AR – eller förstärkt verklighet som är det svenska begreppet, har börjat genomsyra allas vår vardag. Snapchat, Pokémon Go, Facebook. Överallt. Men vad är egentligen möjligheterna med denna hypade teknik? Och på vilka sätt är den bäst lämpad utefter marknads- och säljperspektivet? Sanningen är att möjligheterna är oändliga, det är bara fantasin som sätter gränserna.
“Jag hör och jag glömmer.
Jag ser och jag kommer ihåg.
Jag gör och jag förstår.”
Det ligger ett stort värde i att kunden själv får chans att interagera med en produkt mer än att bara känna och klämma. Att även få tillfälle att öppna upp den och se hur den ser ut inuti gör att kunden får större förståelse för hur den fungerar.
Möjligheterna som AR-tekniken ger världen i allmänhet och sälj- och marknadssektorn i synnerhet är oändliga, menar Fredrik Jakobsson som är Head of AR&3D på Softgear. De hjälper företag att bygga och utföra AR-upplevelser för marknadsföring, sälj och industri.
Föreställ dig att du vill köpa en ny soffa, men att du är osäker på storleken eller färgen. Med hjälp av AR-tekniken kan du enkelt placera ut denna soffa i ditt eget hem, utan att behöva lyfta ett finger. Eller ja, ett finger behövs väl. För att styra din smartphone eller platta så klart. Men mer krävande än så är det inte.
Ett annat exempel skulle kunna vara att du har ett företag som ligger mitt ute i bushen där en av era tunga maskiner helt plötsligt stänger ned sig. Istället för att behöva lägga extra omkostnader på att skicka ut en expert till området så kan personalen som redan är på plats med hjälp av en platta få all information de behöver för att kunna fixa problemet på egen hand.
Framtiden förutspås vara ytterst ljus och det satsas stora pengar på tekniken. Att använda AR som ett säljverktyg på marknaden skapar wow-känsla, engagemang och framför allt tillväxt. Och att ha gått från att vara ett redskap för NASA och amerikanska flygvapnet till att ha hamnat i allas våra händer i form av appar och annonser på våra smartphones är futuristiskt och en rätt big deal. Detta är framtiden, och den är här. Nu!
Vill du prata smarta lösningar för marknadsföring med digital teknik så är du välkommen att höra av dig till oss på RTu här. Funderar du mer på hur AR kan boosta er verksamhet, kontakta Fredrik Jakobsson här.
—
Detta var den första Kunskapsfrukosten för i år. Följ oss på Facebook och LinkedIn för att inte missa vad som händer under våren!