Vad läser en gammal copywriter med för många högskolepoäng på semestern? I slutänden blir det mycket deckare. Men här vill jag tipsa om en otroligt läsvärd trilogi! Läs mer
Det här eventet är över. Data som bränsle för marknads- och säljdrivande kommunikation är högaktuellt. Våren 2018 går till historien inom området av flera orsaker, bland annat GDPR och dataläckage som i fallet med Facebook och Cambridge Analytica. Sannolikt blir detta starten på att företag och organisationer på riktigt börjar nyttja data för sina egna kommunikationsprocesser. Höstens första Kunskapsfrukost inträffar tisdagen 11 september och vi sätter då spotlighten på data och hur du som marknadsförare Läs mer
I en bransch där det handlar om att hela tiden titta framåt är det lätt hänt att historien inte hamnar överst på agendan. Det är inte så konstigt, men när den svenska reklamhistorien nu upprepar sig blir det intressant att som omväxling kasta en blick bakåt. Där allt en gång började, där är vi nu igen. Hur började det? Svensk reklam har ungefär 150 år på nacken. Innan den första byrån, Gumaelius, grundades 1877 hade Läs mer
Nu behöver vi bli fler och söker en skicklig Digital Media Specialist som vill vara med och skapa affärsdrivande marknadsföring utifrån ett brett perspektiv. Är det du? Som Digital Media Specialist på Right Thing united får du jobba sida vid sida med kreatörer, varumärkesstrateger, filmproducenter och andra experter inom digital kommunikation. Tillsammans får ni för branschen närmast unika förutsättningar för att optimera effekten av varje enskild kommunikationsinsats och därigenom maximera affärerna för våra kunder. På Läs mer
Vårens sista Kunskapsfrukost på Right Thing united ägde rum den 16 maj. Vår egen copywriter, som också är norra Europas enda doktor i copywriting, pratade med morgonens publik om humor i reklamen. Rolig reklam har, särskilt i Sverige, varit centralt de senaste femtio åren, och hunnit bli något som ingår i våra förväntningar. Kommer det att fortsätta på samma sätt i femtio år till? Lite reklamhistoria Under en timme presenterade Einar exempel ur den svenska Läs mer
Som snart nyexaminerad digital marknadsförare är jag nu på jakt efter ett jobb som matchar den kunskap jag har arbetat fram under studietiden. När jag påbörjade min utbildning var den full av hopp, guld och gröna skogar i kombination med diverse spännande Google-verktyg. Digitala marknadsförare var det alla företag skrek efter, sa de iallafall… När jag ser en arbetsannons idag blir jag förvirrad och nästan förolämpad I djungeln av annonser kan man hitta bisarra exempel Läs mer
Det här eventet är över. Reklam och humor. Ler och långhalm. Oskiljaktiga. Så har det sett ut länge i svensk reklam. Varför förväntar vi oss att reklamen ska vara underhållande? Hur ser framtiden ut för humorn? Och hur underhållande är den, egentligen? Nu rätar vi ut frågetecknen! Einar Korpus är copywriter på Right Thing united (och dessutom norra Europas enda doktor i copywriting). Han är precis som andra copywriters. Där det går att få in Läs mer
Har du hört talas om världens ensammaste val? Det finns en val som simmar omkring ute i världshaven med ett fel på röstorganet. Den sjunger som andra valar men den sjunger i en frekvens som ingen annan hör. Så den är dömd att simma omkring ute alldeles ensam för andra valar kan inte höra eller hitta den. Det är så hjärtskärande att media runt om i världen har skrivit spaltkilometer om valen som ingen sett, Läs mer