Skeppet Götheborg of Sweden gör sig redo för seglats. Och tillsammans med Mardi Gras Digital har vi nu avklarat etapp 1 – en ny hemsida. Snabb leverans Som du kanske hört så har vi sedan ett tag tillbaka utökat vår familj med en systerbyrå, Mardi Gras Digital. Tillsammans har vi nu inte bara ett bredare tjänsteutbud utan dessutom möjligheten att leverera effektivt och ännu snabbare, men fortfarande lika snygga grejer! På mindre än en vecka Läs mer
Drygt 20 år har gått sen internet slog igenom. Vi lärde oss snart att de där adresserna vi knappade in ledde oss till något som kallades hemsidor. Det var en rak översättning av engelskans homepage. Inga konstigheter. Sen dess har det blivit krångligare. Satans sumprunkare! som kapten Haddock skulle uttrycka det för att vädra sitt missnöje. Det ökande krånglet beror på att det där lilla fröet som internet en gång var har vuxit till sig Läs mer
Har du någon gång ställt dig frågan “Varför är SEO viktigt?”, då är den här texten för dig. SEO handlar om att genom organiska (ej betalda) sökresultat öka kvaliteten och kvantiteten på trafik till din hemsida. I den här artikeln kommer du att få läsa om grunderna för SEO, tips att ta med dig i ert löpande arbete och vad som numera är rena myter. Vad är SEO? SEO är, enkelt förklarat, det som avgör Läs mer
I september släppte Apple sin senaste iteration av iOS och macOS och med dessa kom uppdateringar av webbläsaren Safari. Med nya Safari kom en rad överraskningar, eller utmaningar om man så vill. Det mest utmanande för oss som jobbar med digital kommunikation är att webbläsaren numera blockerar automatisk uppspelning av video och ljud. Läs mer
För den påläste är AMP inte längre någon större nyhet. Men för er som missat det så kommer här en snabb introduktion: AMP, eller Accelerated Mobile Pages, är ett verktyg framtaget av inga mindre än Google. Med hjälp av AMP kan du öka möjligheterna till att behålla dina webbplatsbesökare under en längre tid. Detta genom att låta innehållet på din sida ladda klart snabbare än din “vanliga” design. Vi pratar alltså inte om responsiv design Läs mer
Vi söker dig som, liksom det mesta av det vi gör idag, ligger i gränslandet mellan design och teknik. Som kan bidra till att ta våra kreativa kommunikationsidéer vidare och förverkliga dem i digital form. Oavsett om det är en interaktiv landningssida, en geografiskt styrd banner på nyhetssajternas förstasidor eller en fullskalig webbplats i WordPress. Du som frontendutvecklare kommer jobba i team med andra experter inom exempelvis SEO, Digitala Media, Sociala Media och film. Men Läs mer
Användbarhet är ett viktigt begrepp för alla som jobbar med digital kommunikation. Och minst lika viktigt för alla som har en webbplats. Ändå är det ofta förvånansvärt bortglömt eller förbisett. Vi tar en titt på ett av den digitala världens senaste buzzwords – “konverteringsoptimering”. Läs mer
Som konsumenter har vi idag allt mindre tålamod det gäller webbsidor som tar god tid på sig att ladda. Framför allt när vi surfar på mobilen. Google har valt att ta itu med saken med sitt projekt AMP – Accelerated Mobile Pages. Läs mer