Nyfikna specialister

Right Thing united är en reklambyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing, sökmotoroptimering och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av reklambyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

Så leder du ett kickass-möte

18 juni, 2019
Ja, dessvärre har vi väl alla erfarenhet av att ha suttit i ett möte där vi varken vet varför vi är där eller vad som är det egentliga syftet med sammankomsten. Varje år läggs otaliga timmar och stora summor pengar på ineffektiva möten, för att vi helt enkelt inte vet hur ett bra möte ska vara uppbyggt. Någon som däremot har full koll på detta är föreläsaren och kommunikationstränaren Erik Mattsson från Ordrum, som höll i vårens sista Kunskapsfrukost här på Right Thing united. Hade du nån aning om att ett möte på en timma där fem personer deltar kostar ungefär 1800 kr? Om mötet är undermåligt är det bortkastade pengar. Så vad ska vi då ta oss till för att höja möteskompetensen? Sanningen är att det krävs relativt små medel för att få rätsida på saker och ting, så länge vilja till förändring finns hos mötesledaren. Ett bra möte börjar i planeringen Grunden för att kunna lyckas med mötena är att strukturera upp dem ordentligt. Varför ska vi ha mötet? Måste vi ens ha ett möte för detta? Vad är det som ska avhandlas? Och hand i hand med detta finner vi även nyttan av att definiera syftet med mötet. Det bästa är att redan i mötesinbjudan inkludera en kortfattad brief av vad som ska avhandlas och vad som förväntas av de olika deltagarna. Då har de också tid att inför hinna förbereda sig och fundera över det som kommer tas upp = effektivitet! Mycket relevant är det också att ni avslutar mötet med att summera vad som tagits upp och vem som ska göra vad tills när. Om ni provar på dessa tips kommer ni ganska snabbt att märka skillnad på er effektivitet. Mötena kommer bli kortare, tydligare, och framförallt billigare. Möteslokalens roll Som ett andra steg är det bra att se över sina möteslokaler och möbleringen. Lokalen och dess intryck har betydligt större inverkan på oss än vad vi kanske tror. Jobbar du inom den kreativa branschen kan det vara bra att piffa upp rummen med inspirerande färger och saker som lockar fram idérikesdomen. Ska du hålla ett beslutsmöte fungerar ett litet rum utan fönster – här är det fokus på besluten som gäller. Även ljus och ventilation spelar stor roll för att lyckas med ett möte. Är det för starkt eller för dåligt ljus? Är rummet utrustat med god ventilation så att vi inte dåsar av? Detta kan tyckas vara rätt elementära grejer, men faktum är att många fallerar redan på dessa punkter. Möbleringen är viktig eftersom den i stort sett avgör huruvida mötesdeltagarna kan tillgodogöra sig informationen eller inte. Sitter ni exempelvis i ett rum där en powerpoint ska presenteras måste det vara möblerat därefter, så alla deltagare ser vad som presenteras. I andra fall kan det vara lämpligt att sitta i en cirkel, så alla ser varandra och varje deltagare känner sig involverad. Vill du har mer inspiration för ett lyckat möte kan du ladda ner Ordrums egna app “Mötesplan” helt utan extra kostnad.

Grattis Emoji!

29 maj, 2019
Tjugo år har gått sedan japanen Shigetaka Kurita introducerade emojis för omvärlden. Det var när han 1999 arbetade med att utveckla en mobil webbplattform med möjlighet att skicka korta meddelanden. Kurita föreslog då att det skulle finnas plats för små symboler, med känsloyttringar – inte sällan inspirerat av japansk seriekonst. Världens snabbast växande språk Sedan 2011 är emojis standardiserat i våra mobiltelefoner och har sen dess blivit ett allt vanligare sätt för oss att kommunicera på. Så pass vanligt att somliga till och med hävdar att emoji är världens snabbast växande språk. Det nya universella språket, som idag innehåller över 3000 symboler, har även inneburit nya möjligheter att kommunicera på. Emojis bjuder in till att visa känslor på ett nytt, mer lekfullt sätt, samt underlättar förståelsen av meddelandets innebörd, oavsett modersmål. Trots att emojin allt som oftast ser snarlik ut på olika plattformar och mobila enheter finns det ändå utrymme för missförstånd och feltolkningar. Exempelvis kan man ta smileyn som ser ut att ånga av ilska, vars ursprungliga betydelse är en min för triumf, eller mer allvarliga fall där jurister och domstolar sedan 2015 får tolka innebörden av emojis i brottsfall som ofta rör olaga hot. Slutligen är det många som ställer sig frågan hur många fler emojis som kan tillkomma innan det inte längre blir praktiskt att använda dem, och om begränsningar finns, hur väljer man då vilka som ska finnas med och inte? Något som är säkert är dock att användandet av de små symbolerna onekligen är populärt. Bara på Facebook Messenger skickas cirka 5 miljarder emojis varje dag. — Författare till denna nyhet är Fredrick Bauer, som just nu genomför sin sista och avslutande LIA-period hos oss på Right Thing united. I juni tar han examen från Sälj & Marknadshögskolan och han hittas bland annat på LinkedIn! Nyfiken på hur du kan arbeta med innehåll och vilka emojis som egentligen är bäst? Då kan du höra av dig till mig, Matilda, via formuläret här på sidan. Utöver att vara handledare till Fredrick är jag även byråns Content & Social Media Manager.

Vill du bli en hejare på möten?

21 maj, 2019
Dåliga möten blir dyra möten. Det finns emellertid ett antal enkla saker vi kan göra för att höja vår gemensamma möteskompetens. Erik Mattsson är kommunikationstränare, och han kommer att dela med sig av knepen som gör dina möten mer framgångsrika. Detta är kanske den mest betydelsefulla morgonen den här våren – för din och ditt företags effektivitet. Det handlar både om struktur och kultur, både om de som leder mötet och om det som är deltagarnas ansvar. Använt på rätt sätt kan mötet vara ett av våra bästa arbetsverktyg, men alltför ofta slarvar vi både med former och förberedelser och då kan mötet bli den dyraste verksamheten i vår organisation. Men så måste det inte vara. Du kommer att lämna vår Kunskapsfrukost med nya insikter och förståelse för hur just du kan effektivisera möten både som deltagare och mötesledare. Erik Mattsson – utbildare, moderator och författare till Möteskokboken – bjuder på konkreta tips och råd kring hur du som leder möten kan skapa möten där allas kompetens tas till vara, oavsett om det handlar om beslutsmöten, stormöten eller idémöten. Erik har under de senaste 20 åren hjälpt företag, organisationer och myndigheter att höja sin möteskompetens. Han har också lett åtskilliga möten och konferenser, från politiska möten med ministrar i panelen till forskarkonferenser. Som du hör kommer det bli en högst lärorik och intressant morgon helt enkelt! Som alltid är morgonens event gratis, vi står för både kunskapen, frallan och kaffet. Men eftersom vi har ett begränsat antal platser så uppskattar vi om du anmäler dig så snart som möjligt – dock senast måndag 10 juni. Om du är intresserad av hur vår senaste Kunskapsfrukost såg ut – kika här! Eller har du kanske några tankar eller funderingar? Tveka inte, kontakta oss!

Kunskapsfrukost: Marknadsföring i lagens namn

2 april, 2019
Denna kunskapsfrukost har redan vart. Tack till alla som medverka! I takt med att internet breder ut sig blir det många svängar för oss marknadsförare att hänga med i för att hålla oss uppdaterade angående vilka lagar och regler som gäller. Och det är en hel del att sätta sig in i. Vad är egentligen tillåtet och inte? Advokat Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå bringar klarhet i årets nyheter under vår nästa Kunskapsfrukost. GDPR hit och ePrivacy dit. Känner du dig lite osäker på vad som är okej och inte när det kommer till marknadsföring på sociala medier och online överlag? Då ska du absolut save the date 26 april för vår nästkommande Kunskapsfrukost! Vi bjuder nämligen på en välbehövlig och högst aktuell föreläsning på just detta ämne. Advokaten Erik Ullberg på Wistrand Advokatbyrå har stenkoll på allt du behöver veta för att slippa trampa i klaveret. Ett par av morgonens beröringspunkter blir: GDPR och dess följder för dig som marknadsförare. “The Digital Single Market”, som syftar till att förbättra de juridiska spelreglerna inom den digitala världen. ePrivacy-förordningen och cookies. Generella regler för online-plattformar samt konsumentskydd. Expert-Erik har mångårig erfarenhet av marknadsrättsliga frågor, framförallt inom sociala medier, IT, teknik samt reklam- och kommunikationsbranschen. Med andra ord, när du lämnar oss, mätt i magen och proppad med ny kunskap kommer du ha järnkoll på vad som gäller. Och som alltid är morgonens event gratis, vi står för både kunskapen, frallan och kaffet. Men eftersom vi har ett begränsat antal platser så uppskattar vi om du anmäler dig så snart som möjligt – dock senast torsdag 18 april. Om du är intresserad av hur vår senaste Kunskapsfrukost såg ut – kika här! Eller har du kanske några tankar eller funderingar? Tveka inte, kontakta oss!

Vill du göra succé på LinkedIn?

14 mars, 2019
Känner du att LinkedIn är lite av en djungel? Vilken ände ska du börja i? Och vad är egentligen syftet? Lugn och fin, Right Thing uniteds vd Henrik Björklund har koll på allt som har med LinkedIn att göra och hans kunskap ger dig de strategiska verktyg som krävs för att du ska göra succé på plattformen – både som individ och företag. 69 % av Sveriges arbetande befolkning finns på LinkedIn. Det är 3,4 miljoner människor(!) Att som företag inte finnas där är alltså att missa en självklar potential ur ett marknadsföringsperspektiv. Samma gäller för anställda och arbetssökande. Right Thing uniteds vd Henrik Björklund påpekar att det borde vara en självklarhet för alla företagets anställda att marknadsföring är en del av deras jobb. – Det stärker inte bara företagets värderingar, utan skapar också en kultur av att dela med sig av kunskap och erfarenheter, både internt och externt. Innehåll som är delat av anställda får 8x mer engagemang än innehåll som delas av företag. Detsamma gäller anställdas inlägg vs företagets vd:s inlägg, där de anställda har en mycket högre trovärdighet för utomstående. Interagera mera! LinkedIns fundamentala vision är att sammankoppla alla världens arbetsgivare med all världens arbetskraft. Sedan är det upp till individen att använda plattformen på ett så effektivt sätt som möjligt. Och det kan kännas lite komplext. En bra ände att börja i är ditt eller företagets profilavsnitt. Vilket professionellt rykte har du? Här är det av yttersta vikt att ha relevant information om dig/företaget och er kunskap. Hur upprätthåller du sedan detta ryktet då? En regelbunden närvaro slår alltid högt – visa dig aktiv (försök avsätta minst 15 min/ dag), ögna ditt flöde och identifiera medlemmar som kan vara intressanta för dig. Dela väsentlig och intressant information samt interagera med dina kontakter. Detta skapar ett stort förtroende och gott rykte för dig och din verksamhet. Kvalitet över kvantitet Detta kan tyckas självklart, men faktum är att många klickar på “acceptera”-knappen hej vilt, helt utan hänsyn till kontaktens område av expertis. Du kanske har hört genom någon att det är bra att ha så många LinkedIn-kontakter som möjligt. Sant. Men detta är inte Facebook, ingen bryr sig om att du har 3421 “vänner”. Här handlar det om att knyta kontakt med rätt människor, sådana som är betydelsefulla för ditt arbetsverksamma liv. – Skicka aldrig en förfrågan utan att ha inkluderat ett skräddarsytt meddelande! Jag brukar ta för vana att bemöta standardiserade förfrågningar med ett svar i stil med “Vad roligt att du vill lägga till mig i ditt nätverk. Hur kommer detta sig, kan jag hjälpa dig med något särskilt?” Var heller inte rädd för att undersöka de kontakter som du ser på 2:a nivån, där du och någon har en gemensam kontakt – kan denna personen möjligtvis vara relevant även för dig och din verksamhet? Kanske rent av en potentiell kund? LinkedIn som annonsplats LinkedIns annonseringsmöjligheter har utvecklats mycket under de senaste åren. Idag finns många spännande alternativa möjligheter att nå ut till kunder och prospects.

Sökes: Art Director som kan digital form!

5 mars, 2019
Right Thing united fortsätter att expandera och vi söker nu en erfaren och digitalt skicklig Art Director som vill vara med på en spännande resa i kommunikationsbranschens absoluta framkant. Hos oss blir du en viktig kugge i en organisation bestående av idel experter. Som AD kommer du självklart att jobba tätt ihop med våra copywriters. Men du får också förmånen att teama upp med ett flertal andra specialister inom digital kommunikation och mediestrategi, alla med fokus på att skapa bästa möjliga resultat för vår växande skara av kunder. Din uppgift är att bidra till att lyfta kreativitet, form och finish till nya nivåer för några av våra mest krävande kunder, såväl kända globala B2C-varumärken som nischade men lika globala B2B-varumärken. Önskad kompetens Du som söker ska vara en idéstark, formsäker och tekniskt skicklig Art Director med mångårig erfarenhet av kreation och formgivning utifrån en digital kontext. Inte företrädesvis UX eller webbdesign men kommunikation som tar avstamp i dagens digitala miljö. Våra kunder förväntar sig att vi levererar kreativ höjd i kombination med genomarbetad form utifrån väl underbyggd kunskap om vad som funkar och inte. Har du både erfarenheten och kompetensen vi söker samt viljan att lära nytt? Välkommen att ansöka via LinkedIn här. Om Right Thing united På kommunikationsbyrån Right Thing united drivs vi av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation – så att när vi råder våra kunder alltid kan göra det på basis av kunskap. För ändamålet har vi idag samlat ett tjugotal nyfikna specialister inom allt ifrån varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing och sociala medier. Dessutom har vi en egen mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer – så att vi hela tiden får nya insikter vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder. Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.