Det var en gång en ateist som hade två smutsiga barn men ett bad. Gillar du ordvitsar? De verkar finnas över hela världen och i alla språk, så du är inte ensam om du svarar ja. I Sverige finns de definitivt. Av tradition brukar Göteborg räknas som ordlekarnas huvudstad, men de verkar vara ungefär lika vanliga på andra håll. Så fort jag är i till exempel Stockholm slås jag av hur restauranger heter saker som Läs mer
Känner du till begreppet sekvensmarknadsföring (sequence marketing)? Om inte så är du förmodligen inte ensam. Själva begreppet började förekomma för ungefär fem år sen men det dröjde innan det fick något större genomslag. Det är först nu som denna typ av marknadsföring har börjat ta fart. Och anledningen till det är att plattformar till sist har utvecklats så att vi marknadsförare på ett mer effektivt sätt kan leverera budskap till rätt person vid rätt tidpunkt. Läs mer
Många reklamintresserade och kanske alla fotbollsintresserade har sett olika varianter av svengelsk reklam från Stryktipset. This is Swengland är ett kommunikationskoncept som utan att hymla vänder sig till alla som gillar engelsk fotboll. Men Svenska Spel är långt ifrån ensamma om att låta svenska och engelska samexistera i marknadsföringen. Är engelskan något att vara rädd för? Lite mer Saturday på lördag. Det är en av de senaste versionerna, och den har sällskap av många fler. Läs mer
Annonser brukar få mycket kärlek från dem som tar fram dem – både kreatörer och kunder. Annonserna i sig är alltså ofta både snygga och genomtänkta. Frågan är hur mycket det i slutänden är värt, när annonsen möter mottagaren. Eller ännu mer, om annonsen någonsin kommer hela vägen dit. Och det är här data och, kanske framför allt, omgivningen kommer in. Den 22 februari ordnade vi årets andra Kunskapsfrukost. Det var en kall torsdagsmorgon därute, Läs mer