” i form av en superhjälte som kan göra allt. Man har börjat förstå behovet men är inte villig att betala för resurserna. Uppdaterad, inte utdaterad Jag vågar säga att en person med alla dessa kompetenser aldrig kommer att kunna vara en expert på sitt jobb eftersom uppgifterna sträcker sig över alldeles för många områden, dessutom i en bransch som ständigt förändras. Alla som idag arbetar med någon form av digitala verktyg har säkert upplevt frustrationen när saker förändras dagligen, och därmed gäller det att hålla sig uppdaterad för att inte bli utdaterad själv. Jag är inte bitter, bara realistisk! Det är skillnad på en contentspecialist och en SEO-specialist. På samma sätt som det är  skillnad på en skribent och en formgivare. Visst, dagens nyutexaminerade digitala superhjältar är, vad jag hört, mer mångfacetterade än många av våra föregångare. Men ämnet är stort! En enda person kan inte vara expert på allt. Sammanfattat måste företag  inse att digital marknadsföring inte utgörs av en person utan bör vara en stor del av hela organisationen. Låt oss döda superhjälte-tänket! — Författare till denna nyhet är Stina Johansson, som under våren 2018 genomför sin sista och avslutande LIA-period hos oss på Right Thing united, innan hon tar examen från Sälj & Marknadshögskolan i juni. Stina hittar du bland annat på

Skratta hela vägen till byrån

25 april, 2018
Reklam och humor. Ler och långhalm. Oskiljaktiga. Så har det sett ut länge i svensk reklam. Varför förväntar vi oss att reklamen ska vara underhållande? Hur ser framtiden ut för humorn? Och hur underhållande är den, egentligen? Nu rätar vi ut frågetecknen! Einar Korpus är copywriter på Right Thing united (och dessutom norra Europas enda doktor i copywriting). Han är precis som andra copywriters. Där det går att få in en ordlek, där ska den in. Så har det sett ut de senaste femtio åren. Vad är grejen med reklam och humor? Varför har de blivit så oskiljaktiga? Och kan humor användas för något annat än bara underhållning? Einar ägnar denna Kunskapsfrukost åt humorns roll i svensk reklam. Vi får en genomgång av hur det hela började, hur det blev sen och hur det ser ut just nu. Själva ämnet är kanske lättsamt, men här gräver vi lite djupare och får både historiska och samtida perspektiv på hur humor i reklam fungerar. Right Thing uniteds Kunskapsfrukostar är gratis. Både kunskapen och frukosten. Vi har däremot ett begränsat antal platser och tror att intresset blir stort, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är tisdagen 8 maj! Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.

Trendspaning 2018 – vad vill det här året med oss?

12 februari, 2018
För lite mer än ett år sedan samlade jag de hetaste trenderna för 2017. Det var mycket tal om AR och VR, men man kan undra om det inte var ganska lite verkstad på den fronten? VR-glasögonen listades som årets julklapp 2016, men det verkade aldrig riktigt slå ut till den vanliga massan till den nivå många förutsåg för 2017. Välskrivet innehåll var lika hett då som nu, det ser vi bland annat i våra egna flöden, ju mer välarbetat innehållet är desto längre stannar besökarna på sidan. Ihop med content fanns en del spaningar som kikade på efterfrågan av mångfalden i företags kommunikation. En trend som verkar avgörande för att skapa autentisk kommunikation och samtidigt komma närmare konsumenterna [1]. Inför 2017 var även e-sporten under många luppar, och om vi ser på nyheterna under hösten kan vi konstatera att det minsann inte har varit ett dåligt år. Redan under 2022 finns chansen att vinna medalj under Asian Games, och det ryktas om att e-sporten även skulle kunna komma att vara en del av OS i Paris 2024. En minst sagt spännande utveckling! Heta potatisar enligt Forbes Agency Council Forbes frågade 15 av sina medlemmar från Forbes Agency Council om vad de tror kommer att vara avgörande trender för 2018. Bland annat tror Chris Carter från REP Interactive att Augmented Reality kommer att bryta ny mark. Om Pokémon Go var startskottet för Augmented Reality hos gemene man skulle nästa steg kunna komma att bli Augmented Reality i kombination med sociala medier. Kanske blir det nästa stora, digitala marknadsföringskanal när Influencer Marketing svalnar? Gå på Kungsgatan, ta fram mobilen för att ta en bild till Instagram och helt plötsligt ser du en pil i kameran som pekar på den där kaffebutiken du gillade en bild ifrån under tisdagen. Nu också med ett erbjudande på två valfria varma drycker till priset av en! Thomas Brodbeck från Site Strategics tror att videotrenden kommer att fortsätta, men ännu mer styrd mot livesändningar. Eftersom trovärdighet alltid har varit en populär nyckel till framgång både i bloggar och sociala medier (vi människor gillar inte att känna oss lurade, så enkelt är det) kanske det går att förstå just varför live-videos tacksamt tas emot: det är svårt att fejka saker och ting i direktsändning. (OBS! Säger inte att det inte går, bara att det kräver mycket mer planering). Tekniska strategier Redan i oktober listade Gartner vilka tekniktrender som är viktiga att ha koll på. De kallar det för strategiskt smarta trender, som är en del av The Intelligent Digital Mesh. Däribland återfinns artificiell intelligens, konversationsplattformar, kontinuerlig säkerhetsanpassning och intelligenta appar och analysverktyg. The Intelligent Digital Mesh är Gartners paraplybegrepp för symbiosen av människor, enheter, innehåll och tjänster. Låter detta krångligt har Ny Teknik gjort en smidig översättning där de går igenom de olika delarna från Gartners lista. Grafiska trender Är du mer grafiskt lagd får du inte missa Philip VanDusens, 15 Trends in Graphic Design for 2018. VanDusen har 20 år från branschen i bagaget och i

En kontorsplats på Kungsgatan 48A

9 februari, 2018
Right Thing united är en kommunikationsbyrå mitt i Göteborg. Vi befinner oss i en expansiv fas och har tagit över hela plan 3 på Kungsgatan 48A. Vi har av tradition hyrt ut delar av våra lokaler till personer och företag som vi gillar att ha hos oss. Det tänker vi fortsätta med. Just nu har vi ett par platser att hyra ut till ytterligare någon som vi gärna hänger med. Om det är du, ska du ta kontakt med vår kontorschef Malin Berggren.