I vår ordlista hittar du allt ifrån marknadsföringsbegrepp, förkortningar inom digital marknadsföring och kommunikationstermer.
Förkortningar
ABM – Account-Based Marketing
Tillvägagångssätt för marknadsföring mot en målgrupp som består av intressenter inom ett och samma företag – kallas även nyckelkunder.
B2B – Business to business
Företag till Företag till skillnad från Företag till Konsument (oftast slutkonsument).
B2C – Business to consumer
Företag till Konsument (oftast slutkonsument) till skillnad från Företag till Företag.
CDP – Customer Data Platform
System för att hantera kunddata. Kan teoretiskt användas som en DMP.
CMS – Content Management System
Används för att skapa webbplatser eller för att samla information. Ett exempel är WordPress.
CPA – Cost Per Acquisition eller Cost Per Action
Kallas även PPA (pay per acquisition) och CPC (cost per conversion). Du betalar varje gång någon genomför en specifik handling.
CPC – Cost Per Click
Du betalar varje gång någon klickar på din annons – trafik.
CPE – Cost Per Engagement
Du betalar varje gång någon aktivt engagerar sig i din annons, t.ex. startar ett videoklipp.
CPL – Cost Per Lead
Du betalar varje gång någon lämnar sina kontaktuppgifter.
CPM – Cost Per Mille
Du betalar när din annons har visats 1000 gånger (Mille är latin för tusen). Branding.
CPV – Cost Per View
Du betalar varje gång någon ser din video. Ett mer relevant sätt att mäta videoinnehåll.
CR – Conversion Rate
Visar hur många procent av de som klickar sig vidare till din sajt också konverterar, det vill säga handlar något.
CTA – Call-to-action
Den handling du vill att en besökare på din webbplats ska utföra. Några vanliga exempel är “Köp nu”, “Prenumerera”, “Ladda ned” eller “Klicka här”.
CTR – Click Through Rate
Visar hur många procent av de som ser din annons också klickar på den.
CX – Customer Experience.
Likt user experience handlar customer experience om att skapa en så bra kundupplevelse som möjligt, både on- och offline. Det ska vara enkelt, roligt och värdefullt att handla från ett specifikt företag. Med IoT-teknik går det nu dessutom bättre att analysera hur dina kunder rör sig både i det fysiska och det digitala rummet, för att göra upplevelsen än mer anpassad för dem.
DMP – Data Management Platform
System för att hantera och sälja data.
DSP – Demand Side Platform
Auktion, direktköp eller deals av annonsplatser. Köpsidans system.
FTP – File Transfer Protocol
Ett kommunikations protokoll som framförallt används för att flytta filer.
GIF – Graphics Interchange Format.
Ett bildformat som kan användas för animeringar och korta filmer. Det är mycket populärt i sociala medier, både som illustration av något och som själva budskapet.
HTML – Hypertext Markup Languages
Dagens standard för att beskriva struktur och utseende på en webbplats. Är nu i version 5, därav den vanliga termen: HTML5.
IoT – Internet of Things.
Fysiska objekt blir uppkopplade och smarta. Denna utveckling innebär även att vi kan mäta vad vår målgrupp gör i fysiska rum, och även anpassa meddelanden direkt till dem. Till exempel kan läskautomater använda IoT-teknik för att visa upp anpassade budskap beroende på vem som passerar automaten, och där de kan identifiera personen genom att denna använder en särskild app eller ett socialt medium som skickar signaler. Våra mobila enheter kommer att kommunicera mer med fysiska ting i vår omgivning framöver.
KPI – Key Performance Indicator
Ett nyckelvärde som visar hur dina kampanjer presterar.
NKI – Nöjd Kund Index.
Undersökning av hur nöjda kunderna är med det företag de handlar med.
ROAS – Return On Ad Spend
Ett ekonomiskt mått som visar hur mycket pengar du fick tillbaka (intäkt) av det som du investerade (räknar endast medieinvestering som kostnad).
ROI – Return On Investment
Ett ekonomiskt mått som visar hur mycket pengar du fick tillbaka (intäkt) av det som du investerade (inkluderar alla typer av kostnader).
RTB – Real-time Bidding
Realtidsauktion av annonsplatser.
SEM – Search Engine Marketing
Ett arbete som ser till att öka synligheten för er webbplats i sökmotorer. Arbetet utförs med hjälp av köpt media, t.ex. Google Ads Search eller Bing Ads SEM.
SEO – Search Engine Optimization
Ett arbete där du optimerar innehållet på din webbplats så att du hamnar högt upp i sökresultaten hos sökmotorer.
SoMe – Social Media.
Exempel är Facebook, Instagram och LinkedIn.
SSP – Supply/Sell Side Platform
Auktion, direktköp eller deals av annonsplatser. Säljsidans system.
ToM – Top of Mind
Det första en person säger efter en specifik fråga. Till exempel: “Vilket varumärke tänker du på när jag säger träningskläder?”. Det andra svaret blir 2nd of mind, 3rd of mind osv.
URL – Uniform Resource Locator
Adressen till en hemsida. Till exempel: https://rightthing.se.
USP – Unique Selling Point
Något som står ut hos en produkt eller tjänst i relation till konkurrenterna.
UX – User Experience.
“Användarupplevelse” på svenska. Det handlar om användarens intryck, förståelse och reaktion på en produkt. Produkten kan vara ett program, ett operativsystem, en mobiltelefon eller annat.
WoM – Word-of-mouth
En naturlig och positiv spridning av varumärket som sker när folk snackar med varandra.
Marknadsföringsbegrepp
A/B-test
När du testar två olika versioner av en webbplats (A & B). Sidan som får bäst conversion rate vinner. Kan testas på texter och rubriker, köpknappar, färger mm.
Adstock
En sekundär effekt av kommunikation. Som effekt nu, men också över tiden.
Advocate Marketing
Att jobba mer med att bygga sina medarbetare som varumärkesambassadörer och låta dem bli mer synliga i ett företags externa kommunikation. Innehåll som delas av medarbetare i sociala medier får i snitt åtta gånger så högt engagemang som det som delas via företagets officiella kanaler.
Affiliate Marketing
Affiliate-marknadsföring är en prestationsbaserad form av digital marknadsföring där en annonsör belönar publicister som skickar besökare och kunder till deras webbplats eller e-butik.
Behavioural Targeting
En taktisk modell som styr din onlinemarknadsföring med riktade visningar mot en given målgrupp. Det går ut på att styra banners mot användare med ett specifikt beteende på internet.
Bounce rate
Nyckeltalet som definierar hur många procent av dina besökare som lämnar webbplatsen inom en viss tid. Benämns som ”bounce rate” eller avvisningsfrekvens på svenska.
Datadriven marknadsföring
Du utgår från företagets data och insikter om deras kunders beteenden för att välja bland annat budskap och kanaler.
Engagement Score
Ett mått för engagemang, alltså hur mycket energi en individ lägger på en specifik handling.
Exponering
Antalet gånger till exempel en banner laddas ned hos en användare, alltså exponeras. Samma användare kan se samma banner många gånger, vilket ökar antalet exponeringar.
Exponeringsfrekvens
Visar hur stor andel av målgruppen som nås av en exponering, två exponeringar, tre exponeringar osv.
Guldägg
En årlig tävling för reklambyrå-branschen. Kan även användas på skoj när någon har en bra idé. Till exempel: “Där har vi ett guldägg”.
Konvertering
Konvertering är omvandlingen som sker när en besökare på din webbplats gör precis det du vill. Köper något, laddar ner en fil eller prenumererar på ett nyhetsbrev till exempel.
Konverteringsgrad
Konverteringsgrad är ett mått på den andel besökare som genomför en handling. Konverteringsgrad beräknas när ett företag vill få reda på om dess försäljning är effektiv.
Landningssida
En sida skapad för att få en specifik målgrupp att agera på något sätt. Den tar emot trafik från sökmotorer, sociala medier eller banners och fylls med all information som besökaren kan tänkas behöva. Den ska ha en tydlig call-to-action och på så sätt styra användaren vidare mot en konvertering.
Lead
En möjlig köpare som tar del av ditt innehåll. En lead ska fylla kriterier som att tillhöra rätt målgrupp och anses vara köpmogen.
Leadsgenerering
Hur du bäst får webbplatsen att skaffa nya leads.
Marketing Automation
Att använda verktyg som automatiserar delar av marknadsföringen och gör processen bättre. Hantera leads, följa vem som laddar ned innehåll, skapa landningssidor, samla in e-postadresser och skicka ut nyhetsbrev är några exempel.
Optimering
Att optimera innebär att finna den bästa lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. Inom marknadsföring optimeras ständigt allt ifrån marknadsstrategier, och Facebook-flöde till CTA-knappar.
Pay off
En uppmaning i slutet av en annons eller ett reklaminslag.
Programmatic Advertising
Att programmera ett program som köper och budar på annonsutrymme online åt dig istället för att du själv ska behöva göra det manuellt.
Retargeting/remarketing
När du riktar annonser åt endast de personer som redan har agerat på ett specifikt sätt på din webbplats.
Räckvidd (Reach)
Ett mått på hur många som tar del av ditt innehåll i olika kanaler och sammanhang.
Stickiness
En hemsidas förmåga att hålla kvar besökaren
Voice-over
En röst som läggs på en reklamfilm
Web crawler
En bot eller ett program på internet som jobbar med att systematiskt söka igenom webben för att jobba med web-index. En web crawler kallas också för en spindel. Sökmotorer på internet använder web crawlers för att uppdatera sitt innehåll på webbplatsen eller för att se över index på andra sidors webbinnehåll. Du vill ha spindelns uppmärksamhet för att ranka högt på sökmotorerna.
Webinar
Ett seminarium eller annan presentation som äger rum på Internet, så att deltagare på olika platser kan se och höra presentatören, ställa frågor och ibland svara på omröstningar.
Kommunikationsverktyg
Disclaimer: Bara för att vi känner till vissa saker, betyder det inte att vi använder oss utav det.
AdWords
Google AdWords är de annonser som syns antingen högst upp, till höger eller längst ned på Google. Till skillnad från det organiska sökresultatet så kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. Heter numera officiellt Google Ads, även om de flesta fortfarande säger Adwords.
Augmented Reality
Det är en kombination av verklighet och ett visuellt digitalt lager i form av bilder, animationer, ljud och GPS-information. Det är alltså en förstärkt verklighet. Det mest kända exemplet är spelet Pokemon GO.
Banner
En klickbar annons på en webbplats, till exempel en mediesajt. Den kan länka till en landningssida på avsändarens egen sajt.
Bumper ads
En preroll-annons som är max 6 sekunder lång och inte går att hoppa över.
Chatbotar
Ett program som kan svara på frågor, ge information och hjälpa en besökare på en webbplats. Det brukar se ut ungefär som en messenger-chat på Facebook.
Cookie
En liten mängd data som webbplatser skickar till besökarens dator. Syftet är att identifiera användaren och kunna komma ihåg vad denne gjort tidigare.
Gamification
Att blanda in spel eller tävlingsmoment i marknadsföring. Det är ett sätt att öka interaktionen med ett material, digitalt eller fysiskt, för att därmed öka användarens engagemang. Interaktiva tävlingar, incheckning via mobilen för att vinna något eller spelmoment som ger rabatter är några exempel.
Hashtag
Hashtags används på sociala medier för att kategorisera inlägg och göra dem sökbara. Du ”taggar” ett ord med # i början. Till exempel: #RTu.
Influencers
Influerare är medieprofiler med en betydande “fanbase”. Ordet förekommer särskilt i reklam- och mediebranschen som samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig på sociala medier och i andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen.
Interstitial-annons
En typ av annons som ligger ovanpå en hemsida och täcker i princip hela skärmen. Den går inte att missa.
Livestreaming
Att sända film eller ljud live via nätet. Används mest av “gamers” på Twitch men går också att använda för andra ändamål på exempelvis Facebook Live, Periscope eller YouTube Live.
Meme
En meme är ett skämt byggt på populärkulturella symboler och budskap som ofta sprids från person till person, eller sajt till sajt. De används ofta i marknadsföring.
Native advertising
Native-annonser är textannonser som liknar artiklar och smälter in bland hemsidans content. De går igenom adblockers och når din målgrupp.
Podcast
Ljudinspelningar ofta i programform som är återkommande. De kan handla om allt från ett ämne som diskuteras till någon som läser spökhistorier. “Podden” laddas ned eller lyssnas på via internet.
Preroll
Ett videoklipp som spelas innan det egentliga filmklippet spelas upp på en videokanal eller -plattform, till exempel Youtube.
Spam
En oönskad form av elektronisk reklam. De flesta av oss har stött på spam i form av e-mail.
Spårningspixlar
Konverteringspixlar är ett analysverktyg som hjälper dig mäta hur effektiva dina annonser är. Du kan använda dem för att förstå vilka aktiviteter som personer utför efter att de har klickat på din annons, och därmed mäta avkastningen för annonsinvesteringarna. Ofta förknippad med Facebook-pixeln.
Viral annonsering
En metod som går ut på att få så många som möjligt inom målgruppen att dela ett underhållande eller intressant filmklipp, bild eller spel.
Virtual Reality
Virtuell verklighet är datagjorda miljöer som användaren kan gå in i och uppleva samt interagera med. Du sätter på dig ett par VR-glasögon och går in i en annan värld helt enkelt. Används mycket inom spel, men även för utbildning.
360º video
360º videofilmer är videoinspelningar där en vy i alla riktningar spelas in samtidigt, filmad med en omnidirektionell kamera eller en samling kameror. Under uppspelning på vanlig platt skärm har du kontroll över betraktningsriktningen genom att dra med musen åt det hållet du vill titta åt.
Gaming
AFK – Away from keyboard
BRB – Be right back
Flama – När en toxic spelare skriver ilskna saker till sitt lag.
GG – Good game
GGWP – Good game well played
GLHF – Good luck have fun
GTG – Got to go
Noob – En nybörjare på spelet, eller någon som helt enkelt är obegåvad.
NPC – Non playing character. En karaktär som är med i spelet fast är programmerad av utvecklarna istället för att spelas av en person.
OMW – On my way
Oneshotta – Du dödar något eller någon med ett enda slag.
Picka – Du väljer till exempel en karaktär eller ett ansvarsområde i spelet.
Ragequit – Du blir så förbannad på spelet att du “ragequitar” och går därifrån.
Rusha – När hela laget skyndar sig till en plats.
Spamma – Du spammar när du gör en sak upprepade gånger, till exempel en attack.
Toxic – En spelare som har kort stubin och är otrevlig utan anledning.