Bakgrund
Team Sportia hade under en period använt rikstäckande TV som huvudmedia, vilket innebar ett fåtal huvudkampanjer. Inför höstens viktiga skokampanj ville man testa att satsa mer digitalt, för att på så sätt få utrymme för fler aktiviteter under året – utan att försämra resultaten av huvudkampanjerna.
All trafik skulle drivas till Team Sportias omkring 90 butiker. En stor del av utmaningen låg med andra ord i att konvertera från digitalt till fysisk butik. Och det under en period då konkurrenterna också slogs om skoköparna.
Idé
En av Team Sportias främsta styrkor är butikernas lokala förankring. ”Mer lokalt” var därför en viktig parameter. Vi insåg också att vi behövde nå kunderna med så hög relevans som möjligt för att direkt trigga ett köpintresse. Därefter gällde det att ”hålla dem i handen” hela vägen till butikshyllan.
Genomförande
Först beslutade vi att helt frångå linjär TV och istället lägga tonvikten på digitalt. Vi vred sedan användningen av Team Sportias befintliga kommunikationskoncept ”Fråga Team Sportia” så att vi, istället för att bjuda på exempelvis träningstips, satte fokus på själva köpbeslutet. Vi valde också bort traditionella produktbilder till förmån för egna foton som andades service i butik.
För att öka den lokala relevansen skapade vi i princip 90 kampanjer i en, med geostyrda enheter och egna landningssidor för varje butik. Dessutom gav vi handlarna möjlighet att ytterligare förstärka trycket lokalt med allt ifrån extra digitala enheter till utomhusreklam. Och självklart hade vi även laddat upp med säljande butiksmaterial.
Under kampanjens gång optimerade vi löpande de digitala delarna så att budgeten spenderades på effektivast möjliga sätt.
Resultat
Förhoppningen på förhand var att försäljningen av årets kampanjprodukt (skor) skulle kunna matcha resultatet från fjolårets lyckade TV-kampanj – fast till en tredjedel av kostnaden. Det blev bättre än så. Skoförsäljningen under perioden ökade med 53 procent jämfört med i fjol och totalförsäljningen i Team Sportias butiker gick upp 33 procent.
“Visst har jag hela tiden trott mycket på det här upplägget, men att bräcka förra årets försäljningsresultat med över 50 procent ska ju nästan inte gå.”
Christine Sandstedt, reklamchef Team Sportia