Kan vi sluta säga att vi är digitala nu?

Av Simon Syrén 7 månader sen

Ända sedan 1998, när det som numera är Right Thing united startades, har den digitala arenan varit en viktig beståndsdel i kommunikationsarbetet. Då vi var tidigt ute med att inse hur stor påverkan den skulle ha på vår framtid, var vi en uppskattad samarbetspartner för det som på den tiden kallades webbyråer. Vi representerade kommunikationskunnande, text, färg, form. De representerade tekniskt kunnande i att framställa webbplatser. Som ett resultat av det valde Framtidsfabriken (sedermera Framfab) att bli delägare i vår verksamhet. Framfab växte från ett femtiotal personer till ett globalt företag med över tusen anställda. Och nyttan för dem av att vara delägare i en liten Göteborgs-reklambyrå och nyttan för nämnda reklambyrå att ha dem som ägare minskade. Så våra vägar skiljdes. Sen kom dotcom-bubblan och avslutade det första svenska internetundret.

Det var en ynnest att få samarbeta med Jonas Birgersson. Ni minns han med den orangea fleecetröjan. Jag brukar emellanåt tänka att han måste börja varje dag med att skrika “vad var det jag sa”.

Sedan dess har vi passerat internet 2.0, den sociala revolutionen, internet of things, mobile first, AI-first och en mängd andra förändringar och tillägg till vårt samhälle och till kommunikationskartan. Och det digitala har alltid varit en viktig beståndsdel i vårt arbete med att hjälpa våra kunder till affärsmässig framgång.

Men i det arbetet har vi ofta känt att det är en brist hos oss att vi inte besitter egen kompetens att leverera själva navet i en digital närvaro, den affärskritiska webbplatsen, e-handeln, den digitala tjänsten. Nu tar vi steget fullt ut. Right Thing united är nu systerbyrå och samarbetspartner med Mardi Gras Digital, ett företag med fokus på att hjälpa sina kunder med digitala kompetenser inom e-handel, webbutveckling, systemutveckling, UX och interaktionsdesign.

Vi hoppas och tror att kombinationen av Right Thing united och Mardi Gras Digital ska få en lika explosionsartad utveckling som Framfab (minus dotcom-bubblan). Och tillsammans hoppas vi att vi alla kan sluta tala om digital kommunikation och istället kalla det för vad det är: Affärskritisk verksamhetsutveckling.

Kategori:
  Right Thing