12 februari, 2018
För lite mer än ett år sedan samlade jag de hetaste trenderna för 2017. Det var mycket tal om AR och VR, men man kan undra om det inte var ganska lite verkstad på den fronten? VR-glasögonen listades som årets julklapp 2016, men det verkade aldrig riktigt slå ut till den vanliga massan till den nivå många förutsåg för 2017. Välskrivet innehåll var lika hett då som nu, det ser vi bland annat i våra egna flöden, ju mer välarbetat innehållet är desto längre stannar besökarna på sidan. Ihop med content fanns en del spaningar som kikade på efterfrågan av mångfalden i företags kommunikation. En trend som verkar avgörande för att skapa autentisk kommunikation och samtidigt komma närmare konsumenterna [1]. Inför 2017 var även e-sporten under många luppar, och om vi ser på nyheterna under hösten kan vi konstatera att det minsann inte har varit ett dåligt år. Redan under 2022 finns chansen att vinna medalj under Asian Games, och det ryktas om att e-sporten även skulle kunna komma att vara en del av OS i Paris 2024. En minst sagt spännande utveckling! Heta potatisar enligt Forbes Agency Council Forbes frågade 15 av sina medlemmar från Forbes Agency Council om vad de tror kommer att vara avgörande trender för 2018. Bland annat tror Chris Carter från REP Interactive att Augmented Reality kommer att bryta ny mark. Om Pokémon Go var startskottet för Augmented Reality hos gemene man skulle nästa steg kunna komma att bli Augmented Reality i kombination med sociala medier. Kanske blir det nästa stora, digitala marknadsföringskanal när Influencer Marketing svalnar? Gå på Kungsgatan, ta fram mobilen för att ta en bild till Instagram och helt plötsligt ser du en pil i kameran som pekar på den där kaffebutiken du gillade en bild ifrån under tisdagen. Nu också med ett erbjudande på två valfria varma drycker till priset av en! Thomas Brodbeck från Site Strategics tror att videotrenden kommer att fortsätta, men ännu mer styrd mot livesändningar. Eftersom trovärdighet alltid har varit en populär nyckel till framgång både i bloggar och sociala medier (vi människor gillar inte att känna oss lurade, så enkelt är det) kanske det går att förstå just varför live-videos tacksamt tas emot: det är svårt att fejka saker och ting i direktsändning. (OBS! Säger inte att det inte går, bara att det kräver mycket mer planering). Tekniska strategier Redan i oktober listade Gartner vilka tekniktrender som är viktiga att ha koll på. De kallar det för strategiskt smarta trender, som är en del av The Intelligent Digital Mesh. Däribland återfinns artificiell intelligens, konversationsplattformar, kontinuerlig säkerhetsanpassning och intelligenta appar och analysverktyg. The Intelligent Digital Mesh är Gartners paraplybegrepp för symbiosen av människor, enheter, innehåll och tjänster. Låter detta krångligt har Ny Teknik gjort en smidig översättning där de går igenom de olika delarna från Gartners lista. Grafiska trender Är du mer grafiskt lagd får du inte missa Philip VanDusens, 15 Trends in Graphic Design for 2018. VanDusen har 20 år från branschen i bagaget och i