Den som vet mest vinner.

Right Thing united är en kommunikationsbyrå med fysisk hemvist i Göteborg. Själsligt och professionellt befinner vi oss dock ständigt på upptäcktsfärd – inte sällan i det digitala medielandskapets framkant. Vi drivs av att lära oss så mycket som möjligt om vår omvärld och hur vi kan påverka den med kommunikation. Allt för att vi ska kunna rådge våra kunder på basis av kunskap.

För ändamålet har vi samlat nyfikna specialister inom allt från varumärkesstrategi och reklamkreation till content marketing och UX-design. Dessutom har vi en egen digital mediebyrå som planerar, optimerar och följer upp våra digitala kampanjer så att vi hela tiden får nya insikter som vi kan använda för att maximera ROI för våra kunder.

Vår utgångspunkt är att alla vi på RTu ska veta vad vi pratar om. Därför värderas allas åsikt högt i alla lägen. Och därför delar vi gärna med oss av våra kunskaper till kollegor, kunder och även till omvärlden via våra digitala kanaler, böcker och i samband med våra Kunskapsfrukostar.

Så varför hänga med oss? Enkelt. Den som vet mest vinner.

 

Vår koncern

Rent strukturellt är Right Thing united en koncern. Den består av kommunikationsbyrån med samma namn, mediebyrån Right Thing media och Right Thing delivered som erbjuder rådgivning inom handel. I praktiken fungerar vi dock som en och samma byrå med full tillgång till varandras kompetens och kunskap.

Hänt på byrån

“Musik skapar känslor, utnyttja det rätt”

6 september, 2017
Du står vid glödlamporna när Wham!s “Last Christmas” helt plötsligt hörs på varuhusets hushållsavdelning. Det är första veckan i november, svetten rinner under din alldeles för varma jacka och din första tanke är: inte än. Var det 40 eller 60 W i vardagsrummets läslampa? När George Michael kommer till refrängen en andra gång bestämmer du dig: glödlampan får vänta tills imorgon. Istället styr du stegen till skönhetssalongen på andra sidan gatan för att äntligen använda presentkortet du fått av svärmor flera månader sedan. Du öppnar den tunga glasdörren, lämnar skränet vid Brunnsparken bakom dig och välkomnas av den mest avslappnande musik. Det är som en oas som per automatik sänker ditt blodtryck. Innan du ens hunnit gräva fram presentkortet möts du av ett varmt leende i receptionen, “Hur kan jag hjälpa dig?”. Torsdagen den 24 augusti var det återigen dags för en av våra Kunskapsfrukostar och denna gång med det oerhört intressanta temat musik. Närmare bestämt hur ljud och musik kan användas för att påverka varumärkesuppfattning och även forma känslomässiga band mellan kund och varumärke. Ljuddesignern Martin Ljungdahl Eriksson hade 60 minuter på sig att visa på denna potential och jag vågar påstå att samtliga närvarande var övertygade då de lämnade lokalen. Inklusive undertecknad. Så vilka var morgonens mest fascinerande punkter? Musik = känslor Först och främst: Martin Ljungdahl Eriksson är vad man kalla en äkta ljudexpert. Han driver företaget Soundmark som specialiserar på ”Sonic Branding”, det vill säga hur ljud kan användas inom marknadsföring. Det kan låta något abstrakt, men är de facto något du är omringad av varje dag – vare sig du vill det eller inte, lyssna till exempel på dessa fyra sekunder. Precis som ett grafiskt uttryck och en viss tonalitet bidrar till en identitet, påverkar musik- och ljudval varumärkesuppfattningen. Det som gör ljud till ett viktigt och betydelsefullt verktyg är att musik både är och skapar känslor. Och som Martin uttryckte det: “Jobbar man med marknadsföring måste man jobba med känslor.” “Emotionellt innehåll – inte rationella budskap – bygger varumärkesrelationer” – Paul Watzlawick, 1967 Tänkvärda exempel Martin illustrerade vidare effekten av musik i ett antal sammanhang, däribland retail. Forskning visar att tankearbetet vid ett köp underlättas av lugn musik, medan snabb, upphetsande musik gör det svårare att tänka. Inte så konstigt, tänker du kanske nu. Men faktum är att musik med högre tempo å andra sidan påverkar försäljningsvolymerna positivt, samtidigt som den också påverkar hur snabbt kunderna gör sina inköp och därmed lämnar butiken. Betydligt klurigare! Frågan är: vilka är konsekvenserna för varumärkesaffiniteten? Kommer du kanske undvika butiken framöver för att du upplevde besöket så stressande eller kanske tyckte du snarare att musiken lade stämningen för din fredagskväll? Hur vi upplever musik är emotionellt betingat och påverkas i själva verket av en rad olika faktorer: Vad vi gillar Vad vi förstår Aktuell sinnesstämning Kontext … samtidigt är musik i sig självt en känsloregulator Nästa gång du äter på restaurang, notera musiken. Är det Norah Jones behagliga stämma som hörs i bakgrunden? Axel Bomans lekfulla house? Eller

Employee Advocacy – gör dina medarbetare till varumärkesambassadörer!

5 september, 2017
Innehåll som delas av anställda skapar 8 gånger mer engagemang än innehåll som delas av varumärkena själva*. Vi visar på strategin och verktygen för hur ni kan lyckas bygga varumärket både ur ett kund- och personalperspektiv (employer branding) med hjälp av kraften hos era anställda, istället för att betala för media! Digitaliseringen har fört med sig mängder med möjligheter, och har samtidigt hela tiden ställt nya krav på företag och organisationer. Parallellt sprider sig en reklamtrötthet, vilket gör att trovärdighet blir allt viktigare. Det som fungerade igår fungerar nödvändigtvis inte längre på samma sätt eller med samma effektivitet idag, vilket kanske kan sammanfattas med faktumet att mer än 50% av företagen på Fortune 500 försvunnit sedan år 2000 – företag som uppskattningsvis var både framgångsrika och i fronten för ett modernt företagande. Ändrade köpbeteenden och överflöd av information ställer idag även krav på företag att tänka nytt i sin kommunikation med medarbetare. Employee Advocacy handlar om att engagera och uppmuntra medarbetarna till att sprida företagets budskap och nyheter i deras privata nätverk och sociala kanaler. Men också hur vi engagerar dem för att identifiera och bidra till klokt innehåll att sprida – för att bygga såväl företagets som individens professionella varumärke. Föreställ dig helt enkelt en digitaliserad word of mouth-metod! Tisdagen den 26:e september har vi ännu en av våra populära Kunskapsfrukostar. Vi tänker att du går härifrån med en djupare förståelse för vad employee advocacy är och kan bidra med. Dessutom har du fått med dig konkreta ideer på vad ni skall och INTE skall göra för att få mer effekt på det innehåll och de nyheter ni producerar i er organisation med hjälp av era medarbetare. Huvudtalare är Per Löjdahl, Nordic Account Executive på Smarp. Smarp är ett verktyg med syftet att göra det allt enklare för medarbetarna i en organisation att sprida företagets budskap och nyheter. Anmäl dig redan idag för att säkra din plats! Morgonens event är gratis, vi bjuder på både kunskapen och frukosten. Vi har ett begränsat antal platser och förväntar oss ett stort intresse, så vänta inte med anmälan för länge. Sista anmälningsdag är måndag 18 september.   Är du nyfiken på hur det såg ut på vår senaste Kunskapsfrukost, ta en titt här! Om du har några funderingar eller frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss. *Källa: Social Media Today “From Employee to Advocate: Mobilize Your Team to Share Your Brand Content”

En grafisk designer med kaffeproblem

18 augusti, 2017
Hos oss på Right Thing united börjar det bli dags att lägga sommaren 2017 bakom oss. Det innebär nya rutiner, rivstarta projekt och inte minst att välkomna nya ansikten på kontoret! Vi har nöjet att i två månader framöver ha Anton Holmberg Olsson hos oss. Anton är Warhol-fantasten som tror att man verkligen bör passa sig för Loch Ness-monstret och en grafisk designer med kaffeproblem. När Anton själv får berätta “En före detta fiskmånglare som nyligen tagit sin kandidatexamen i informatik efter tre års studier på Jönköping University där jag läst programmet New Media Design.” Redan som liten fick Anton upp ögonen för design tack vare konstnärliga anlag i släkten som först tog sig form när han skapade flaggor för en fotbollssupportergrupp. Munkebäcksgymnasiets Medialinje med inriktning grafisk design gav honom mersmak som gjorde att han sedan sökte sig vidare till Jönköping. Att jobba med grafisk design är målet. Det hade, som Anton själv beskriver det: “varit ett privilegium att få arbeta med det som gör mig lyckligast. Att få betalt för att dagligen sitta med det element som bäst ger utlopp för min kreativitet.” Annars föredrar Anton att använda sig av Warhols citat: I never read, I just look at pictures. Att få vara kreativ och uttrycka sig i bilder är väldigt, väldigt viktigt – det fungerar lite som terapi. Anton uppskattar att han lägger ungefär hälften av sin vakna tid på att skapa och då helst i Adobe Illustrator, eller möjligtvis Indesign eller Photoshop. För att hålla fokus i skapandet så dricks det en hel del kaffe, Anton erkänner att han helt klart är kaffeberoende (men säg, vem är inte det?). “Jag är en drömmare” Som utomsocknes student tycker Anton att Jönköping var fantastiskt! Det fanns mycket inplanerat och alltid aktiviteter på campus att ta del av. Men för Anton lockade Erasmusprogrammet, vilket resulterade i en utbytestermin vid Edinburgh Napier University, Skottland. Nämner man Skottland är en av de första associationerna för många Loch Ness-odjuret. Anton beskriver sig själv som en drömmare, som därmed vill tro på Nessie, men mer realistiskt konstaterat: det kan vara världens mest kända turistfälla. Väldigt fint dock! Som för många andra som reser utomlands började Antons Instagramkonto så sakteliga fyllas med bilder från det skotska höglandet, men där hittar man också ett och annat alster i form av färgglada poster som denna: Anton om att vara grafisk designer i ett mobilt samhälle Som student inom grafisk design är det viktigt att hitta de bästa applikationerna och programmen. Det självklara för många, inklusive Anton, är Adobe-paketet. Några andra som går varma hos Anton är Font Ninja, Behance och Pinterest. Vill du veta mer om Anton hittar du honom online på både LinkedIn och Instagram. Och självklart når du honom via mail!

Ljud och musik – ett lågutnyttjat marknadsföringsverktyg

30 juni, 2017
Det här eventet är över. Men vi planerar redan för nästa frukost! Musik är känslor som går att kontrollera. Höstens första kunskapsfrukost ger insikt i om hur musik kan användas för att påverka varumärkesuppfattning och forma känslomässiga band mellan kund och varumärke. Musik och ljud har mycket stor potential att generera positiva känslor och varaktiga minnen. Forskning har visat att vad vi hör kan trigga beteenden, påverka vår hälsa, våra känslor och faktiskt också hur vi uppfattar att vår mat smakar. Därför är det viktigt att utnyttja ljudets kraft för att stärka varumärkesupplevelsen, men framförallt måste det göras på rätt sätt. Vi har nöjet att presentera Martin Ljungdahl Eriksson. Martin är en partner till oss och driver företaget Soundmark som specialiserar sig på Sonic branding, och akustisk design. Han har utvecklat semiotiska modeller för hur musik, ljud och röster ska användas för företag som SVT, Volvo, och Unilever. Under andra halvan av sin tid skriver han ett avhandlingsarbete om hur ljud kan användas som designelement, hur ljud påverkar oss och hur man kan använda ljud för att påverka känslor och upplevelser. Du kommer att kunna gå från frukosten med en bättre kunskap kring hur ljud kan påverka kundupplevelse och marknadsföring. Det sker inte minst genom att vi visar på framgångsrika exempel. Anmäl dig senast den onsdagen den 16/8 genom formuläret till höger för att lära dig mer om musik som marknadsföringsverktyg! Är du nyfiken på våra Kunskapsfrukostar? Hör av dig till Henrik Björklund, så kan han berätta mer om konceptet!

”Tänk mobilen först, för det är så vi lever”

30 juni, 2017
2671. Det är antalet gånger vi i genomsnitt rör mobilen per dag. När det är dags för reklampaus under Mästarnas mästare lämnar din blick TV-skärmen, du sträcker dig förstrött efter mobilen och försjunker i Instagram-flödet en stund. Eller kanske väljer du att snabbt kolla inkorgen. Ett beteende som de facto redan har en beteckning: second screening. Trots att hela 95% av Aftonbladets trafik sker via mobilen är den som verktyg för marknadskommunikation fortfarande ett relativt outvecklat område. Vi tyckte det var hög tid att rikta strålkastarljuset mot vår käraste ägodel och bjöd in till en Kunskapsfrukost. Tisdagen den 20 juni klockan 7.30 var kaffet kokat, frallorna uppdukade och morgonens talare redo. Dags att tänka mobilen först Vår alldeles egna Director of Digital Media, Sarah Blank, inledde med en exposé i siffror. Hur medvetna vi än är om den nära relation vi har till denna tekniska pryl är siffrorna trots det minst lika häpnadsväckande. Visste du att det totala antalet abonnemang idag motsvarar 66% av den globala befolkningen? Eller att vi har en klinisk term för rädslan att inte vara anträffbar via mobil? (Är du förövrigt nyfiken på att testa ifall du lider av nomofobi, kan du göra det här). I relation till hur mycket vi således använder mobilen, behandlas den ofta fortfarande med ett styvmoderligt grepp inom marknadsföring. Distributionsplaner delas upp i media och digitalt, trots att digitalt i sig är betydligt mer uppdelat än så. Landningssidor utformas med desktop som grund, även om till exempel 90% av all Facebook-trafik sker på mobil. Det är dags att ge mobilen det självklara utrymme i online annonsering som vi ger den i vår vardag. Eller som Sarah uttryckte det: ”Tänk mobilen först, för det är så vi lever”. Kreativa format + relevanta annonser = nyckeln Efter Sarahs inledande ord tog Thomas Asserholt över. Han är mannen som jobbat med mobil annonsering lika länge som det funnits och är idag vice VD och partner på Keymobile – ett mobilt annonsnätverk som stöttar några av Sveriges största annonsörer. Bland kunderna hittas inga mindre än H&M, Cloetta och L’oreal. Med avstamp i en beteendeundersökning genomförd i Keymobiles publicistnätverk delade Thomas med sig av deras mest centrala fynd, däribland vad vi köper med vår smartphone och hur inställningen till mobilannonsering ser ut. Föga överraskande har majoriteten genomfört köp med sin smartphone, men när man väl tar en närmare titt på vad som köps framträder skillnaderna. Medan kvinnor uppdaterar garderoben, är män betydligt svagare för elektronik och appar – ett beteende som är centralt att ha i åtanke när det gäller att rikta mobilkampanjer effektivt mot den primära målgruppen. I regel ogillar vi annonser som täcker hela skärmen samt dem som snällt räknar ner någon sekund innan vi får möjligheten att ta oss vidare till det innehåll vi är ute efter. Trots att det med andra ord kan vara lockande med en annons som upptar hela mobilskärmen, höjer Thomas ett varningens finger. Är det värt för varumärket att förknippas med störande annonsering? Idag är möjligheterna fler att

Vi växer. Igen.

26 juni, 2017
Vi kan stolt berätta att vi förstärkt den glada RTu-skaran med ytterligare kompetens inom olika expertområden – fyra stycken medarbetare för att vara exakt. Vi välkomnar André, Jakob, Malin och Mikaela! Det senaste tillskottet är UX designern Jakob som snackar flytande CSS, HTML och har ett brinnande frontend intresse. Hans främsta fokus när han bygger webbsidor är att det ska vara lätt att orientera sig på sidan och hans mantra lyder: skala bort, skala bort, skala bort. Självklart är han lika dedikerad när han finkammar internet efter t-shirts med hårdrocksmotiv från 80-talet eller odlar thailändska grönsaker i växthuset. Malin som närmast kommer från DDB Göteborg kliver in som kreativ copywriter. På RTu vill hon skriva träffsäkert innehåll till kundernas respektive kanaler och skapa engagerande reklam som säljer. Hennes bästa investering är ett pingisbord till kontoret och frågar du var hon bor kommer du få på Google eller Snapchat som svar. Fråga inte efter hennes visitkort, då kommer hon bara vifta med sin hand och skryta om sitt inopererade nfc-chip. Brobygrafiska spottar varje år ur sig mängder av kompetenta grafiska formgivare – vi lyckades knipa 60-tals fanatikern André som är en av dem. Han är noggrann och kräver hela tiden tydliga instruktioner för att minimera antalet korrekturvändor vilket i sin tur effektiviserar originalproduktionen. Dessutom råkar han kunna alla flaggor i hela världen – kunskap som visat sig komma väl till pass under exempelvis RTu-quizen på fredagsfikat. Som grädde på moset plockar vi in Mikaela som närmast kommer från mediebyrån Vizeum. På Right Thing media går hon in som digital media planner och ser fram emot att fortsätta utvecklas digitalt, testa nya annonsformat och optimera kampanjer för att säkra kundens ROI. För övrigt är hon tjejen som börjat skriva på tre romaner, förlikats med sitt shoppingberoende och vid 29 års ålder upptäckt tv-spel. Våra nyförvärv kommer att tillföra lite gott och blandat helt enkelt, varmt välkomna allihop!