Nyfikna specialister

Right Thing united är en kommunikationsbyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av kommunikationsbyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

Corporate Reliability

11 december, 2017
För ett företags långsiktiga framgång är förmågan att leva upp till förväntningar A och O. Men hur undviker man att gå i fällan att lova mer än man i slutändan kan hålla – och hur kan man bygga in pålitlighet i organisationen? Vår partner och kollega Stefan Bohlin höll under årets sista Kunskapsfrukost en inspirerande föreläsning om Corporate Reliability. “Vad är egentligen att komma för sent?” När de sista åhörarna tog plats i den för dagen fullsatta lokalen passade Stefan lite skämtsamt på att kasta upp en fråga som är synnerligen relevant ur ett pålitlighetsperspektiv, inte minst i resebranschen. Är det en kvart, en minut eller kanske en sekund? Därifrån gick diskussionen vidare kring hur viktigt det är att det vi säger stämmer överens med det vi gör, om vi vill framstå som ett pålitligt företag. I dagens digitala värld har pålitlighet blivit viktigare än någonsin. Genom social medier och tjänster som TripAdvisor och Trustpilot har det blivit enkelt för vem som helst att dela med sig av sina konsumentupplevelser och att ta del av andras recensioner. Det blir med andra ord allt svårare för företag att säga en sak och leverera en annan, utan att riskera sitt rykte. “Vi säljer morgondagens produkter” Skillnaden mellan det vi säger och det vi gör beror många gånger på det gap som finns mellan vad vi vill och förmår att leverera. I vår vilja att sälja mer och övertyga konsumenterna är det lätt att lova mer än man kan hålla. Så istället för att presentera det företaget har att erbjuda förskönas sanningen, man överdriver eller utlovar en produkt som ännu är på skisstadiet. Vi riskerar här att gå för långt, och plötsligt är det omöjligt att leverera det som lovats. Vi säljer helt enkelt morgondagens produkter och hamnar i en situation där vi konstant måste jaga våra egna löften i försök att möta de förväntningar vi skapat. Detta kan ske både medvetet och omedvetet. Ibland upptäcks obalansen mellan vad som erbjuds och vad som faktiskt kan levereras först när det är för sent, och företagets rykte eller förtroende tar skada. Det är därför viktigt att analysera den egna organisationen för att förhindra obalans. Exempelvis genom att ställa sig frågor som: Vad har vi lovat? Vad förväntar sig allmänheten? Vad kan vi leverera? 4 tips för att lyckas Stefan delade med sig av fyra tips inom Corporate Reliability till alla de som vill lyckas med att bygga förtroende och ett hållbart företag. Tips 1: Följ upp proaktivt och i realtid. Identifiera gapen objektivt och autentiskt. När kritiken kommer är det för sent, försök därför möta den innan den kommer. Det finns i sin tur ingen nytta med att göra undersökningar som ger er de svar ni söker, försök istället utforma undersökningen så objektivt som möjligt. Tips 2: Säkerställ att ni förstår det ni säger och har förmår att göra det, i god tid innan ni kommunicerar det. Vad är det ni förmedlar till era kunder; ett löfte, en aspiration ni strävar efter, eller information?

Sökes: Senior Copywriter

6 december, 2017
Jobbeskrivning Som copywriter hos Right Thing united skapar du tillsammans med din arbetsgrupp strategisk, idéstark och samtida kommunikation baserat på kunskap och insikt. Karaktären på uppdragen består av allt från idé- och konceptutveckling till produktion av mer omfattande texter och en hel del film. Right Thing united ligger i framkant på den digitala arenan, därför får du hos oss huvudsakligen arbeta med avancerade digitala kampanjer, även om vi också gör en del traditionella produktioner för de situationer där det passar bäst. Du samarbetar både med andra kreatörer och med specialister inom till exempel webbutveckling, mediaplanering och SEO. Önskad kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har minst 5 års erfarenhet av byråarbete och kan visa på framgångsrika uppdrag för olika typer av kunder. Du skall förstå och ha erfarenhet av digital kommunikation som bärande del i en kampanj. Att du har erfarenhet av filmproduktion och därmed av manusskrivande är också viktigt. Du gillar kunder med komplexa erbjudanden, har du dessutom lätt för att omsätta branschlingo inom exempelvis medicin- och industriteknik och ekonomi till lättillgänglig kommunikation är det en fördel. Hos oss förutsätts du ta stort eget ansvar, både för att driva projekt i mål tillsammans med din arbetsgrupp och för att du levererar enligt plan. Då flera av våra kunder är internationella ser vi det som ett extra plus om du kan visa att du även skriver på engelska. Om oss Right Thing united är en kommunikationsbyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi är ett team specialister som drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi tillsammans ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap. För ändamålet har vi samlat nyfikna experter inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing och UX-design. Dessutom har vi en egen mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera return of investment (ROI) för våra kunder. Ansöker gör du lättast på LinkedIn. Läs mer om oss på rightthing.se, eller hör av dig till Henrik med eventuella frågor.

Film – snart en del av alla företags marknadsstrategi

28 november, 2017
Youtube har under flera år haft en explosionsartad tillväxt av antalet visningar. Idag är film och Youtube därför något alla företag borde förhålla sig till i sin marknadsstrategi. Detta till trots råder det fortfarande stor okunskap när det kommer till film. Hur gör man, vad kostar det att producera en video, vad är en “motion graphic” är exempel på frågor vi får regelbundet. I en enkät där vi frågade en urvalsgrupp, verksamma inom företag som jobbar med sociala medier och digital marknadsföring, vilka ämnen de skulle vilja fördjupa sig inom var det återkommande svaret: film. Hur man fångar intresse, hur man behåller intresse, hur man engagerar den som tittar och så vidare. Film och video är bevisligen skållhett och bara det faktum att det visas 4,1 miljoner videor på Youtube på SEXTIO sekunder är det ganska tydligt att de flesta företag borde lära sig mer om hur film kan påverka deras digitala närvaro. Efterfrågan ökar även på kundsidan Den växande populariteten för video har vi på Right Thing united märkt av under flera år. Idag gör vi på byrån fler filmer än trycksaker per år. Det är också intressant att det gäller alla typer av branscher. Vi har gjort filmer om utomhusträning, påskkärringar, laseruppriktningsverktyg, titthålskirurgi, revisorer och mycket mer. Nedan kan du se vår showreel som visar några av de videoprojekt vi har arbetat med under de senaste åren. Är du nyfiken på vilka filmlösningar vi kan ordna för dig? Hör av dig!

Kunskapsfrukost: Corporate Reliability – Att hålla vad man lovar

2 november, 2017
Det här eventet är över. Det är en sak att lova något i sin marknadsföring eller hävda det i sin varumärkesplattform – det är något helt annat att leva upp till det i verkligheten. När kunders recensioner, rekommendationer och reklamationer sprids på nätet för alla att ta del av blir ett företags förmåga att verkligen “walk the talk” en allt viktigare konkurrensfördel. Välkommen till en Kunskapsfrukost om Corporate reliability och hur du tar ditt företags varumärkesvärden hela vägen ut i kundupplevelsen! Genom exempelvis Facebook-recensioner och digitala tjänster som TripAdvisor sprids de verkliga kundupplevelserna genast och direkt. Det som började inom hotell- och resebranschen är numera en faktor att ta hänsyn till för de allra flesta verksamheter. Idag är det inte längre hållbart att lova mer än vad man kan leverera, då risken är stor att det som en gång förskönats, eller där sanningshalten skruvats på, förr eller senare kommer ikapp oss. Självklarheter kan tyckas, men faktum är att glappen mellan bild och verklighet ofta är ganska stora. En av orsakerna är att de som ansvarar för vad man säger inte har byggt budskap och kommunikation på faktiska förmågor, utan på vad man snarare vill eller hoppas förmå i framtiden. Här krävs betydligt bättre interna samarbeten mellan de i organisationen som ansvarar för vad man säger och de som ansvarar för vad man gör. Corporate Reliability är temat för vår nästa Kunskapsfrukost torsdagen den 30 november. Under en timme går vår kollega och partner Stefan Bohlin igenom hur man, genom att säkerställa insikt och förmåga för att hålla vad man lovar, kan bidra till långsiktigt framgångsrika och hållbara verksamheter. Med dig hem får du verktyg för att göra en första analys av i vilken utsträckning det ni säger och gör hänger ihop. Du får också konkreta tips på hur ni kan jobba för få kundupplevelsen att matcha varumärkeslöften och marknadsföring. Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser och förväntar oss ett stort intresse, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är torsdagen 23 november! Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.

Employee Advocacy – mer än bara ett buzzword

6 oktober, 2017
Föreställ dig följande situation: för första gången någonsin ska du och din respektive anlita en flyttfirma. Det är en knepig flytt: slutdestinationen är fjärde våningen i ett jugendhus utan hiss. Trånga trappuppgångar, otympliga möbler och snäva vinklar. Ni inleder er research och sökningen “flyttfirma göteborg” ger er 554 000 träffar på mindre än en sekund – “Din flytt, vårt ansvar”, “20 års samlad erfarenhet” och “Välkommen till en riktig flyttfirma!”. Hur välja? Det är alldeles för många släktklenoder som sätts på spel ifall valet visar sig vara fel. Helt plötsligt slår det dig att din kusins nyblivna fru jobbar som administratör på en av stans flyttfirmor. Ett samtal senare och valet är självklart. Häri ligger kraften i Employee Advocacy. Employee Advocacy – vad är det? Employee Advocacy handlar om att engagera och uppmuntra medarbetarna till att sprida företagets nyheter i deras privata kanaler och sociala nätverk. Genom att skapa en kultur av kunskapsdelning såväl internt som externt stärks företagets kultur och värderingar. Detta är något vi på Right Thing united minst sagt vill uppmuntra våra kunder till och därför var nöjet stort att tisdagen den 26 september få presentera vår Kunskapsfrukost “Employee Advocacy – gör dina medarbetare till varumärkesambassadörer”. Tillsammans med Per Löjdahl, Nordic Account Executive på Smarp, välkomnade vår VD Henrik Björklund ett fyrtiotal ansikten till Kungsgatan 48. Även om få chefer skulle motsäga fördelen med medarbetare som gärna talar varmt om företaget utåt, är det fortfarande en oerhört outnyttjad potential i många företag och organisationer. Att få medarbetarna att sprida det innehåll ni producerar ger inte bara en ökad organisk räckvidd i sociala medier, utan även en ökad trovärdighet. Medarbetarna blir företagets röst, vilket ger budskapet mer tyngd och framför allt gör det ert varumärke mer personligt. Här talar också siffrorna sitt tydliga språk: “Content shared by employees receives 8x more engagement than content shared by brand channels” “From Employee to Advocate: Mobilize Your Team to Share Your Brand Content” Social Media Today “84% of B2B decision makers begin their process with a referral.” Källa: Sales Benchmark Index Som Jonathan Wichmann uttryckt det: “Social is about humanizinga company”. Varför just nu? Digitaliseringen har fört med sig mängder med möjligheter, och har samtidigt hela tiden ställt nya krav på företag och organisationer. Parallellt sprider sig en reklamtrötthet i vårt samhälle, vilket gör att trovärdighet blir allt viktigare. Som situationen med flyttfirman illustrerar har vi även dels ändrade köpbeteenden, dels ett överflöd av information – bägge två extremt vägande faktorer som talar för att tänka nytt. “Although the concept of employee advocacy has been around for decades in various forms, the internet and social media have revolutionized it…” Dominique Jackson, Sprout Social Hur gå tillväga? Som Per Löjdahl formulerade det under morgonens föreläsning: det gäller att bryta konventioner och informationssilos. Se över ert interna kunskapsflöde och gör respektive avdelning – HR, marknad och kommunikation – delaktig genom att bidra med sin expertis och infallsvinkel. Hitta ett sätt som passar just er organisation för att samla idéer, dela artiklar och föreslå

“Musik skapar känslor, utnyttja det rätt”

6 september, 2017
Du står vid glödlamporna när Wham!s “Last Christmas” helt plötsligt hörs på varuhusets hushållsavdelning. Det är första veckan i november, svetten rinner under din alldeles för varma jacka och din första tanke är: inte än. Var det 40 eller 60 W i vardagsrummets läslampa? När George Michael kommer till refrängen en andra gång bestämmer du dig: glödlampan får vänta tills imorgon. Istället styr du stegen till skönhetssalongen på andra sidan gatan för att äntligen använda presentkortet du fått av svärmor flera månader sedan. Du öppnar den tunga glasdörren, lämnar skränet vid Brunnsparken bakom dig och välkomnas av den mest avslappnande musik. Det är som en oas som per automatik sänker ditt blodtryck. Innan du ens hunnit gräva fram presentkortet möts du av ett varmt leende i receptionen, “Hur kan jag hjälpa dig?”. Torsdagen den 24 augusti var det återigen dags för en av våra Kunskapsfrukostar och denna gång med det oerhört intressanta temat musik. Närmare bestämt hur ljud och musik kan användas för att påverka varumärkesuppfattning och även forma känslomässiga band mellan kund och varumärke. Ljuddesignern Martin Ljungdahl Eriksson hade 60 minuter på sig att visa på denna potential och jag vågar påstå att samtliga närvarande var övertygade då de lämnade lokalen. Inklusive undertecknad. Så vilka var morgonens mest fascinerande punkter? Musik = känslor Först och främst: Martin Ljungdahl Eriksson är vad man kalla en äkta ljudexpert. Han driver företaget Soundmark som specialiserar på ”Sonic Branding”, det vill säga hur ljud kan användas inom marknadsföring. Det kan låta något abstrakt, men är de facto något du är omringad av varje dag – vare sig du vill det eller inte, lyssna till exempel på dessa fyra sekunder. Precis som ett grafiskt uttryck och en viss tonalitet bidrar till en identitet, påverkar musik- och ljudval varumärkesuppfattningen. Det som gör ljud till ett viktigt och betydelsefullt verktyg är att musik både är och skapar känslor. Och som Martin uttryckte det: “Jobbar man med marknadsföring måste man jobba med känslor.” “Emotionellt innehåll – inte rationella budskap – bygger varumärkesrelationer” – Paul Watzlawick, 1967 Tänkvärda exempel Martin illustrerade vidare effekten av musik i ett antal sammanhang, däribland retail. Forskning visar att tankearbetet vid ett köp underlättas av lugn musik, medan snabb, upphetsande musik gör det svårare att tänka. Inte så konstigt, tänker du kanske nu. Men faktum är att musik med högre tempo å andra sidan påverkar försäljningsvolymerna positivt, samtidigt som den också påverkar hur snabbt kunderna gör sina inköp och därmed lämnar butiken. Betydligt klurigare! Frågan är: vilka är konsekvenserna för varumärkesaffiniteten? Kommer du kanske undvika butiken framöver för att du upplevde besöket så stressande eller kanske tyckte du snarare att musiken lade stämningen för din fredagskväll? Hur vi upplever musik är emotionellt betingat och påverkas i själva verket av en rad olika faktorer: Vad vi gillar Vad vi förstår Aktuell sinnesstämning Kontext … samtidigt är musik i sig självt en känsloregulator Nästa gång du äter på restaurang, notera musiken. Är det Norah Jones behagliga stämma som hörs i bakgrunden? Axel Bomans lekfulla house? Eller