Tack till Martin Kössler på HuginBiz för en givande dialog och det internationella perspektivet på e-handel. Och ett minst lika stort tack riktas alla deltagare!
“När förändringens vindar blåser finns det dom som bygger vindskydd och så finns det dom som bygger väderkvarnar eller hissar segel”
Mao Tse-Tung, (1893-1976)
En vardag vid 7.30 är det fortfarande tyst på Kungsgatan. Någon enstaka själ som med raska steg rör sig på de fortfarande rätt tomma gatorna. Den 6 oktober letade sig dock en stadig ström nyfikna ansikten till Kungsgatan 48. Det var dags för höstens första Kunskapsfrukost och vi var rustade med både nybryggt kaffe och frukost. Dagen kunde börja!
Med den övergripande rubriken “Arenan (e-)-handel: ombyggnad pågår” var temat för morgonen dagens detaljhandel och dess utveckling. Landskapet för konsumentprodukter är i förändring och vi befinner oss i en allt mer utmanande marknadssituation: med både globalisering och e-handel uppstår bland annat svårigheter att nå långsiktig lönsamhet.
Från millennieskifte till e-handel
Simon Syrén, vår strateg och Account Director, tog oss på en resa från millennieskiftet till 2016. Resan med bland annat två betydande destinationer på vägen: en första stavades webbplats och den andra, i slutet av 2000-talet, blev Facebook. Idag, 2016, är e-handel den aktuella frågan. Och de facto är den inte bara aktuell, den är för många även affärskritisk. På en arena som delas av varumärken, återförsäljare och webbshoppar och där alla aktörer vill tjäna pengar i alla led är det allt viktigare att ställa sig frågan: vilken position har ert företag i denna marknadsmix? Vart ska ni och varför? Och hur avspeglas svaret på dessa frågor i sättet ni kommunicerar?
Efter en inledande del var det dags att öppna upp för en dialog med Martin Kössler från HuginBiz. 2004 grundade han företaget Helping You Grow International Business AB med målet att hjälpa företag internationalisera sin verksamhet sett ur ett distributionsperspektiv och både erfarenheterna och lärdomarna är många. Det blev en dialog som tangerade allt ifrån omnikanalstrategier till vad som händer i Kina och de enorma kulturella skillnader som existerar i hur vi beter oss online – något som förvånansvärt få digitala aktörer tagit i beaktande. En rad av tankeväckande inslag!
Tack till Martin Kössler på HuginBiz för en givande dialog och det internationella perspektivet på e-handel och ett minst lika stort tack riktas alla aktiva & engagerade deltagare – fantastiskt kul att se er samlade hos oss!
Nästa tillfälle för ny kunskap kombinerat med frukost erbjuds den 17 november, då vi dyker in i världen av adblockers. Varmt välkommen! Vill du se till att få inbjudan direkt till din inkorg? Anmäl dig då smidigt till vårt nyhetsbrev nedan!
Ps. Missade du Simons tips under morgonen? “The Long and the Short of It” tillhör kategorin extremt välinvesterade 45 minuter.