Kunskapsfrukost: Annonsens effekt

Hur viktig är omgivningen?
Av Henrik Björklund 5 år sen

Det här eventet är över.

Mycket fokus läggs, med all rätt, på den digitala annonsens utformning och budskap. Men hur påverkar dess omgivning resultatet av annonsen? Det skall vi få flera ledtrådar till under februari månads Kunskapsfrukost.

Den digitala transformationen skapar nya möjligheter för dig som annonsör att nå ut med din kommunikation. Hur ska man navigera i det digitala landskapet med ny teknik, data och nya köpsätt? Även om verktygen för hur du ska nå din publik har förändrats, så handlar kommunikation fortfarande om att påverka människors attityder och beteenden. Här får ni ta del av en sammanfattning av Schibsted Data & Context Study som syftar till att kartlägga när man som annonsör ska marknadsföra sig brett eller riktat mot målgrupp. Samt vilken betydelse den digitala kontexten har för reklamens genomslag.

Under tre års tid har Schibsted tillsammans med ledande universitet forskat på effekterna av digital annonsering. Deras rapporter har blivit omnämnda och citerade av såväl Harvard som svensk branschpress. Under ca 45 minuter kommer Tomas Schultz, Affärsstrateg & Specialist Digitala Medier – Schibsted Media Group, berätta om deras senaste studie där man tillsammans med 16 annonsörer/varumärken och Handelshögskolan i Stockholm tittade på effekterna datadrivna och kontextstyrda (omgivning) medieköp.

Morgonens föreläsare

Tomas arbetar på Schibsted Sveriges Insight-avdelning och brinner verkligen för kommunikation och för att bevisa effekterna av online-annonsering. Det gillar ju vi som också vill veta effekterna av den marknadskommunikation vi hjälper våra kunder kreera och producera.

Sarah Blank, vår egen mediastrateg, kompletterar morgonen med att visa på hur vi jobbar för att få helheten i kommunikationen att fungera. Rätt budskap till rätt person på rätt plats och i rätt tid som hon brukar uttrycka det.

Vårt mål är att du skall gå härifrån med ny kunskap kring hur digital annonsering behöver styras för att ge rätt resultat utifrån vad ni har för mål. Kanske ett ytterligare underlag till er kanalstrategi?

Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser och förväntar oss ett stort intresse, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är torsdag 15 februari.

Tomas Schultz, Affärsstrateg & Specialist Digitala Medier – Schibsted Media Group

Tomas Schultz

FOTO: CAROLINA BYRMO

 

Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här >>

Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss.

Kategorier:
  Media, Right Thing