Vill du köpa en timme av oss för 20 000 kr?

Av Simon Syrén 2 år sen

Varför försöker Apple ens sälja ett hjulpaket till Mac Pro som kostar 8 749 kr? Hur lyckades modemärket Supreme sälja tegelstenar för 30 dollar styck? Det är ju två extremt framgångsrika företag så det torde ligga en smart strategi bakom besluten. Och det gör det. Det finns flera anledningar för dig att överväga att ha FÖR dyra produkter i ditt sortiment.

Förstår du inte varför eller tycker att det verkar vara en dum idé ska du läsa den här artikeln på Harvard Business Review skriven av Thomas Allard och Mansur Khamitov biträdande professorer i marknadsföring vid Nanyang Technological University, Singapore.

Det visar sig att svaret på gåtan, som så ofta, är att alla 4 P:na är relevanta i marknadsföringssammanhang.

Tycker du att artikeln på Harvard Business Review är intressant? Kanske vill du investera lite mer tid på att fördjupa dig i denna typ av marknadsföringsbeteenden, som trotsar sunt förnuft. Då rekommenderar jag dig att läsa boken Alchemy – The Surprising Power of Ideas That Don’t Make Sense av Rory Sutherland.

Som ett steg i att följa denna strategi har vi på Right Thing united beslutat oss att införa The Golden Hour. En enda konsulttimme som kostar 20 000 kr. Vill du köpa den så maila Henrik Björklund eller fyll i formuläret här på sidan.

PS. Supremes tegelstenar sålde slut på en dag och gick för 1 000 dollar på eBay. Du kan läsa om det i den här artikeln på The Guardian.

Lästipsen (igen):
Harvard Business Review: The Surprising Upside of Expensive Products That Don’t Sell.

Rory Sutherland: Alchemy – The Surprising Power of Ideas That Don’t Make Sense.

The Guardian: Red clay brick on sale for up to $1,000 on eBay.

Kategorier:
  Idé och koncept, Right Thing