Astrid Lindgrens Värld – Tårtbakartävling

251 tårtor och 100 000 filmvisningar. Så gick det när vi anordnade en tårtbakartävling för Astrid Lindgrens Värld.
Av RightThingunited 2 år sen

Bakgrund

För att fira att det år 2015 var 70 år sedan boken om Pippi Långstrump skrevs ville Astrid Lindgrens Värld fira med en tårtbakartävling. Vår uppgift var att välja format, plats och spridning för att ge tävlingen bästa möjliga genomslagskraft och se till så att mekaniken bakom tårtbakartävlingen var väl genomtänkt. Ur ett såväl kommunikativt som juridiskt perspektiv.

Idé

Idén var att med videoinnehåll uppmärksamma 70-årsfirandet, informera om tävlingen och uppmana till deltagande. Målet var att så många som möjligt skulle se filmerna eftersom dessa, i form av karaktärerna, utgör kärnan i Astrid Lindgrens Världs erbjudande. Ett annat mål var att så många som möjligt skulle delta i tävlingen och ihop med vänner göra en trevlig aktivitet (baka en tårta) medan de tänkte på Pippi Långstrump. Ett tredje var att så många som möjligt skulle dela sina bidrag och tävlingen i sina sociala kanaler.

Genomförande

Beståndsdelarna i kampanjen var en film med konstapel Klang och Fröken Prysselius, en landningssida som hanterade tävlingen och där deltagare kunde publicera sina bidrag och även dela dem i sina sociala kanaler, samt en film som presenterade vinnaren (priset var ett besök i parken). Vi hade också en liten mediebudget för förstärkt spridning i sociala medier och via banners på sajter, som har barnfamiljer som målgrupp.

Tävlingen pågick under perioden innan Astrid Lindgrens Värld öppnade. Under denna period är normalt marknadsföringsinvesteringarna lite mindre eftersom man vill spara resurser till när parken är öppen, framförallt till högsäsongen när det förväntas komma många besökare. Därför kändes det rätt att göra en kostnadseffektiv kampanj där presumtiva besökare, både vuxna och barn, tillsammans bakade en tårta för/till Pippi Långstrump.

Resultat

Med en ganska blygsam mediebudget på under 10 000 kronor nåddes fina resultat. Naturligtvis innebar aktiviteten även produktionskostnader men mycket av dessa kunde räknas in i det löpande arbetet vi gör för Astrid Lindgrens Värld. Totalt bakade 251 personer lika många tårtor för att fira att det var 70 år sedan den första boken om Pippi Långstrump skrevs. Filmen med Klang och Fröken Prysselius sågs av cirka 100 000 personer (Vimeo + Youtube) och landningssidan hade 40 000 besök.

De banners som uppmanade till deltagande sågs av fler än 130 000 personer och ca 10 procent av dem klickade sig vidare till landningssidan. På Facebook nådde vi cirka 160 000 personer och ett stort antal gilla-markeringar och delningar samt över 400 nya Facebookföljare. Facebookinlägget och tävlingens andra video som tackade för deltagandet och presenterade vinnarna nådde i sin tur ca 145 000 personer på Facebook.

Astrid Lindgrens Värld var inte bara nöjda utan även förvånade över resultatet och tog beslutet att utöka priserna genom att erbjuda ett antal vinnarprodukter ur sin webbshop. På så sätt fick de också en naturlig möjlighet att upplysa ett stort antal personer, som lagt tid och kärlek på att interagera med Astrid Lindgrens berättelser, om att de har en webbshop där man kan köpa Astrid Lindgren-relaterade produkter.  En lycklig familj utsågs också till vinnare av en jury och fick utan kostnad komma och besöka Astrid Lindgrens Värld.

Rightthingunited-kommunikationsbyra-alv_banners_case-tartbanners

Rightthingunited-kommunikationsbyra-alv_banners_case-Tartor

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon på
0733 60 90 93 eller på simon.syren@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

detta arbete delades 0 tider
 000